به گزارش عصرتبریز، مجید فرشی عصر دوشنبه در نشست خبری مانور تمام عیار زلزله اظهار کرد: این مانور با سناریوی فرضی زلزله ۶.۴ ریشتری با کانون شهر جدید شهریار روز چهارشنبه برگزار میشود و در آن بخش ها و مباحث مختلف مرتبط با وقوع یک زلزله واقعی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این مانور سراسری، دستگاه های مختلف و در مجموع استان ها مورد ارزیابی قرار میگیرند.
فرشی ادامه داد: هدف از برگزاری مانور، سنجش میزان آمادگی دستگاه های اجرایی، خدماترسان، امدادی و عملیاتی، انتظامی و نظامی از نظر تجهیزات، نیروی انسانی و هماهنگی بین دستگاهی است.
وی با بیان اینکه این مانور با نام و یاد شهید مهدی زرتاجی از شهدای هلال احمر استان در جنگ ۱۲ روزه برگزار میشود، گفت: نمایشگاه توانمندی های بخش خصوصی در حوزه مدیریت بحران نیز در حاشیه این مانور برپا خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به جزئیات سناریوی مانور اظهار کرد: در سناریوی فرضی، زلزله بیش از ۲۵۰ فوتی خواهد داشت و اولویت اصلی، نجات جان مصدومان و مجروحان است. همچنین در صورت مساعد بودن شرایط جوی، امدادرسانی هوایی توسط هلال احمر انجام میگیرد.
وی ادامه داد: دستگاه های دخیل و دارای سناریو در این مانور شامل هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس هستند و برای اسکان موقت، تأمین مایحتاج ضروری، برقراری امنیت منطقه با حضور بیش از ۵۰۰ نیروی انتظامی، تأمین اینترنت از طریق دکل سیار، استقرار مدرسه کانکسی و تأمین برق و سایر ملزومات برنامه ریزی شده است.
فرشی افزود: روز چهارشنبه از سه راهی اهر تا ورودی شهر شهریار و دورگردان به سمت تبریز، محدودیت ترافیکی از ساعت ۶ صبح تا پایان مانور اعمال میشود.
وی گفت: با وجود برخی مشکلات و کمبودها، وضعیت استان از نظر تجهیزات امدادی بالاتر از میانگین کشوری است.
مدیرکل مدیریت بحران استان درباره سیستمهای هشدار وقوع زلزله نیز توضیح داد: سیستم های اطلاع رسانی بیشتر از طریق فضای مجازی فعال هستند و پیش بینی شده در لحظات اولیه بروز مخاطرات، اطلاعرسانی از طریق پیامک انجام شود. در حال حاضر سیستم هشدار عمومی زلزله در سطح شهر تبریز وجود ندارد.
فرشی اظهار کرد: در این مانور، تمامی دستگاه های شتاب نگار به عنوان استان پایلوت در آذربایجان شرقی مستقر شده و حرکت لایه های زمین ارزیابی میشود. گسل تبریز یکی از گسل های مهم شمالغرب کشور است و باید همواره در مسیر پیشگیری و بازتوانی آماده باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تبریز گفت: علت اصلی آلودگی، وارونگی دما و ایستایی هوا به دلیل نبود وزش باد است. سیاهی آسمان تبریز نیز به دلیل تردد وسایل نقلیه و فعالیت صنایع آلاینده حاشیه شهر، بهویژه نیروگاه تبریز است.
وی افزود: مصرف روزانه بنزین در آذربایجان شرقی حدود ۴.۸ میلیون لیتر است که بخش عمده آن توسط پالایشگاه تبریز با استاندارد بالا تأمین میشود اما با این حال تلاش میکنیم کیفیت آن بیش از پیش ارتقا یابد.
فرشی خاطرنشان کرد: بازتوانی نیروگاه تبریز یکی از اولویت های اصلی مدیریت استان است و تفاهم نامه مربوط به آن امضا شده است. در صورت اجرای این طرح، آلودگی نیروگاه به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. همچنین انتقال صنایع آلاینده به شعاع ۳۰ کیلومتری شهر تبریز از دیگر راهکارهایی است که پیگیری میشود.
وی در پایان افزود: ترافیک یکی از معضلات چندین ساله کشور است، اما دستگاه های امدادی اورژانس و آتش نشانی چینش ایستگاه ها را به گونهای تنظیم کردهاند که زمان رسیدن آنها به محل حادثه در حد استاندارد باشد.









































