آیا زنوزی موقتاً مالک تراکتور خواهد بود؟
آیا زنوزی موقتاً مالک تراکتور خواهد بود؟
مالک جدید باشگاه تراکتورسازی در حالی برای این تیم هزینه می کند که هنوز این باشگاه به صورت رسمی به او واگذار نشده است.

عصرتبریز – سعید عبدی: محمدرضا زنوزی، مالک جدید باشگاه تراکتورسازی این روزها مشغول هزینه کردن برای این باشگاه جهت حضوری قدرتمند در لیگ هجدهم است. زنوزی طبق وعده هایی که پیش از به دست گرفتن مالکیت تراکتورسازی داده بود، جان توشاک را به عنوان یک سرمربی سرشناس خارجی روی نیمکت تراکتورسازی نشاند. او در بدو ورود خود نیز بدهی باشگاه به ارطغرول ساغلام را پرداخت کرد. در حال حاضر نیز در بازار نقل و انتقالات، تراکتوری ها در حال فعالیت با سرمایه زنوزی هستند. در این میان اما چند ابهام بزرگ وجود دارد که می خواهیم در پرونده امروز آن را مورد بررسی قرار بدهیم:

همه چیز از مزایده پر سر و صدا آغاز شد

محمدرضا زنوزی در حالی به عنوان برنده مزایده سهام باشگاه تراکتورسازی معرفی شد که مزایده یاد شده ابهامات بزرگی داشت. در حالی که پیش از لیگ برتری شدن تراکتورسازی در حدود یک دهه پیش، کارخانه تراکتورسازی اعلام کرد که قصد تیم داری ندارد و ناصر شفق سهام این باشگاه را خریداری کرد اما شاهد این بودیم که متصدی مزایده باشگاه تراکتورسازی، کارخانه تراکتورسازی بود! ناصر شفق پس از خرید سهام باشگاه تراکتورسازی این تیم را لیگ برتری کرد و در سال دوم لیگ برتری شدن این باشگاه، بنا به مسائلی، مالکیت آن به تعاونی سپاه واگذار شد. پس از این فعل و انفعالات، انجام مزایده باشگاه تراکتورسازی از جانب کارخانه تراکتورسازی اقدامی بود که حرف و حدیث بسیاری به همراه داشت. اولین ابهام در این مورد شکل گرفت ولی پاسخ قانع کننده ای هیچ گاه برای ابهام یاد شده داده نشد. بندهای موجود در مزایده باشگاه تراکتورسازی نیز پر اشکالات کوچک و بزرگ بود اما به هر نحوی که بود سرانجام از محمدرضا زنوزی به عنوان مالک باشگاه و برنده مزایده یاد شد. این اتفاق در حالی رخ داد که خیلی ها انتخاب زنوزی به عنوان مالک باشگاه تراکتورسازی را اقدامی از پیش تعیین شده دانسته و انجام مزایده را اقدامی صوری می دانستند. در این مورد جواد ششگلانی، رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: «اولا ما مخالف خصوصی سازی نیستیم ولی عقیده داریم خصوصی سازی باشگاه تراکتورسازی اصولی نبود. آقای زنوزی فردی امتحان پس داده در فوتبال ایران هستند که همه هم ایشان را تایید می کنند. ایشان به دور از تنش و با آرامش در سال های اخیر از پس مالکیت باشگاه گسترش فولاد و از سال گذشته نیز ماشین سازی برآمده و جزو معدود نمونه های موفق خصوصی سازی در ورزش ایران به شمار می روند. تراکتورسازی تیم کوچکی نیست که برایش تصمیمات آنی اتخاذ شود، این تیم همانند استقلال و پرسپولیس بایستی با حساسیت بالا در موردش تصمیم گیری انجام شود. این که یک شبه چنین انتقالی صورت بگیرد به هیچ عنوان پذیرفته و به نفع استان نیست. به نظر من با دعوت از آقای زنوزی و واگذاری تیم به ایشان دیگر نیاز به برگزاری چنین مزایده این نبود که پر ابهام و جای سوال است.» در صحبت های رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی نیز به خوبی می توان ردپای مطالبی که در آغاز به آن اشاره کردیم را یافت. ابهامات موجود در مزایده و مشخص بودن زنوزی به عنوان مالک پیش از انجام مزایده مواردی هستند که هیچ گاه به آنها به صورت شفاف پاسخی داده نشد.

