مدارس بهترین اهرم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند
مدارس بهترین اهرم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از فضای مدارس و دوران تحصیل دانش‌آموزان به عنوان فرصت طلایی برای آموزش مهارت‌های زندگی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور یاد کرد.

به گزارش عصرتبریز، زهرا ساعی در مورد اظهارنظر معاون سازمان نظام روانشناسی مبنی بر اینکه حجم زیاد کتب درسی عامل ایجاد استرس در دانش‌آموزان می‌شود، گفت: ما در مدارس یک سری محفوظاتی را به صورت تخصصی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم، ولی حوزه پرورش که حاوی کسب مهارت‌های زندگی بوده و بیش از یک قرن است که کشورهای توسعه یافته بر آن تمرکز کرده‌اند در نظام آموزشی کشور مورد غفلت واقع شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مهارت زندگی، توانایی استفاده از ظرفیت‌های انسان برای حل مشکلاتی است که در زندگی با آنها برخورد می‌کند که بسیاری از روانشناسان معتقدند این مهم را می‌توان در دوران کودکی و نوجوانی محقق ساخت، چراکه افراد در این مرحله از زندگی که دوران طلایی برای تربیت انسانی متعادل و شهروندی قانونمدار است، آموزش‌پذیر هستند و با کسب مهارت‌های لازم می‌توانند هم در زندگی فردی و هم اجتماعی موفق شده و خانواده‌ای سالم را نیز تشکیل دهند که به ایجاد جامعه‌ای سالم هم منتهی شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس در این حوزه فعالیت‌های زیادی داشته و به این نتیجه رسیده است که با کسب مهارت‌های زندگی می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

ساعی یادآور شد: افزایش اعتماد به نفس، کاهش تمایل به مصرف مواد مخدر، افزایش قدرت تصمیم‌گیری برای حل مسائل و رویارویی با مشکلات، تفکر خلاق و تغییر نگرشی که به کاهش رفتارهای خشونت‌آمیز منتهی شود و کاهش آمار طلاق از نتایج آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس خواهد بود.

وی افزود: هم‌اکنون آموزش و پرورش باید با سرمایه‌گذاری در جهت آموزش مهارت‌های زندگی به کاهش آسیب‌های اجتماعی که دامنه آن روز به روز گسترده‌تر می‌شود، کمک کند، بنابراین باید حجم محفوظات را کاهش داده و آموزش دروس غیرضروری که در دانشگاه‌ها هم آموزش داده می‌شوند را حذف کند و بجای آن مهارت‌های زندگی را آموزش دهد که یکی از نیازهای اساسی کنونی جامعه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: استفاده از معلمان مشاور برای آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان در خصوص خطرها و آسیب‌های اجتماعی که آنها را تهدید می‌کند اعم از وجود دام قاچاقچیان مواد مخدر در مسیر آنها، ارتباطات ناسالم و … امری ضروری است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما این موضوع را با وزرای اسبق آموزش و پرورش نیز مطرح کردیم که در جهت ارائه برنامه‌های آموزشی فردی و اجتماعی پیشگام باشند و در نشست ملی زن و خانواده که سال گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود هم مطرح شد و آقای روحانی هم تاکید کرد که وزیر آموزش و پرورش وقت، این مهم را در سر فصل دروس بگنجاند و کتب تخصصی برای آموزش مهارت‌های زندگی تدوین شود.