انتقال ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه
انتقال ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده می شود.

عصر تبریز: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده می شود.

«فرهاد سرخوش» در بازدید از از روند اجرای پروژه های سامانه فاضلاب ارومیه و گلمان و تصفیه خانه های این دو مجموعه نزدیک در جریان ایجاد مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه و مدول اول تصفیه خانه شهرک گلمان قرار گرفت و مسئولان مربوطه این پروژه ها اطلاعات و گزارشات لازم را ارائه دادند.

ایجاد و تکمیل تصفیه خانه های شهر های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از برنامه های در حال اجرا برای انتقال پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای احیای این دریاچه است که در حوضه آبریز استان آذربایجان غربی در حال پیگیری بوده و پس از اتمام از سال آینده ۱۰۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده می شود.

تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه در ۵ مدول برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر طراحی شده است که مدول اول و دوم این تصفیه خانه در حال بهره برداری است و مدول سوم آن نیز به ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و با سیستم SBR در حال اجرا می باشد که برای تحت پوشش قرار دادن حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ارومیه در نظر گرفته شده است.

با اتمام مدول سوم این تصفیه خانه، کل ظرفت تصفیه به میزان ۱۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز خواهد رسید و حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ارومیه تحت خدمات تصفیه فاضلاب شهری قرار خواهند گرفت.

پس از اتمام مدول سوم که در حال حاضر ۲۲٫۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از سال آینده به میزان ۴۸ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده شهر ارومیه در اختیار دریاچه ارومیه قرار می گیرد.

تصفیه خانه شهرک گلمان نیز در دو مدول از نوع SBR با ظرفیت نهایی ۲۷ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز برای جمعیتی حدود ۱۸۰ هزار نفر پیش بینی شده است که در حال حاضر عملیات سویل مدول اول این تصفیه خانه در حال احداث است.