ایران همواره از تمامیت ارضی «آذربایجان» دفاع کرده است
ایران همواره از تمامیت ارضی «آذربایجان» دفاع کرده است
اردبیل - امام جمعه اردبیل گفت: در طول اشغال «قره‌باغ»، انقلاب اسلامی همواره در مجامع بین‌المللی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرده است.

به گزارش عصرتبریز، آیت‌الله حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با گرامیداشت فرارسیدن هفته دولت، اظهار کرد: در طول حدود ۳۰ سال اشغال قره باغ ایران در تمام مجامع بین المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرد و رسما قره‌باغ را متعلق به آذربایجان دانسته و حکومت خود خوانده را به رسمیت نشناخته است.

وی با بیان اینکه ما از اظهارات یک مسئول بسیار بلند پایه آذربایجان در مقابل آمریکا بسیار خرسندیم، افزود: اخیرا یک مسئول بلند پایه آذربایجان به آمریکا مسافرت کرده و با برخی مقامات کنگره و اتاق‌های فکر و وزارت خارجه آمریکا در خصوص نزاع آذربایجان و ارمنستان مذاکره کرده است.

وی ادامه داد: در این دیدار آمریکایی‌ها عمدا مسأله تحریم را پیش کشیدند و گفتند شما باید در خصوص تحریم ایران با ما همکاری کنید.

عاملی یادآور شد: پیرو جلسه مذکور طرف آذری نپذیرفته و گفته «بخشی از جمعیت ما در نخجوان به دور از پیوستگی با سرزمین اصلی و محصور در ارمنستان هستند و جز با کمک‌های ایران امکان بقا ندارند. جمعیت ۵۰۰ هزار نفری نخجوان برق و گاز خود را از ایران می‌گیرند و عمده راه‌های ادامه زندگی مردم ما در نخجوان به کمک ایرانی‌ها بستگی دارد. ما چگونه وارد تحریم ایران شویم در حالی که ایرانیان در گذشته و حال چراغ زندگی نخجوانی‌ها را روشن نگه داشته‌اند؟»

وی افزود: توجه شود که یک مقام رسمی آذربایجان اعتراف می‌کند که اگر ایران نبود نخجوان از دست رفته بود. قبلا حیدر علی اف  آن زمان که در نخجوان بود در جنگ قره باغ تصریح کرد که اگر استاندار آذربایجان شرقی برای ما آرد و نانوا نمی‌داد قطعا ما سقوط می‌کردیم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل یادآور شد: چند سال پیش که رئیس جمهوری آذربایجان به ایران آمد فرمانده ایرانی گفت آن زمان که شما در اروپا بودید، من با نیروهای خودم در قره باغ می‌جنگیدم. سپس فیلم رژه نیروهای ایرانی در برابر حیدر علی اف را به وی پخش کردند.

امام جمعه اردبیل گفت: در سال ۱۹۹۳ میلادی ارتش ارمنستان به راحتی پیشرفت کرد و به راحتی هورادیز را گرفت. با گرفتن هورادیز سد میل مغان به دست آنها افتاد و یک سال دست آنان بود. در حمله به هورادیز حیدر علی اف در شبکه ملی آذربایجان سخنرانی کرد و گفت «سربازان ما در میدان مبارزه میدان را ترک و به اراضی ایران پناه برده‌اند»

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ایران علاوه بر مساعدت نظامی از ۷۰ هزار آواره نیز پذیرایی کامل کرد. خود ایران برای آنها در کنار ارس در داخل آذربایجان اردوگاه زد. آن زمان وضع آذربایجان چنان بهم ریخته بود  که این ۷۰ هزار نفر یا باید گدایی می‌کردند یا باید می‌مردند.

به گفته وی حیدر علی اف از این اردوگاه بازدید کرد و گفت این جا از کاخ من بهتر است. یک پیرزن بلند شد گفت جناب اینجا از کاخ تو بهتر نیست ایران بسیار خوب به ما می‌رسد شما فقط به فرماندار خودت بگو نفتی را که ایران به ما می دهد ندزدد!!!

وی افزود: آن زمان فرماندار پارس آباد زنده یاد حاج موسی علی نژاد بود. حیدر او را به باکو برد و در میان فرمانداران از وی تجلیل کرد و هدیه گرانبهایی به وی داد؛ او نیز همان جا اعلام کرد که این هدیه را به مؤذّن اردوگاه هدیه می‌کنم.

عاملی ادامه داد: اینها بخش بخش بسیار کوچکی از مساعدت‌های ایران به آذربایجان در جنگ قره باغ بود و این‌ها را از آن جهت گفتم که یک نماینده مجلس ایران که مشهور به پراکنده گویی و بی حساب صحبت کردن است اخیرا دولت ایران را در خصوص قره باغ متهم ساخته است و عجیب این است که وزارت خارجه فقط تماشا می‌کند.

