به گزارش عصرتبریز، در پی رد طرح پیشنهادی کمیسیون آموزش مجلس برای تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس در مورخه ی هشتم اسفند سال ۱۴۰۳ و مخالفت نماینده دولت با این طرح، نزدیک به دویست تن از اعضا هیات علمی دانشگاه های تبریز طی امضا نامه ای سرگشاده خواستار اقدام عاجل دولت در راستای تهیه و ارایه لایحه عادلانه و ضامن حقوق تمام شهروندان ایران در خصوص عدالت آموزشی بین اقوام با تدریس زبان مادری از مهد کودک تا دانشگاه شدند.
در بخشی از این نامه به رسمیت یافتن چندزبانگی از جمله زبان ترکی در عراق و افغانستان که در مقایسه با ایران از تنوع زبانی و فراوانی کمتری برخوردار هستند، اشاره شده و رد این طرح در مجلس و مخالفت نماینده دولت را موجب تاسف فعالان و حامیان دکتر پزشکیان دانستند. این در حالی است که با توجه به جایگاه ایران در منطقه و اکثریت نسبی متکلمین غیرفارسی زبان انتظار می رود در حرکات مدنی و فرهنگی پیشرو در منطقه باشد.
در انتهای این بیانیه امضا کنندگان اظهار داشتند که ما اعتقاد راسخ داریم تدریس زبان های مادری از مهد کودک تا دانشگاه منجر به رضایتمندی جمهور مردم که اکثریت آنها دارای زبان مادری غیرفارسی هستند، خواهد شد و برخلاف نظر کج اندیشان و بدخواهان این مرز و بوم، منجر به اتحاد، همدلی و وفاق بیشتر بین آحاد ملت ایران خواهد شد و تهدیدات امنیتی کشور را به فرصت تبدیل خواهد نمود.