برگزاری هشتمین تریبون آزاد در دانشگاه تبریز/ دیواری بین دولت و دانشجویان وجود ندارد
برگزاری هشتمین تریبون آزاد در دانشگاه تبریز/ دیواری بین دولت و دانشجویان وجود ندارد
شرکت‌کنندگان در هشتمین تریبون آزاد دانشجویی دانشگاه تبریز، متشکل از مسئولان ارشد استانی و دانشگاهی و دانشجویان، تاکید کردند که هیچ دیواری بین دولت، مردم و دانشجویان وجود ندارد.

به گزارش عصرتبریز، قطار تریبون های آزاد دانشجویی در دانشگاه تبریز به راه خود ادامه می دهد و این مرکز دانشگاهی با تداوم این تریبون های آزاداندیشی به عنوان یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بسترسازی جهت هم اندیشی میان مسوولان در مقام نماینده دولت و دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه می کوشد.

تداوم تریبون های آزاد دانشجویی در دانشگاه تبریز و دیگر دانشگاه های آذربایجان شرقی از این روز حایز اهمیت است که برگزاری آن، بسترساز جریان اندیشه و تضارب آراء در این خطه از ایران اسلامی می باشد و می تواند فرهنگ و ادبیات مورد نیاز برای گفتمان میان لایه های مختلف حیات اجتماعی را تقویت کند.

با این نگاه، شرکت کنندگان در هشتمین تریبون آزاد دانشجویان دانشگاه تبریز، برخی از مسایل دانشگاهی، صنفی و مسایل اجتماعی و سیاسی را در بوته نقد قرار دادند و رییس دانشگاه و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز پاسخگوی سئوالات و انتقادهای دانشجویان دانشگاه شدند.

در هشتمین تریبون آزاد دانشجویی علاوه بر تراب محمدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی و صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه، حجت الاسلام سعید علیزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی و اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تبریز در تالار شهید شفایی این دانشگاه باهم به گفت و گوی رو در رو نشستند.

انتقاد دانشجویان از حضور دیرهنگام مسئولین استانی در تریبون آزاد

اولین دانشجویی که برای بیان نظرات خود در پشت تریبون قرار گرفته بود، با انتقاد از حضور دیرهنگام مسئولین در دانشگاه اظهار کرد: خوشحالیم که بالاخره مسئولین استانی و رئیس دانشگاه در این تریبون حاضر شده و قصد پاسخگویی به سوالات ما را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه بستری که باید برای کنشگری دانشجویان فراهم شود، مورد هجمه قرار می‌گیرد و محافظه کاری و ترس مسئولین مانع کنشگری دانشجویان می‌شود.

این دانشجو افزود: یکی از عمده ترین مشکلات تشکل‌های دانشجویی بحث بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه است. به‌طوریکه مسئولین دانشگاه همواره نبود یا کمبود بودجه‌ی فرهنگی را برای برگزاری برنامه‌های مختلف بهانه می‌کنند. سوال من از معاون استاندار این است که آیا میزان بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه مشخص است و آیا این بودجه برای برنامه‌های فرهنگی دانشگاه کفایت می‌کند؟

آقای معاون استاندار درد منِ دانشجو عدم شفاف سازی مسائل است/ درد من رقصیدن نیست

دومین دانشجوی حاضر در این تریبون نیز گفت: خوشحالیم که بالاخره بعد از گذشت ۷۰ روز شاهد حضور مسئولین استانی در دانشگاه هستیم. درد من رقصیدن و… نیست. چراکه من و تمام مردم ایران در این مدت داغدار و سیاه پوش هستیم. درد من این است که آیا حکومت ما واقعا اسلامی است؟ آیا مسئولین نالایق ما واقعا در شأن حکومت اسلامی هستند؟ درد من این است که قیمت زمین در تهران به ۴۶ میلیون تومان رسیده است!!! درد من لاتاری ایران خودرو و سایپا است که قرار بود برای همیشه در سایت یکپارچه ثبت نام شود اما همچنان شاهد ثبت نام مستقل در سایت ایران خودرو و سایپا هستیم. آقای معاون استاندار درد منِ دانشجو عدم شفاف سازی این مسائل است.

وی ادامه داد: حکومت اسلامی یعنی حکومت امام علی(ع) که بر مبنای خدامحوری، عدالت طلبی و وفای به عهد بود. در کدام قسمت از این حکومت فعلی خدامحوری، عدالت طلبی و وفای به عهد دیده می‌شود؟ خدامحوری یعنی شخص اول و شخص دوم کشور با من دانشجو هیچ فرقی ندارد. عدالت یعنی نباید فیش حقوقی مسئولین ۱۲۰ میلیون تومان و فیش حقوقی یک کارگر ۷ میلیون تومان باشد.

