منابع متحرک، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای تبریز/هر دودی مازوت نیست
منابع متحرک، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای تبریز/هر دودی مازوت نیست
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی منابع متحرک مانند خودروها، اتوبوس‌ها و... را اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای تبریز عنوان کرد.

به گزارش عصرتبریز، داود قاسم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار عصر تبریز اظهار کرد: شاخص آلودگی هوای تبریز امروز، شنبه، ۱۹ آذر ماه، براساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۱۰ بوده که در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

وی در رابطه با دلایل آلودگی هوای تبریز افزود: هوای تبریز ناشی از پایداری جو است که با فرا رسیدن فصل سرما، هوا سکون یافته و تجمع آلاینده‌ها افرایش می‌یابد و باتوجه به اینکه تبریز از هر طرف با کوه‌ها احاطه شده است، شرایط برای افزایش آلاینده‌های جوی فراهم است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه طی روزهای اخیر مصرف سوخت خانگی و استفاده از خودروهای شخصی افزایش یافته و در نیروگاه نیز مازوت سوزانده می‌شود، باعث شده است تا غلظت آلاینده‌ها افزایش یابد اما علت اصلی آلایندگی تبریز ناشی منابع متحرک است.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: هوای تبریز برای گروه‌های حساس ناسالم است و باید از وخامت اوضاع پیشگیری کنیم تا به وضعیت خطرناک نرسد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم تا مدارس را تعطیل کنیم تا ترددهای شهری کاهش یابد البته کاهش مصرف سوخت و گاز نیز در کاهش آلایندگی تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به مازوت سوزی در نیروگاه‌ تبریز گفت: تقریبا سه هفته است که در نیروگاه تبریز مازوت سوزانده می‌شود البته محدودیت‌هایی نیز اعمال شده است تا خروجی آنها مطابق استانداردهای زیست محیطی باشد همچنین تعمیراتی نیز در سیستم نیروگاه انجام شد تا سیستم خود را بروز و استاندارد کنند.

وی اضافه کرد: در نیروگاه تبریز دو نوع برج داریم؛ برج خنک کننده و برجی که در آن مازوت سوزانده می‌شود، بنابراین دو نوع دود بخار آب و دود ناشی از سوزاندن مازوت از آن خارج می‌شود.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به تصاویر منتشر شده از نیروگاه تبریز در فضاهای مجازی، متذکر شد: تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که شائبه‌های بسیاری را ایجاد کرده است، تمامی دودهای خروجی مربوط به مازوت نیستند؛ دود ناشی از بخار آب عرض بیشتری دارد اما دود ناشی از سوزاندن مازوت سیاه رنگ بوده و به صورت مستقیم حرکت می‌کند درحالیکه بخار آب عمودی بالا نمی‌رود و چند متر جلوتر محو می‌شود.

وی در پایان در ارتباط با سیستم فیلتراسیون نیروگاه‌ها نیز تاکید کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، نمی‌توان نیروگاه را به سیستم فیلتراسیون مجهز کرد و هزینه بالایی دارد که اگر بتوانند نیروگاه‌ جدیدی با استانداردهای زیست محیطی احداث کنند، هزینه‌ی کمتری خواهد داشت البته ورود شرکت‌های دانش بنیان به این مسئله نیز تأثیر بالایی دارد.

 

  • خبرنگار: اسرا درویشی