روانشناس و استاد دانشکده الزهرا: مهم‌ترین رویکرد فرهنگسرای مشارکتی ایجاد تعامل مثبت و مؤثر بین کودک و والدین است/فرهنگسرای مشارکتی کودک و خانواده فراتر از مهدکودک‌های عادی/ تصویری
روانشناس و استاد دانشکده الزهرا: مهم‌ترین رویکرد فرهنگسرای مشارکتی ایجاد تعامل مثبت و مؤثر بین کودک و والدین است/فرهنگسرای مشارکتی کودک و خانواده فراتر از مهدکودک‌های عادی/ تصویری
کودکان با علاقه و جسارت می‌خواهند خود را نشان دهند، بر همین اساس سعی کردیم زندگی واقعی را در قالب بازی‌های کودکانه به تصویر بکشیم تا مهارت‌های ارتباطی و اقتصادی را به کودکان آموزش دهیم.

کودکان با علاقه و جسارت می‌خواهند خود را نشان دهند، بر همین اساس سعی کردیم زندگی واقعی را در قالب بازی‌های کودکانه به تصویر بکشیم تا مهارت‌های ارتباطی و اقتصادی را به کودکان آموزش دهیم.

عصر: روان‌شناس و استاد دانشکده الزهرا با بیان اینکه فرهنگسرای مشارکتی کودک و خانواده با مجوز شهرداری منطقه ۲ و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تاسیس شده،گفت: مهم‌ترین رویکرد فرهنگسرای مشارکتی ایجاد تعامل مثبت و مؤثر بین کودک و والدین است.

نرگس صادق‌پور امروز با بیان اینکه مجموعه فرهنگسرای مشارکتی کودک و خانواده با مجوز شهرداری منطقه ۲ و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری در این محل تاسیس شده است، اظهار داشت: هدف از تشکیل این مجموعه تربیت صحیح و پرورش کودکان بوده که مهم‌ترین رویکرد آن ایجاد تعامل مثبت و مؤثر بین کودک و والدین است.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی کودکان با تأخیر تکلم و مشکل ارتباطی مواجه  هستند، تلاش کرده‌ایم در این مجموعه توسط مربیان با برگزاری برنامه‌های مختلف از جمله بازی‌های بومی، محلی و گروهی متناسب با رده‌های سنی کودکان، اهداف مورد نظر را پیش ببریم.

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: در این مجموعه سعی کرده‌ایم به نوعی با کودکان ارتباط برقرار کنیم که کودکان از محیط آموزش فرار نکنند، از مربی یا معلم نترسند و ترس از اجتماع پیدا نکنند، بتوانند در چنین مراکز آموزشی فعال بوده و اعتماد به نفس کسب کرده و به خودباوری برسند.

وی بیان کرد: اکثر کودکان وقتی وارد محیط آموزشی می‌شوند یک اضطراب و استرس دارند و نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند، حرف‌‌های خود را بگویند اما حضور در چنین مراکزی مشکلات را رفع می‌کند.

صادق‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه این محل دنیای کودک و بازی است، کودکان با انگیزه بالایی به این محیط وارد می‌شوند در این  محل با استفاده از بازی تلاش کرده‌ایم، مشکلات ارتباطی کودکان را رفع کنیم.

وی اضافه کرد: این مجموعه فراتر از مهدکودک‌های عادی بوده به طوریکه در راستای آشنایی با ارتباطات گروهی و محیط طبیعی، خانه شن ایجاد شده و برنامه‌های آب بازی و برنامه سبزی پاک‌کنی، اردوهای هفتگی با حضور مادران برگزار می‌شود.

این استاد دانشکده الزهرا با بیان اینکه همچنین در این مجموعه آموزشی مشاغل نیز انجام می‌شود، افزود: کودکان با علاقه و جسارت می‌خواهند خود را نشان دهند، بر همین اساس سعی کردیم زندگی واقعی را در قالب بازی‌های کودکانه به تصویر بکشیم تا مهارت‌های ارتباطی و اقتصادی را به کودکان آموزش دهیم.

وی ادامه داد: در بخش دیگری، آموزش‌های آشنایی با حیوانات مختلف داریم، در این بخش کودکان با داستان‌پردازی و بازی با حیوانات آشنا می‌شوند که البته این مسئله به بحث آشنایی با واژگان جدید در کودکان نیز کمک می‌کند تا بر گنجینه لغات کودکان افزوده شود.

صادق‌پور اضافه کرد: همچنین در این مرکز هم زبان مادری و فارسی، برای افزایش ارتباط مؤثر و اجتماعی کودکان آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور در این مرکز برای عموم خانواده‌ها آزاد بوده و می‌توانند کودکان خود را بیاورند، ادامه داد: در این مرکز برای کودکان زیر سه سال کارگاه مادر و کودک برگزار می‌شود که کمک می‌کند تا کودکان به راحتی وارد محیط‌های آموزشی شوند.

این استاد دانشکده الزهرا بیان کرد: در این فرهنگسرا با آموزش مهارت‌های ادراکی، حسی و حرکتی و تمرکز و دقت و تکلم و کلامی سعی می‌کنیم کودکان حرف بزنند و مادران نیز یک تعداد مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند تا بدانند در خانه با کودکان چگونه باید ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بحث بازی با کودکان در بین خانواده‌ها بیشتر به این معنی تلقی می‌شود که تنها برای کودک باید عروسک گرفت تا بازی کند، در واقع در بازی با اسباب بازی‌ها، ارتباط مؤثر کودک با محیط کم می‌شود.

صادق‌پور خاطرنشان کرد: در کارگاه‌های مادر و کودک تلاش می‌شود این را نهادینه کنیم که موضوع بازی کودک تنها خرید عروسک‌های گران‌قیمت برای کودکان نیست بلکه می‌توانیم تنها با یک کاغذ و نقاشی کشیدن با کود ارتباط برقرار کرد، می‌توانیم با او حرف بزنیم، در این صورت ارتباط مؤثری بین کودک و مادر ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: نیاز کودک چنین مسائلی است نه عروسک‌های آن چنانی که متاسفانه والدین اسباب بازی‌های شهربازی به خانه می‌آورند و می‌خواهند کودک در دنیای اسباب بازی غرق شود که این مسئله به نوعی به مرور باعث ناخوشایندی محیط شده و باعث بریده شدن ارتباط مؤثر کودک با محیط می‌شود.

این متخصص روانشناس کودک با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله برقراری ارتباط مؤثر با کودک است، گفت: ممکن است کودکان در یک بازی با هم تعارض داشته باشند، زمانی که کودکان با یکدیگر در حین بازی دعوا می‌کنند، می‌توان این تعارض را رفع کرد تا تبدیل به یک تجربه نا‌خوشایند نشود.

وی با تاکید بر اهمیت رویکرد بازی بیان کرد: با توجه به تجربه فعالیت در کلینیک‌های مشاوره، شاهد بودم زمانی که خانواده‌ها کودکان خود را به کلینیک‌های مشاوره می‌برند با مشکلات مواجه می‌شوند و احساس می‌کنند به آنها برچسب زده می‌شود، بر همین اساس در این مجموعه سعی کرده‌ایم تا این فشارها را از روی خانواده‌ها برداریم و به نوعی همان خدمات مشاوره و روانشناسی به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

گفت‌و‌گو از: علی سلیمی و پویا خوش پیمان