آماده‌سازی ۳۵۰ بسته سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد
آماده‌سازی ۳۵۰ بسته سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه گره‌گشایی از کارآفرینان از برنامه‌های اساسی است، گفت: ۳۵۰ بسته سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حال آماده شدن است.

به گزارش عصرتبریز، حجت عبدالملکی شامگاه سه شنبه در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه «ارس اکسپو» دستاوردها،توانمندی ها و ظرفیت های منطقه آزاد ارس در تبریز از تدوین دو راهبرد اساسی در مناطق آزاد خبر داد و افزود: مردمی و جهانی کردن مناطق آزاد از برنامه های اساسی ما درباره آینده این مناطق است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد باید به مردم محلی و فعالان بخش اقتصادی خصوصی سپرده شود، اظهار کرد: مناطق آزاد ملی هستند و همه مردم ایران مخاطب مناطق آزادند و این مناطق باید آن قدر بر منافع تک تک مردم تاثیر داشته باشد که همه نسبت به این مناطق متعهد شوند.

عبدالملکی با اشاره به پتانسیل های مناطق آزاد و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور بر تقویت و تکمیل زیرساخت ها، ایجاد بورس بین المللی و تکمیل زیرساخت های اقتصادی تاکید کرد و گفت: مناطق آزاد باید اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وصل کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با تاکید بر ایجاد مناطق آزاد مشترک و بین المللی، خاطرنشان کرد: با ۱۶ کشور برای ایجاد مناطق آزاد مشترک مذاکره کرده ایم که همین قرارداد برگ اقتصادی با چین بخش اعظمش در رابطه با مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، موقعیت جغرافیایی عالی و مجاورت با چند کشور اروپایی و آسیایی بهشت سرمایه گذاری در جهان است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی یکی از پرسودترین و پرظرفیت ترین کشورها برای سرمایه گذاری است که در فضای بین المللی چندان راجع به آن صحبت نشده است و ما در حال رفع موانع بروکراسی برای جذب سرمایه گذار خارجی در این مناطق هستیم.

عبدالملکی با بیان اینکه ما در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، گفت: در سال ۱۳۹۸ مطالعه ای در ارتباط با آنچه در گام اول گذشته و آنچه در پیش رو داریم، انجام شد و وضعیت پیشرفت فیزیکی کشور را در طول ۴۰ سال مطالعه کردیم و از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ را در نظر گرفتیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور ادامه داد: در این مطالعه میانگین ۲۰ کشور برتر دنیا را در نظر گرفتیم که تا بدانیم در این مسیری که دنیا سیر کرده ما کجا هستیم؛ مشاهده شد که در سال ۱۳۵۷ وضعیت پیشرفت ما از ۲۰ کشور پایین تر اما سرعت پیشرفت ما بعد از انقلاب بالاتر بود و اکنون ما اندکی از میانگین پیشرفت ۲۰ کشور بالاتر هستیم.

عبدالملکی با بیان اینکه اگرچه پیشرفتی که مردم انتظار داشتند محقق نشده است، افزود: بعد از انقلاب جمعیت ما ۲.۷ برابر شده است در حالی که درآمد سرانه هر ایرانی با قدرت خرید بعد از انقلاب ۶ برابر شده و در این مدت درآمد سرانه هر آمریکایی دو برابر شده و سرعت پیشرفت ما به لحاظ شاخص سه برابر امریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اعلام گزارش بانک جهانی قبل از انقلاب ۴۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند امروز طبق اعلام همین بانک هفت درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.

عبدالملکی با اشاره به شاخص امید به زندگی در کشور گفت: ایران بعد از انقلاب اسلامی بیشترین شاخص امید به زندگی را در بین تمام کشورهای دنیا داشته است.

همچنین مدیرعامل منطقه آزاد ارس بالاترین تراز تجاری مناطق آزاد کشور را مربوط به این منطقه دانست و گفت: تولید ناخالص این منطقه ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

مجید کیانی در این مراسم با اشاره به تاریخچه ۱۸ ساله تاسیس منطقه آزاد ارس، اظهار کرد: از زمان تاسیس ارس ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در این منطقه انجام شده است اما نکته قابل توجه در تامین زیرساخت‌های وسیع مورد نیاز برای جلب رضایت سرمایه‌گذار و تحقق پروژه‌ها بدون اختصاص یک ریال بودجه دولتی و فقط با استفاده از منابع درآمدی محدود است.

وی منطقه آزاد ارس را موهبتی برای منطقه و مدل موفق اقتصاد بدون نفت دانست و گفت: جلفا بعد از استقرار منطقه آزاد در مقایسه با سایر شهرها رشد چشمگیری در این مدت داشته و آنچه واضح است در این پیشرفت از بودجه عمومی دولت استفاده نشده است.

کیانی منطقه آزاد ارس را یکی از قطب های گلخانه ای هیدروپونیک کشور با ۲۲۰ هکتار گلخانه فعال و ۲۸۰ هکتار گلخانه در حال ساخت معرفی کرد و افزود: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ با آبیاری نوین قطره ای، دو هزار و ۵۰۰ هکتار کشاورزی مدرن هم اکنون در ارس موجود است که در سال های آتی سطح کشاورزی مدرن ارس به ۱۷ هزار هکتار افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بزرگ ترین مجموعه پرورش ماهی سردابی کشور با ظرفیت ۳۰۰ تن تولید فعالیت در این منطقه است، افزود: با بهره برداری از مجموعه سه هزار تنی پرورش ماهی، ظرفیت تولید ماهی پرورشی این منطقه به سه هزار و ۳۰۰ تن می رسد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بخش گردشگری ارس را یکی از بخش های مهم منطقه دانست و گفت: امسال پنج میلیون گردشگر غیربومی توسط دوربین های منطقه ثبت شده و در بخش زیرساخت های اقامتی هم اکنون ۹ هتل و پنج هتل آپارتمان با دو هزار و ۸۰۰ تخت فعال و یک هزار و ۲۰۰ تخت در حال ساخت در منطقه پذیرای مسافران و گردشگران از این منطقه است.

کیانی با اشاره به فعالیت ۲۸ مجتمع تولیدی در این منطقه در فضایی به وسعت ۱۶۰ هزار متر مربع، از ساخت ۵۲ مجتمع در این منطقه خبر داد و افزود: در سال ۱۳۸۴ میزان اشتغال افراد در این منطقه سه هزار و ۱۰۰ نفر بود که هم اکونو به ۱۹ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به مزیت های لجستیکی این منطقه از جمله را اهن، پایانه های مرزی گمرک جلفا، نوردوز و خداآفرین و نیز وجود ۴۲ هکتار ظرفیت انبارداری این منطقه خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک دو فرودگاه محلی در جلفا و خداآفرین به منظور تسریع در امور حمل و نقل کالا احداث می شود.

نخستین نمایشگاه اکسپو ارس با حضور فعالان اقتصادی در بخش‌های صنعت، کشاورزی، تجارت، بازار و خدمات از ۲۵ تا ۲۸ بهمن ماه جاری در سالن ۶۰۰۰ متر مربعی پروین اعتصامی نمایشگاه بین‌المللی تبریز میزبان علاقمندان است.