چرا واگذاری تراکتورسازی به زنوزی ثبت رسمی نمی شود؟

محمدرضا زنوزی بیش از یک ماه است که به عنوان مالک باشگاه تراکتورسازی کار خود را آغاز کرده است. پیش از ورود به موضوع ثبت نشدن رسمی باشگاه تراکتورسازی به نام زنوزی می خواهیم یک فلش بک به سال گذشته بزنیم. تابستان سال ۹۶ و زمانی که باشگاه ماشین سازی در آستانه انحلال قرار داشت، همکاری اورژانسی بین هیات فوتبال استان و محمدرضا زنوزی، قدیمی ترین باشگاه شمال غرب را از مرگ حتمی نجات داد. زنوزی برای قبول مالکیت باشگاه ماشین سازی اعلام آمادگی کرد و شب همان روزی که آمادگی خود را اعلام کرده بود، مراحل رسمی ثبت باشگاه به نام او با حضور مسئولان باشگاه ماشین سازی، شخص زنوزی و مسئولان فوتبال استان در دفتر محمدرضا زنوزی انجام گرفت. اسناد واگذاری باشگاه ماشین سازی به نام محمدرضا زنوزی نیز همزمان با این اتفاق در اختیار رسانه ها گذاشته و تفاهم نامه رسمی نیز بین طرفین معامله به صورت آشکار و مبرهن امضا شد. پس از واگذاری رسمی باشگاه ماشین سازی به محمدرضا زنوزی، کادر اداری این باشگاه به سرعت ساماندهی شده و در ساختمان باشگاه گسترش فولاد اسکان داده شدند. لوگوی باشگاه تغییر یافت و مدیرعامل جدید با نظر زنوزی انتخاب شده و همه چیز تحت نظر مالک جدید قرار گرفت. حال بازمی گردیم به زمان حال! زمان حالی که در آن پس از بیش از ۴۵ روز از واگذاری باشگاه تراکتورسازی به محمدرضا زنوزی، هیچ یک از مراحلی که در بالا اشاره شد انجام نپذیرفته اند. بی شک برای واگذاری باشگاه به نام یک مالک انجام پروسه ای که در مورد ماشین سازی به آن اشاره کردیم، الزامی است. در مورد تراکتورسازی و زنوزی اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. هیچ تفاهم نامه رسمی بین طرفین امضا و در اختیار رسانه ها قرار نگرفته و مراحل رسمی واگذاری نیز تا به امروز در هیات فوتبال استان انجام نشده اند. بسیاری از کارمندان باشگاه نیز در حالت برزخ قرار دارند و نمی دانند که آیا در باشگاه جایی برای آنها هست یا نیست؟

آیا زنوزی موقتا، مالک تراکتور خواهد بود؟

بدون تایید و یا تکذیب مطالبی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، شما را دعوت به خواندن شان می کنیم چرا که طبق این مطالب به برخی از ابهامات موجود پاسخ های جالبی داده می شود. بر اساس اخبار دریافتی از منابع آگاه، این گونه به نظر می رسد که مالکیت محمدرضا زنوزی در باشگاه تراکتورسازی به صورت موقت خواهد بود. منابعی که از این موضوع خبر می دهند، عقیده دارند که عدم رسمی شدن ثبت باشگاه به نام زنوزی نیز از همین موضوع نشات می گیرد. با بررسی بیشتر موضوع یاد شده، به سرنخ های دیگری دست یافتیم که یکی از آنها فرصت یک ساله ای بود که به زنوزی برای اثبات توانایی اداره تراکتورسازی داده شده است. بر این اساس گفته می شود که در صورتی که مالک جدید تراکتورسازی بتواند در یک سال پیش رو مدیریت مناسبی را در این باشگاه انجام دهد، واگذاری تراکتورسازی به او حالت رسمی پیدا خواهد کرد. تمامی این موضوعات بدون تایید و تکذیب رسمی از منابعی نقل شده اند که نزدیک به باشگاه بوده و در جریان فعل و انفعالات آن قرار دارند. بی شک تا زمانی که باشگاه تراکتورسازی تبریز نخواهد به صورت شفاف در این مورد با هواداران خود صحبت کند، گمانه زنی ها و شایعات بسیاری به وجود خواهد آمد. این گمانه زنی ها و شایعات هم می توانند صحت داشته باشند و هم می توانند در حد همان گمانه و شایعه باقی بمانند. در هر دو حالت اما باشگاه تراکتورسازی تحت فشار خواهد بود مادامی که به ابهامات موجود پاسخ شفاف داده شود.

سرنوشت نامعلوم هزینه هایی که تا به امروز برای تراکتور شده و خواهد شد!

محمدرضا زنوزی تا کنون مبلغ قابل توجهی را برای تراکتور ۹۸-۹۷ خرج کرده است. این هزینه ها در حالی از سوی زنوزی تقبل شده اند که هنوز باشگاه تراکتورسازی به صورت رسمی به نام او ثبت نشده است. بی شک بین طرفین توافقاتی انجام شده که زنوزی با فراغ بال در حال هزینه برای تراکتورسازی است اما این توافق چیست و چه محتوایی دارد بر همه پوشیده است! سوای میل و عشق و علاقه ای که در این میان وجود دارد، هیچ تردیدی وجود ندارد که برای خرج کردن چنین مبالغی بایستی فرد یک تضمین معتبر داشته باشد. این تضمین اما بر همه پوشیده است. تنها تضمین موجود تک برگ تفاهم نامه ای است که بین زنوزی و تراکتورسازی امضا شده و در اختیار عباس الیاسی است. شاید توافقات دیگری نیز در پشت پرده انجام شده که هواداران و اصحاب رسانه از آن خبر ندارند که در این صورت وظیفه باشگاه تراکتورسازی است که وارد کارزار شده و افکار عمومی را شفاف سازی کند. در مورد چرخش ۱۸۰ درجه ای مهدی ترابی از تراکتور به پرسپولیس نیز ابهامات بزرگی وجود دارد. ابهاماتی که با اظهارات اخیر الیاسی بیشتر هم شدند. این ابهامات با خود یک سری ابهامات دیگر نیز به همراه دارند که در صورت واقعیت داشتن شان باید هر چه سریع تر باشگاه تراکتورسازی نسبت به اعلام وضعیت قطعی و واقعی مالکیت زنوزی اقدام نماید.