ساعی: مسائل مربوط به زنان را نباید جنجالی کرد/ جنس مطالبات زنان فرهنگی و اجتماعی است/ نگاهمان به ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مثبت است
ساعی: مسائل مربوط به زنان را نباید جنجالی کرد/ جنس مطالبات زنان فرهنگی و اجتماعی است/ نگاهمان به ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مثبت است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای ورود به مجلس اعتقادمان این بوده که مسائل مربوط به زنان را نباید جنجالی کرد چراکه جنس مطالبات زنان فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار عصر، زهرا ساعی شامگاه دوشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران استان آذربایجان‎شرقی به‌مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به سخت بودن شغل خبرنگاران و ‌کمبود‌های موجود در این عرصه، اظهار کرد: ‌مدت‌هاست که مطالباتی همچون بحث بیمه خبرنگاران مطرح می‌باشد که بیشتر این طرح‌ها بصورت خام بوده و در سطح کارشناسی در دست بررسی هستند و امیدواریم با توجه به شرایط سختی کار و مشقت‌هایی که این عزیزان مواجه‌اند، وضعیت خبرنگاران را بهبود بخشیم.

وی افزود: فراکسیون زنان از مجلس نهم تا به امروز وجود داشته و بنا به ضرورتی که در روند پیگیری کارها و مطالبات بود، سال قبل تصمیمی مبنی بر تشکیل فراکسیون خانواده گرفته شد که بنده در حال حاضر به‌عنوان سخنگوی فراکسیون زنان در خدمت شما عزیزان هستم.

ساعی با بیان اینکه فراکسیون جوانان نیز برای اولین بار در مجلس دهم تشکیل شده است، گفت: این فراکسیون در اوایل سال ۹۶ تشکیل شد و شامل ۴۰ عضو بوده که تمامی نمایندگان این فراکسیون متولدین سال ۵۷ به بعد هستند و با رویکرد جوان‌گرایی ایجاد شده و قانون منع بکارگیری بازنشستگان که اخیرا به تصویب مجلس رسید محصول و خروجی همین فراکسیون است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشکسوتان جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارند، تصریح کرد: بر اساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان در تلاشیم که مدیران نسل اول انقلاب در راستای جوانگرایی جای خود را به جوانان اعطا نموده و به تبع آن از فکر خلاق مدیرانِ جوان و متخصص در دستگاه‌های اجرایی استفاده شود.

وی متذکر شد: متاسفانه به دلایلی همچون عدم اعتماد، جوانان از رده‌های مدیریتی به دور مانده‌اند اما این در حالی‌ست که پیشکسوتان کنونی در سنین جوانی فرصت عرض اندام یافتند و در دوران پس از پیروزی انقلاب و جنگ هشت ساله تحمیلی تمام مدیران و فرماندهان از میان جوانان بودند.

ساعی با اشاره به اینکه کلیات طرح منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس رای لازم را کسب کرد، افزود: این قانون در راستای اشتغال‌زایی جوانان و رعایت عدالت کاری است به‌گونه‌ای که بتوان سن مدیران را از ۶۵ تا ۷۰ سال به حدود ۴۵ سال کاهش داد اما در کنار این موضوع به حضور و استفاده از تجربیات پیشکسوتان در قالب مشاور تاکید شده تا بتوانیم تفکر و انگیزه‌ای نو در سطح مدیریت کلان کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در حال بررسی قانون منع بکارگیری بازنشستگان است، بیان کرد: اگر بتوان این قانون را بطور کامل اجرا کرد، شاهد یک‌سری تحولات در سطح نظام اداری کشور خواهیم بود.

ساعی در پاسخ به این سوال خبرنگار عصر که آیا قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل استاندار آذربایجان‌شرقی نیز می‌شود یا خیر؟ گفت: آقای خدابخش از لحظه قبول مسوولیت‌شان بصورت شبانه‌روزی مشغول خدمت بوده‌اند اما نمی‌توانستیم صرفا بخاطر استاندار استان‌مان استثنا و یا تبصره‌ای در این طرح اعمال کنیم ولی با قاطعیت نمی‌توانم بگویم که این قانون شامل حال ایشان خواهد بود یا خیر!

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به حوزه حمایت از کودکان و نوجوانان در کشور ضعیف و چندین سال دست نخورده باقی مانده بود، تصریح کرد: لایحه‌ای سال‌های قبل تحت عنوان لایحه کمک به تامین امنیت جوانان تهیه شده بود که دارای مشکلاتی بود و معطل مانده که با پیگیری‌هایی که از اوایل سال ۹۶ درخصوص این لایحه از معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام شد، با درخواست نمایندگان این لایحه به مجلس عودت داده شد که در کمیسیون‌های اجتماعی و قضایی‌و‌حقوقی مجلس به بحث و گفت‌وگو گذاشته شده و نتیجه‌ی کار به صحن مجلس ارائه شد و در نهایت حدود سه هفته قبل با رای بالا در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

ساعی اضافه کرد: در این لایحه مصادیق تعیین کودکان بدسرپرست و نحوه ورود قانون‌گذار به این موضوع، بحث کودکان بازمانده از تحصیل، معضل کودک‌آزاری، بحث پیشگیری و حمایت از کودکان بزهکار و همچنین موضوع حمایت از کودکان کار بطور کامل، شفاف و واضح قید شده برای مثال نحوه برخورد و ورود دستگاه‌ها و نهادهایی همچون نیروی انتظامی و بهزیستی به موضوع کودک‌آزاری و بحث تشدید مجازات کودک‌آزاری کاملا بررسی و خلل‌های قانونی که پیش از این وجود داشت، مرتفع شده است.