این دانشجو تاکید کرد: اصلا ما نیز با شما موافقیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند ولی مسئولین نالایق با دزدی‌ و فساد خود بساط فتنه را فراهم می‌کنند و دشمن مسئولیت ساماندهی و هدایت فتنه را برعهده می‌گیرد. پس بهتر است بگوییم آمریکا و مسئولین نالایق هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

دانشجویان نگران آینده‌ شغلی خود هستند

دیگر دانشجوی حاضر در این تریبون طی سخنانی گفت: سوال من از آقای معاون استاندار این است که آیا وضعیت اشتغال دانشجویانی که در استان در حال تحصیل هستند، تضمین است یا خیر؟ آنچه که در جامعه می‌بینیم، بی ارزشی نسبت به جایگاه علم و دانشجو است.

تهدید مغازه دار سنندجی بخاطر پذیرایی از رئیس جمهوری، شیوه‌ی درست اعتراض نیست

چهارمین دانشجویی که برای سخنرانی در این تریبون حاضر شده بود، با بیان اینکه هیچ کس منکر مشکلات کشور نیست و اکثر مردم تحت تاثیر مشکلات و فشار اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: برداشت من این است که اغتشاشگران قصد دارند با زور و تهدید سایر مردم را با خود همراه کنند. چرا باید مغازه داری که در سنندج از روی مهمان نوازی از رئیس جمهوری پذیرایی کرده، از سوی اغتشاشگران تهدید شود؟ مگر ما منکر مشکلات اقتصادی هستیم؟ مگر ما نسبت به قیمت بالا و کیفیت پایین خودرویی مانند پراید اعتراض نداریم؟ اما این نوع شیوه‌ی اعتراض درست نیست.

وی با انتقاد از اظهار نظرهای سلبریتی‌هایی که قصد تحریک مردم علیه نظام را دارند، گفت: چرا بازیگر معلوم الحالی چون الناز شاکردوست که هیچ اطلاعات حقوقی و سیاسی ندارد باید بگوید که براساس قانون اساسی بعد از ۲۱ روز اعتراض، باید رفراندوم برگزار شود؟ در حالیکه هیچ اصلی در قانون اساسی با این موضوع وجود ندارد. من از مردم عزیز و دانشجویان گرامی می‌خواهم که هر مطلبی را که در فضای مجازی منتشر می‌شود، باور نکنند.

ناله‌ ما از شنیدن و عمل نکردن به حرف‌های دانشجویان است

دانشجوی دیگر حاضر در این تریبون گفت: ناله‌ی ما از نشنیدن حرف‌های دانشجویان نیست بلکه ناله‌ی ما از شنیدن و عمل نکردن به حرف‌های دانشجویان است. موضوعی که ذهن مرا درگیر کرده این است که چگونه و چه زمانی می‌توانیم به مفهوم واقعی ملت برسیم و نقش حکومت در این راستا چیست؟

وی ادامه داد: چرا برخی معتقد هستند که باید از ارائه‌ی خدمات اجتماعی به افراد بی‌حجاب خودداری کنیم؟ درحالیکه این حق شهروندی هر فرد است از خدمات اجتماعی بهره مند شود. چرا حکومت می‌خواهد مردم را در مسیری قرار دهد که مردم تمایلی به آن مسیر ندارند؟

حال ناخوش دانشکده‌ی کشاورزی و خلعت پوشان

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در این تریبون با بیان اینکه هدف اصلی و غایی دانشجویان عدالت خواهی و آرمان خواهی است، گفت: من به‌عنوان نمانیده‌ی دانشکده‌ی کشاورزی که نقش بسیار مهمی در بحث امنیت غذایی دارد، از رئیس دانشگاه و معاون استاندار می‌خواهم که فکری به حال دانشکده‌ی کشاورزی و مخصوصا سایت آموزشی خلعت پوشان بکنند چراکه اصلا حال و روز خوشی ندارند.

دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز گفت: اگر رئیس دانشگاه ادعا می‌کند که اهل گفت‌وگو است باید رؤسای دانشکده‌ها براساس رأی و انتخاب اعضای هیئت علمی آن دانشکده انتخاب شود همچنین شیوه نامه جدید کمیته انضباطی که در حال تدوین است خلاف مقررات است و تمامی احکام صادرشده در کمیته انضباطی باید باطل شود چرا که شما گفته بودید اگر دانشجویان در داخل دانشگاه اعتراض کنند، در امنیت هستند.

وی همچنین گفت: هیچ دانشجو، کارمند و استادی به‌غیر از اعضای این دانشگاه حق ورود به دانشگاه را ندارند و باید از این لشکرکشی‌ها خودداری شود.

سلبریتی‌های برانداز، بی بی سی و اینترنشنال فاسد هستند

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در این تریبون طی سخنانی گفت: عده‌ای در سال ۱۳۸۸ پرونده قتل ندا آقا سلطان را مطرح کردند درحالی‌که بعداً مشخص شد وی توسط آشوبگران و با گلوله غیر سازمانی کشته شده‌است، اما فتنه گران پیراهن خونین او را به عَلَم جنگ با نظام تبدیل کردند و در سال ۱۳۹۸ باز هم کشته‌سازی کردند؛ درحالی‌که بعدها مشخص شد همه‌ی آن افراد زنده هستند؛ اکنون ما اعلام می‌کنیم که از نظر ما سلبریتی هایی که مردم را برای اغتشاش دعوت می‌کنند و بی‌بی‌سی و اینترنشنال نه‌تنها فاسد، بلکه کافر هستند.

بعد از پایان صحبت‌ها و سوالات دانشجویان این‌بار نوبت به مسئولین رسید تا پاسخ‌گوی مطالبات دانشجویان باشند.

ما هیچ ترس و ابایی از حضور در جمع دانشجویی نداریم

رئیس دانشگاه تبریز نیز با ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان گفت: ما هیچ ترس و ابایی از حضور در جمع دانشجویی نداریم؛ چراکه جنبش دانشجویی همواره مایه‌ی برکت بوده و کلیدواژه‌ جنبش دانشجویی عدالت‌خواهی و مبارزه با نظام سلطه است.

صفر نصراله‌زاده ادامه داد: گفت‌وگو باید هدفمند باشد، گفت‌وگو اصول خاص خود را دارد و نباید دانشجویان هنگام شنیدن نظر مخالف جلسه را ترک کنند. جدال، دعوا و گفت وگو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

ایجاد پهنه‌ پژوهش و فناوری با اعتبار ۶۰ میلیاردی

رئیس دانشگاه تبریز در ارتباط با بحث اشتغال که یکی از سوالات دانشجویان بود، گفت: اشتغال موضوع پیچیده‌ای است و ما در مقامی نیستیم که در این خصوص نظر دهیم اما آن‌چه که در این خصوص انجام داده‌ایم طرح مدرسه‌ی اشتغال و همچنین طرح دستیار فناوری است که با مشارکت صنایع و با حضور اساتید برای دانشجویان در حال اجرا است. همچنین با بودجه‌ای نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از محل سفر ریاست‌جمهوری و ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات دانشگاه در حال ایجاد پهنه‌ی علم و فناوری در خلعت پوشان هستیم.

دکتر نصراله زاده در خصوص بحث انتخاب رؤسای دانشکده‌ها نیز گفت: آئین‌نامه‌ی مدیریتی دانشگاه‌ها، انتصاب روسای دانشکده‌ها را جزو اختیارات رئیس دانشگاه قرار داده است و با توجه به این‌که قبلاً روند انتصاب رئیس رؤسای دانشکده‌ها به‌صورت انتخابی بود، بسیاری از افراد نیز به این روند منتقد بودند و ما معتقد هستیم که در بحث انتصاب رئیس دانشکده باید از سیاسی کاری پرهیز کنیم.

وی همچنین در ارتباط با جذب هیات علمی تأکید کرد: در بحث جذب هیات علمی، توانایی علمی و صلاحیت عمومی به‌صورت توأمان مدنظر هستند. دانشجویان، امانت خانواده‌ها هستند و طبیعتاً فردی باید به‌عنوان استاد انتخاب شود که علاوه بر توانایی علمی، تعهد اخلاقی و اعتقادی نیز داشته باشد.

هیچ دانشجویی به‌خاطر حضور در تجمعات به کمیته‌ی انضباطی دعوت نشده است

رئیس دانشگاه تبریز در ارتباط با احکام کمیته‌ی انضباطی و احضار برخی از دانشجویان به این کمیته نیز گفت: ما هیچ دانشجویی را به‌خاطر حضور در تجمعات و اعتراضات به کمیته‌ی انضباطی دعوت نکرده‌ایم و متأسفانه بسیاری از دانشجویان در جریان این اعتراضات صراحتاً اعلام کردند که می‌خواهند از دانشگاه اخراج شوند.

وی افزود: دانشجویان فرزندان ما هستند و کمیته‌ی انضباطی آخرین راه برای حل مشکلات است اما ما باید امنیت و آرامش ۲۱ هزار دانشجو را فراهم کنیم.

دکتر نصراله‌زاده در خاتمه گفت: ما حتی یک نفر را به‌عنوان نیروی شخصی به دانشگاه راه نداده ایم و به نیروهای حراست نیز تأکید کرده‌ایم که دانشجویان نباید اذیت شوند. من از شما دانشجویان می‌پرسم که آیا دانشجویی بود که در جریان این اعتراضات از سوی نیروهای حراست و سایر نیروهای دانشگاه مورد اذیت قرار بگیرد؟ احکام کمیته انضباطی در صورتی می‌تواند تغییر کند که نظم فعلی دانشگاه حفظ شود.

