وجود ۴۵۰ مرکز آموزشی و ۶ بیمارستان وقفی در تبریز
وجود ۴۵۰ مرکز آموزشی و ۶ بیمارستان وقفی در تبریز
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی از وجود ۴۵۰ مرکز آموزشی و ۶ بیمارستان وقفی در تبریز خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید شهاب‌الدین حسینی امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای امام خمینی (ره) اظهار داشت: وقف میراث جاودانه و استمرار آدمی می‌باشد به‌طوریکه وقف انسان را از مرز خودخواهی خارج کرده و وارد به مرز دیگرخواهی می‌کند.

وی با اشاره بر اینکه موقوفات قابل توجهی در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، افزود: حدود پنج درصد موقوفات کشور در آذربایجان‌شرقی قرار دارد و ۲۲ وقف جدید در سال‌جاری به ثبت رسیده و پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان امسال ۷۵ وقف جدید نیز ثبت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: ۴۵۰ مجموعه آموزشی، آموزش و پرورش در استان و ۶ بیمارستان وقفی اعم از اسدآبادی، محلاتی، ارتش، نیکوکاری و ۲۹ بهمن در تبریز وجود دارد که مردم از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

وی، ایجاد مرکز افق در ۴۵ امامزادگان استان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: افق مخفف سه واژه اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است و مراکز افق در امامزادگان در راستای محرومیت‌زدایی، رفع آسیب‌های اجتماعی، کارهای فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌ها برای برگزاری مسابقات قرآنی فعالیت می‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه امامزادگان آذربایجان‌شرقی مظلوم‌ترین امامزادگان کشور هستند، خاطرنشان ساخت: بهره‌وری، به‌روزرسانی و توجه به عمران و آبادانی امامزادگان از وظایف اوقاف است که بتوان با این اقدامات به فرامین رهبری مبنی بر قطب فرهنگی ساختن امامزادگان در ۲۵۰ امامزاده استان رسید.

وی بیان داشت: موقوفات قائم‌مقام فراهانی با صدور حکم از دادگاه تثبیت شدند و پس از حضور بنده، مجوز برای راه‌اندازی اداره اوقاف ناحیه سه تبریز ویژه موقوفات قائم مقام فراهانی صادر شده است زیرا موقوفات بزرگی مانند ربع رشیدی و قائم‌مقام فراهانی نیاز به احیا دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه رعایت نیات موقوفات واجب است، گفت: امسال یک میلیارد تومان از این نیات به هیات‌های مذهبی از سوی اوقاف و امور خیریه کمک شد.

وی با تاکید بر اینکه ستاد رسیدگی به امور مساجد راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: قدم‌های اولیه در این راستا برداشته شده و بحث ساماندهی هیات امنا و بازگشت صفا و صمیمیت به مساجد اهدافی هست که در خصوص مساجد دنبال می‌شود زیرا مسجد باید محل ترویج فرهنگ و دین باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی از وقف بیمارستان تخصصی ۶۴۰ تختخوابی کودکان مردانی‌آذر خیّر بزرگ تبریزی به نام زهرا مردانی‌آذر نامگذاری شده است، اذعان داشت: موقوفه مردانی‌آذر بزرگترین وقف استان بعد از پیروزی انقلاب است.

وی اضافه کرد: این بیمارستان تخصصی با ۶۴۰ تخت در زمینی به مساحت ۹ هکتار با زیربنای ۵۵ هزار متر مربع در چهار طبقه و با هزینه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در حال احداث است که برای خدمت به کودکان بیمار می‌باشد.

حسینی در پایان متذکر شد: باب وقف مشارکتی از دو نفر تا هزاران نفر نیز باز است، در چند روز گذشته جلسات پیرامون تخصصی در حوزه قرآن، بهداشت و آموزش داشتیم و به مناسبت هفته وقف ما گفتمان آن را مطرح کردیم تا هر قشر، جامعه و صنفی در راستای رفع نیازمندی‌های جامعه بتواند قدمی بردارند.