ساعی در پاسخ به سوالی درخصوص روند رو به رشد معضل کودک‌همسری در جامعه، گفت: گزارش‌هایی به فراکسیون‌های زنان و خانواده مبنی بر ازدواج در سنین بسیار پایین در بعضی مناطق کشور واصل شده بود؛ طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد که چنین مواردی بیشتر در مناطقی با فرهنگ قومی و قبیله‌ای رواج دارد و در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نیز این بحث مدنظر قرار گرفته و ازدواج کودکان منع شده است.

رئیس فراکسیون معلولان مجلس با اشاره به لایحه حمایت از حقوق معلولان، اظهار داشت: با توجه به اینکه افراد توان‌خواه شرایط ویژه‌ای دارند با مطالعات و بررسی‌های فراکسیون معلولان این لایحه بصورت کامل به صحن علنی مجلس رسید و اسفندماه سال گذشته نهایی شد و به تایید شورای نگهبان نیز رسید و اردیبهشت‌ماه نیز شخص رئیس‌جمهور در اجلاسیه‌ای قانون جامع حمایت از معلولان را ابلاغ کرد که الحمدالله مورد پذیرش جامعه معلولان قرار گرفته‌ است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و خلا قانونی در این زمینه، گفت: حمایت‌‌های قانونی از قربانیان اسیدپاشی ضعیف است و هزینه‌های درمان قربانیان نیز بسیار بالاست از این‌رو تشدید مجازات و پر رنگ‌شدن بحث قصاص جهت بازدارندگی قانونی، کنترل فروش اسید و وجود حمایت‌های دولتی از جمله موارد مورد تاکید در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی است.

وی بر ضرورت ورود خیرین، خیریه‌ها و NGOهای فعال جهت حمایت از قربانیان اسیدپاشی بخصوص قربانیان تبریزی که در سال ۹۷ دچار این حادثه جان‌گداز شدند تاکید کرد.

ساعی با اشاره به اینکه پیگیر روند درمان «معصومه جلیل پور»، قربانی اسیدپاشی در تبریز هستم، گفت: بی‌انصافی است اکر بگوییم کاری برای خانم جلیل‌پور انجام نشده چراکه روند درمان از بیمارستان سینای تبریز آغاز و سپس به تهران منتقل شد که با پیگیری‌هایی که انجام دادیم شخص وزیر بهداشت چشم‌های این بیمار را معاینه و قول مساعدت درخصوص روند درمانی او را داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماده شدن طرحی مبنی بر افزایش نمایندگان خانم مجلس شورای اسلامی در فراکسیون زنان، گفت: با بررسی‌های انجام گرفته در پارلمان‌های کشورهای غربی، ۳۰ درصد اعضا را بانوان تشکیل می‌دهند که در مجلس ایران بانوان تنها ۵/۹ اعضا را تشکیل می‌دهند. حتی در کشورهایی همچون افغانستان، عراق و سوریه تعداد بانوانِ نماینده از ایران بیشتر است؛ از این رو طرحی مقرر شد تا هر حوزه‌ی انتخابی که بیش از پنج نماینده دارد، حتما دو نماینده خانم داشته باشد که هفته گذشته بررسی آن در کمیسیون حقوقی‌وقضایی آغاز شد.

وی با بیان اینکه رویکرد مجلس دهم بر پایه‌ی حضور بانوان در تمام عرصه‌ها است، یادآور شد: هم‌اکنون در تمام کمیسیون‌ها بانوان نماینده بنا بر تخصص و مدرک تحصیلی‌شان حضور فعال دارند و موضوعات را با نگاه و مطالبات زنانه پیگیری می‌کنند.

ساعی افزود: طرح بیمه‌ی زنان خانه‌دار با سه فرزند به دلیل نبود بودجه‌ی کافی هنوز به تصویب نرسیده و تذکرهایی به دولت و آقای ربیعی در این خصوص داده شد، اما طرح بیمه‌ی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش‎ کمیته امداد و بهزیستی با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان تصویب شده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ها، توضیح داد: از ابتدای ورود به مجلس اعتقادمان این بوده که مسائل مربوط به زنان را نباید جنجالی کرد چراکه جنس مطالبات زنان فرهنگی و اجتماعی است از این‎رو نگاهمان به ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مثبت است و به تبع آن احساس می‌کنم این مساله در آینده‌ی نزدیک حل خواهد شد کما اینکه با پیگیری‌های انجام شده در دوران جام جهانی ۲۰۱۸ اجازه ورود بانوان و خانواده‌های تهرانی به ورزشگاه آزادی جهت تماشای تلویزیونی این مسابقات داده شد.

ساعی در پایان با بیان اینکه بایستی شأن بانوان در ورزشگاه‌ها رعایت شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم با اتخاذ تدابیر امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/