به گزارش عصرتبریز، جواد رحمتی دوشنبه شب در جلسه مدیریت ایمنی حمل و نقل استان آذربایجان شرقی، افزود: ۶۰ درصد تصادفهای جادهای استان در ۳۰ کیلومتری شهرها روی میدهد و اصلاح جادهها در این فاصله از سوی دستگاههای ذیربط ضروری است.
وی با انتقاد از وضع نابسامان جادهها در ۳۰ کیلومتری شهرها اظهار داشت: شهرداریها بیشتر به هسته مرکزی شهرها و اداره کل راه و شهرسازی بیشتر به عمق جادهها توجه میکند و این امر موجب شده تا شعاع ۳۰ کیلومتری جادهها از شهرها از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد.
معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها از لحاظ ساخت و ساز اشباع شده و این امر موجب شده تا تضاد بین ترافیک درون شهری و برون شهری بروز کند.
رحمتی، با اشاره به اینکه در برخورد با تعرض و تجاوز به حریم راه در ۳۰ کیلومتری شهرها مشکل قانونی وجود ندارد، ادامه داد: مالکان و اصناف مستقر در این محدوده باید بر اجرای رمپ های استاندارد ملزم شوند.
وی اصلاح هندسی رمپ و لوپهای ورودی و خروجی به راههای اصلی و شریانی، کاهش سرعت تا ۱۰ کیلومتر شهرها، تأمین روشنایی، نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، احیای خط کشیها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز را از اولویتهای برنامههای اصلاحی در محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری جادهها از شهرها اعلام کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال جاری ۳۲۱ کیلومتر طرح در ۲۱ محور استان در حال اجرا بوده که از این میزان ۱۹۶ کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی است.
ابوالقاسم سلطانی، افزود: علاوه بر این طرحها عملیات اجرایی ۹۹ کیلومتر در قالب قطعات مختلف در سطح استان آغاز میشود.
وی اظهار داشت: در بخش راههای روستایی نیز ۱۸۰ طرح در سال جاری اجرا میشود که ۱۰۰ کیلومتر مربوط به آسفالت، ۲۰ کیلومتر احداث راه روستایی و احداث ۴ پل در راههای روستایی است.