به گزارش عصرتبریز، مسعود پزشکیان صبح امروز در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: ساختار، مدیریت، برنامهریزی و محتوا چهار رکن اصلی است که باید در هر کاری مورد توجه قرار گیرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در ساختار غلط نمیتوان راه درست را طی کرد و اگر راه درست را هم برویم نمیتوان نتیجه خوبی گرفت. از نظر آموزشی باید کاری کنیم که فرد بتواند به صورت تیمی فعالیت کند و برای حل مشکل راهحل پیدا کند. اگر آنچه در ذهن داریم ساختار مناسبی نداشته باشد، دستیابی به آن مسئله مشکلزا است.
پزشکیان تصریح کرد: در آموزش باید به گونهای عمل کنیم که دانشآموزان کار تیمی، حل مسئله، تعامل با دیگران و مدیریت را بیاموزند، اما آموزش را طوری طراحی کردیم که فرد نابغه تربیت میکنیم اما با کوچکترین مشکل قهر میکند و نمیتواند تأثیرگذار باشد.
نایب رئیس مجلس افزود: چند درصد از افرادی که در مدارس نخبه پرور تحصیل کرده اند در ایران مانده اند و اگر مانده اند چقدر توانستند که مشکلات را حل کنند؟ ما یاد نگرفته ایم که چگونه باید با مشکلات مواجه شویم و آن را حل کنیم.
وی با اشاره به اینکه ذهن ما از فرمول پر شده است و معلوم نیست این فرمولها چه مشکلی را حل میکنند، گفت: آموزش در کشور تنها یک آموزش محتویات ذهنی است؛ ساختار آموزشی ما کار تیمی آموزش نمیدهد و ما تنها تئوری آموزش میدهیم و تعامل حل مسئله را به دانش آموزان میآموزیم.
نایب رئیس مجلس شورای ادامه داد: ساختار آموزش و پرورش باید اصلاح شود که این امر نیازمند مشارکت بیشتر دانشآموزان در کلاس است.