بیش از ۷۹ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌شرقی
بیش از ۷۹ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌شرقی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را ۷۹ هزار و ۱۰۵ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار ۵.۳ درصد معلولان کشور را شامل می‌شود.

به گزارش عصرتبریز، فرگل صحاف در جمع خبرنگاران، تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌شرقی را ۷۹ هزار و ۱۰۵ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار ۵.۳ درصد معلولان کشور را شامل می‌شود.

به گفته وی از مجموع معلولان استان ۴۹ هزار و ۷۸۳ نفر را آقایان و ۲۹ هزار و ۳۴۲ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که طبق ارزیابی‌های انجام شده علت اصلی و مهم معلولیت‌ها ناشی از حوادث رانندگی و سوانح کار است.

صحاف، نابینای مطلق، قطع عضو، استفاده از سمعک و سایر موارد را از جمله معلولیت‌های شدید و خیلی شدید بیان کرد که میزان آن توسط کمیسیون‌های پزشکی و براساس معیارهای جهانی تشخیص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر رتبه‌بندی کشوری در حوزه معلولیت مزمن روانی در رده ۲۸ قرار دارد، ادامه داد: در زمینه معلولیت شنوایی در رده یازده، جسمی و حرکتی در رده ۱۲، صوت و گفتار در رده ۱۳، بینایی در رده ۱۵ و کم توان ذهنی در رتبه ۲۰ کشوری قرار دارد.

صحاف از وجود تعداد ۸۹ مرکز توان بخشی روزانه در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: ۹۹ درصد آنها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود که در حال حاضر چهار هزار و ۴۱۰ نفر از معلولان از خدمات این مراکز بهره‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، از اختصاص مستمری ماهانه به تعداد ۷۳ هزار و ۹۷۶ نفر از معلولان استان با پوشش ۹۳ درصدی این جامعه خبر داد و گفت: میزان مستمری آنها براساس تعداد نفرات از هفت میلیون و ۶۴۴ هزار ریال تا ۲۴ میلیون و ۲۴۰ هزار ریال در نوسان است.