وی ادامه داد: من به این نماینده مجلس که خرابی بسیار بزرگی درست کرده است می‌گویم مجلس شما ثابت کرد که در اقتصاد تخصص ندارد و نتوانست در این بحران اقتصادی حتی یک طرح به دولت ارائه کند. البته افراد خاصی در مجلس محترم هستند. با این اظهار نظر حضرتعالی و سکوت سایر نمایندگان معلوم می‌شود که این مجلس حتی الفبای  سیاست خارجی را هم نمی داند.

عاملی با بیان اینکه من به این نماینده یک توصیه در قالب یک حکایت تاریخی دارم، افزود: یک پادشاه ظالم به یکی از عرفا گفت مرا نصیحت کن تا در محضر خداوند مقرب شوم. گفت نصیحت من به شما این است که زیاد بخواب! شاه گفت این چگونه دستورالعمل تهذیبی است؟ گفت برای اینکه اگر بخوابی مردم از ظلم تو راحت می‌شوند.

وی همچنین عنوان کرد: من در اینجا فرصت را غنیمت می‌دانم و می‌گویم اخیراً دو نماینده مجلس متهم به فساد بزرگ مالی شدند. ما فعلا نمی‌دانیم این اتهام چقدر صحت دارد و باید بعد از ثبوت حکم در محکمه درباره آن صحبت کرد اما یک تقاضا را می‌توان در این مرحله بیان کرد و آن تقاضا از ریاست محترم قوه قضاییه است که اگر صحت این مسأله ثابت شد مدیریت شما تحت آزمون قرار می‌گیرد.

وی خطاب به آیت الله رئیسی گفت: شما زمانی از این آزمون با موفقیت خارج می‌شوید که با صلابت تمام و قاطعیت تاریخی و با بی رحمی استثنائی بدون توجه به لابی گری‌ها و سفارشات و بدون توجه به های و هوی شرکای دزدان، حق ملت را از حلقوم ارباب قدرت و ثروت بیرون بکشید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: خدای بزرگ را شاکریم که ما را به محرم و به عزاداری امام حسین رساند و ما را در کنار سفره عظیم احسان نشاند.

عاملی با بیان اینکه  عزادار باید متشرع باشد، افزود: در آخرت اول به نماز نگاه می کنند اگر نماز قبول شد نوبت به بررسی سایر اعمال می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه  امام حسین با صراحت می‌گوید «من برای نهی از منکر آمدم»، افزود: در شبیه خوانی دقت شود مناسب شأن اهل بیت باشد و موجب استهزاء دشمنان نگردد.

وی با بیان ضرورت رعایت حجاب و عفاف در مراسمات عزاداری، افزود: امام حسین به اندازه کافی زخم در بدن دارد. زهر و زخمی که نگاه‌های حرام بر امام حسین وارد می‌کند، بالاتر از زخم شمر و سنان است. چون آنها بر شخص حسین زخم می‌زدند اما با این بدحجابی‌ها، شخصیت و مرام امام حسین هدف گیری می‌شود.

به گفته وی فضای عزاداری نباید معرکه خودنمایی و تبرج جاهلیت زنان و چشم چرانان باشد.

عاملی یادآور شد: «طوغ» برداشتن منع دارد و نیروی انتظامی حتما باید وارد شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل عنوان کرد: عزاداری لخت نداریم و اگر اهل بیت بر آنها غضب کند، بعید نیست.

وی خطاب به مداحان نیز گفت: مداحان اشعار بی اساس، دروغ، غلو، غیر واقعی، موهن و جعلی نخوانند. اشعار باید مفاهیم بلند و آگاهی بخش داشته باشد. دنیا نظاره گر اشعار شماست.

عاملی تاکید کرد: از زدن طبل بعد از ساعت ۱۲ شب خودداری شود. همچنین صدای عزاداری با بلندگو در هیچ ساعتی به بیرون پخش نشود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل یادآور شد: با طولانی کردن عزاداری، نماز صبح را از دست ندهید درغیر این صورت عزاداری یک ذره ثواب ندارد. حسین (ع) برای نماز شهید شد و برای نماز جنگ کرد و برای نماز اول وقت در کربلا حساس بود.

وی ادامه داد: آوردن اسب و شتر باید خیلی محدود باشد. نباید «حدیقه حیوانات» درست کنیم. برای اسب‌های ثروتمندان اردبیل در محرم زمینه سیاحت و برای صاحبان یا سوارکاران آنها زمینه تظاهر و خودنمایی درست نکنید.

به گفته وی  احسان علمی جایش در عزاداری‌ها خالی است. احسان مادی خوب است و باید ادامه یابد اما در کنار آن موسسات خیریه فرهنگی به نام امام حسین راه اندازی شود و اعتقادات مردم و رفتارهای اجتماعی اصلاح شود.