برگزاری همایش جشن ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی فرش
برگزاری همایش جشن ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی فرش

عصر تبریز: تبریز،به عنوان شهر جهانی فرش دست باف معرفی و از تمبر یادبود این مناسبت تاریخی رونمایی شد. معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور شامگاه امروز در این همایش این مناسبت را موفقیتی بزرگ و تاریخی برای ایران و آذربایجان و تبریز خواند و گفت: این پیروزی […]

عصر تبریز: تبریز،به عنوان شهر جهانی فرش دست باف معرفی و از تمبر یادبود این مناسبت تاریخی رونمایی شد.

n2951025-4564515

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور شامگاه امروز در این همایش این مناسبت را موفقیتی بزرگ و تاریخی برای ایران و آذربایجان و تبریز خواند و گفت: این پیروزی نام تبریز را در هزاران سایت گردشگری ثبت و به عنوان مقصد مهم و بزرگ گردشگری دنیا مطرح می کند.

سلطانی فر افزود : با وجود اینکه برخی از کشورهای دنیا از روی فرش ایران کپی سازی می کنند اما با این حال فرش تبریز حرف نخست را در بازارهای جهان می زند.

به گفته وی با افزایش صادرات و فعالیت های مرتبط با حوزه فرش ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش محقق می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به ساخت موزه تخصصی فرش در تبریز ، تصریح کرد : موزه فرش حداکثر تا هفته دولت سال آینده ایجاد خواهد شد.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۱٫۵ میلیون نفر در بخش صنایع دستی کشور شاغل هستند ،گفت: امسال ۳۶درصددر صنایع دستی، ۲۰ درصد در فرش و ۱۲ درصد در بخش گردشگری کشور رشد داشته ایم که این میزان نسبت به متوسط جهانی وضع امیدوارکننده ای دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز ، با اشاره به شهرت فرش ایران و تبریز در دنیا گفت : بخاطر همین شهرت کشورهای زیادی به عناوین مختلف در صدد کپی برداری از این هنر ایرانی هستند که این موضوع ، از مشکلات صادرات فرش دست باف ایران است.

کارگر تاکید کرد: باید بیش از پیش قدر این هنرصنعت ملی را بدانیم.

در این همایش همچنین خانم غادا هیجاوی رئیس شورای جهانی صنایع دستی ، شهر تبریز را از هر نظر به خصوص از لحاظ صنایع دستی و فرش شهرمهم دنیا دانست و گفت : در کنار این پیروزی وجشن بزرگ باید برای صادرات این محصول به دنبال بازارهای مدرن نیز بود.

نماینده ولی فقیه در استان هم با اشاره به اهمیت و سختی های این صنعت از دولت ومجلس خواست مشکلات مربوط به صادرات صنعت فرش کشور را حل کنند.

آیت ا… مجتهد شبستری ، رونق تولید و صادرات فرش را برای قطع وابستگی به تک محصول نفت و نیز رفع بیکاری مهم دانست.

جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی نیز ایجاد نمایشگاه و پست ویژه ارسال محموله فرش به خارج را از اولویت های مهم استان دانست و گفت : با اجرای این طرح ها شاهد رشد و شکوفایی بیشتر شمال غرب کشور خواهیم بود.

در این مراسم با قدردانی از داوران و دست اندرکاران این موفقیت تاریخی کشورمان ، سه اعتبار نامه این ثبت نیز به وزارت صنعت، معدن و تجارت ، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز اهدا شد.

همچنین در این همایش روز ۱۴ مهر( روز تبریز ، شهر جهانی فرش ) نامگذاری شد تا هر سال در چنین روزی صنعت فرش ایران ، آذربایجان و تبریز بیشتر و بهتر گرامی داشته شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما