به گزارش عصرتبریز،سید احد غضنفری، نویسند این کتاب در صحبتهای خود اظهار کرد: به عنوان پدر سه فرزند، همواره در تلاش بودم تا اشعار و ترانههایی که از زندگی روزمرهام نشأت میگیرد، برای کودکانم بیان کنم. این اشعار و ترانهها به شکلی طبیعی و صمیمی از تجربهها و خاطرات زندگی روزمرهام برآمدهاند، اما تصمیم گرفتم این کار را بهصورت هدفمند و در قالب یک مجموعه مکتوب انجام دهم. با ۲۱ سال تجربه در جامعه فرهنگی و آموزش و پرورش، وقتی دیدم اشعارم مورد استقبال قرار میگیرد، آنها را جمعآوری کرده و با ایجاد پیج اینستاگرامی به نام «یازسوز» آنها را به اشتراک گذاشتم.
وی افزود: نام کتاب بری باخ از ریشههای فرهنگی من در منطقهی کلیبر نشأت میگیرد. مادربزرگم با اشعار خاص خود ما را سرگرم میکرد و پدرم نیز با ماهنیهای فولکلور و محلی، ما را بزرگ کرد. بنابراین، این کتاب گامی است در راستای حفظ و انتقال این میراث فرهنگی به نسلهای جدید.
نویسنده در ادامه گفت: طی بیش از ۱۰ سال، بیش از ۱۰۰ ماهنی کامل جمعآوری کردهام که حالا در این کتاب به نگارش درآمدهاند. بری باخ بهنوعی همچون گیاهی است که با تمام سختیها و دشواریها از دل آسفالت بیرون آمده است. این اثر نتیجهی تلاشهای ماست.
سرتیبی استاد ادبیات، که در این مراسم حضور داشت، با بیان احساسات خود گفت: بری باخ برای من همان بازگشت به کودکی، به آغوش گرم پدر و مادر است. من ۳۰ سال معلم بودم و میدانم که شغل معلمی مسئولیتی سنگین و ارزشمند است، اما گاهی بهدلیل سنگینی این مسئولیت، فشار زیادی را احساس میکنم.
وی ادامه داد: موسیقیهایی که امروز به گوش کودکانمان میرسد، اغلب هیچ پیامی تربیتی و فرهنگی در خود ندارند. این در حالی است که چنین ترانهها و ماهنیهایی میتوانند در پرورش روح و شخصیت کودک نقش بسزایی ایفا کنند.
در پایان این مراسم، سید احد غضنفری از تمامی کسانی که در این مسیر به او کمک کردهاند، قدردانی کرد و تاکید کرد که بدون همراهی و حمایت این عزیزان، این پروژه به نتیجه نمیرسید. بری باخ اکنون بهعنوان یک میراث فرهنگی و هنری در خدمت جامعه است و امید است که بتواند در آینده گامی بزرگتر در جهت حفظ و معرفی فرهنگ غنی آذربایجان و آموزش صحیح به کودکان بردارد.
ایزدپناه، روانشناس و پژوهشگر حوزه کودک در این رونمایی گفت: یادگیری با شعر و موسیقی تاثیر بیشتری در آموزش دارد، وفتی فعالیت یادگیری برای کودکان با بازی همراه میشود هیجان و ترشح دوپامین در مغز بیشتر میشود و این دوپامین انگیزه برای ادامه یادگیری را افزایش میدهد.
این موجب میشود ماندگاری آموزش در ذهن بیشتر باشد، تمام قسمتهای مغز در موسیقی همگی درگیر میشوند، شعر و موسیقی جای آموزش اصلی را نمیدهد اما در کنار آموزش اصلی بسیار خوب و تأثیر گذار است.
- خبرنگار: فاطمه امیری