۶۸ درصد کشور ایران روی گسل زلزله قرار گرفته است
۶۸ درصد کشور ایران روی گسل زلزله قرار گرفته است
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۶۸ درصد کشور ایران روی گسل یا روی حرائم گسل قرار گرفته است که برای این موضوع راهکارهایی باید لحاظ شود.

به گزارش عصرتبریز، محمدحسن نامی، شامگاه روز سه‌شنبه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران بر اساس قانون مدیریت بحران در سال ۱۳۹۸ تصویب شده است، عنوان کرد: بر اساس قانون مصوب، کلیه سازمان‌های دولتی، عمومی و خصولتی و همچنین شرکت‌های خصوصی اعم از شرکت‌های صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و خدماتی شامل این قانون می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون مدیریت بحران ریاست جمهوری، ۱۱ وزارتخانه و ۱۳ سازمان، عضو شورای عالی مدیریت بحران هستند اظهار کرد: یک ستاد ملی به ریاست وزیر کشور در مدیریت بحران و همچنین ستاد بحران استان و شهرستان نیز وجود دارد.

وی از جمله مواردی را که در قانون برای آن بسیار تاکید شده است پیشگیری، آمادگی، مقابله با بحران و بازسازی و بازتوانی نامید و گفت: روبرو شدن با بحران‌های سال‌های پیش رو دور از تصور نیست، چرا که بشر دائما اقلیم جغرافیایی و فضای جغرافیایی را دستکاری می‌کند و در پی این امر نباید انتظار بهبود داشته باشیم مگر اینکه در امر پیشگیری اقدام کنیم و لازمه آن را رصد هر بحران بدانیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در جهان ۶۴ مخاطره وجود دارد که ۴۴ مورد آن در ایران رخ داده است، ادامه داد: مهم ترین بحران‌ها در ابتدا سیلاب و سپس زلزله، رانش زمین، موج سرما، موج گرما، خشکسالی، سرمازدگی و … است که در کشور ما و در یک دهه اخیر دو مورد بسیار آسیب وارد کرده است که اولی سیلاب و دومی زلزله می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه جهان امروزه با ۳۴ چالش روبرو است، افزود: سه مورد بسیار حساس اعم از تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و سالم، بیابانزایی اهمیت این موضوع را بیشتر می‌کند که برای هر کدام راهکار داریم.

نامی در خصوص بحران سیلاب، عنوان کرد: مهمترین عامل برای پیشگیری از بحران سیلاب، آبخیزداری است که این موضوع در کنار پیشگیری از حوادث، فواید زیادی را در پی دارد و می‌تواند آب را حفظ کند.

وی ادامه داد: از ۶۰۹ دشتی که وجود دارد، ۵۹ دشت در کشور از خط قرمز عبور کرده است زیرا از آب‌های زیرزمینی این دشت‌ها بیشترین برداشت اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه همه کشورها برای نگهداری از خاک تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند، اظهار کرد: برای جایگزینی یک سانتی‌متر مکعب خاک به زمان بیش از ۷۰۰ سال نیاز داریم.

نامی ۵۹ درصد زمین کشور ایران را از جنس خاک و ۴۱ درصد دیگر را از جنس سنگ بیان کرد و گفت: از جمله راهکارهای مناسب، آبخیزداری است که تا کنون ۲۳ میلیون متر مکعب آبخیزداری شده و دو استان به صورت پایلوت انتخاب شده است تا هرچه سریع‌تر آن را به کل استان‌ها تعمیم دهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، یکی از چالش مهم جهان را حفظ چاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا ساخت سدهای زیرزمینی و گریدبندی رودخانه‌ها راهکار مناسبی است.

وی در خصوص بحران زلزله گفت: ۶۸ درصد کشور ایران روی گسل یا روی حرائم گسل است اما برای این موضوع راهکارهایی نیز باید لحاظ شود چرا که قدرت زلزله‌ به وقوع پیوسته در ترکیه، برابر با ۱۹ بمب منفجر شده در هیروشیما بود.