تیم سیاسی استان نسبت به دانشجویان بی توجه نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: انتقادات خوبی مطرح شد و ما باید زودتر در دانشگاه حاضر می‌شدیم، اما تیم سیاسی استان در طول یک‌سال اخیر جلسات متعددی با تشکل‌های دانشجویی برگزار کرده‌است و طبیعتاً تشکل‌های دانشجویی به‌دلیل ارتباطی که با دانشجویان دارند، منتقل کننده‌ی مشکلات و مطالبات قشر دانشجو هستند؛ بنابراین این‌طور نیست که ما نسبت‌به قشر دانشجو بی‌توجه هستیم.

تراب محمدی ادامه داد: برخی از سوالات در سطح ملی است و باید از دستگاه‌های متولی بپرسیم. اما در خصوص بحث رانت، رشوه و فساد، من به‌جرأت می‌گویم که هیچکدام از این موارد در استان ما وجود ندارد و اتفاقاً ما باید از طریق پلیس بین الملل کشورهایی را که به این افراد پناهندگی داده‌اند، مورد مواخذه قرار دهیم.

دانشجویان هیچ نگرانی‌ بابت شغل نداشته باشند

وی در ارتباط با بحث اشتغال دانشجویان نیز تأکید کرد: دانشجویان هیچ نگرانی‌ بابت شغل نداشته باشند چراکه درحال‌حاضر بسیاری از کارخانجات نیازمند نیروهای متخصص هستند و شما مطمئن باشید که نظام و حکومت به فکر شما دانشجویان است و من تأکید می‌کنم که هیچ نگرانی بابت اشتغال نداشته باشید.

وی همچنین با تأکید بر اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های زنده و فعال کشور است، خاطر نشان کرد: ما اگر بتوانیم بحث انرژی را تأمین کنیم، استان ما ظرفیت سرمایه‌گذاری بیش‌از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال را دارد. بنابراین استان ما بسیار مستعد برای سرمایه‌گذاری است.

کارآمدی استاندار برای همه اثبات شده است / راه اندازی ۱۱۰ کارخانه راکد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با گلایه از دانشجویی که استاندار و دولت را ناکارآمد خطاب کرده بود، گفت: این دوست عزیز قطعاً اطلاعی از موضوع ندارد. چراکه کارآمدی استاندار ما اثبات شده است. به‌طوری‌که در جریان اغتشاشات اخیر حتی یک نفر از اغتشاشگران کشته نشد که این نشان‌دهنده‌ی مهارت امنیتی استاندار و تیم مدیریتی استان است. ۱۱۰ کارخانه در استان که از زمان دولت قبل راکد مانده بود، بعد از روی کار آمدن این دولت به چرخه‌ی تولید بازگشت و بیش‌از ۴ هزار نفر مجدداً صاحب شغل شدند. ۲.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در دولت گذشته استحصال شده بود، اما امسال ۵.۵ میلیوت تن استحصال شده‌است که برنامه‌ریزی ما برای سال آینده ۸.۵ میلیون تن است.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در خصوص استخدام رانتی در این دولت گفت: بهتر است ابتدا عملکرد دولت‌های قبلی را بررسی کنید، چراکه ما در یک‌سال اخیر حتی یک استخدام رانتی نیز نداشته‌ایم و تمامی استخدام‌ها در سامانه پاک‌نا «پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری» ثبت‌شده است و بر اساس این سامانه امکان ندارد فردی استخدام شود اما نامش در سامانه ثبت نشود.

احزاب مسئولیت برگزاری تجمعات را قبول نمی‌کنند / هیچ دیواری بین دولت، مردم و دانشجویان وجود ندارد

محمدی تأکید کرد: حدود ۳۰۱ حزب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۵ حزب ثبت‌شده در استان مشغول به فعالیت هستند اما هر موقع به این احزاب می‌گوییم که آیا مسئولیت برگزاری تجمع را به‌عهده می‌گیرید یا خیر، قبول نمی‌کنند. من از همه‌ی شما دانشجویان می‌خواهم که مطالبه‌گری کنید و در همین راستا به تمامی مسئولان فرهنگی و اقتصادی استان ابلاغ کرده‌ایم که با حضور در دانشگاه‌ها پاسخ‌گوی دانشجویان باشند و شما مطمئن باشید هیچ دیواری بین دولت، مردم و دانشجویان وجود ندارد و ما حاضریم پاسخ‌گوی هزاران دانشجو باشیم.

براساس تصمیمات اتخاذشده از سوی مسئولین حاضر در این جلسه، مقرر شد تریبون آزاد دانشجویی دانشگاه تبریز در هفته‌ی آینده نیز با حضور مسئولین استانی برگزار شود و مسئولین پاسخگوی مطالبات و سوالات دانشجویان باشند.