افزایش قیمت بنزین در روز عید نشانه بی‌تدبیری است
افزایش قیمت بنزین در روز عید نشانه بی‌تدبیری است
امام جمعه اردبیل با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: اینکه در روز عید بزرگ این اتفاق بیفتد نشانه کامل از بی‌تدبیری است.

به گزارش عصرتبریز، آیت‌الله حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با اشاره به برنامه دولت در خصوص گران شدن بنزین گفت: در این خصوص سه مطلب از دولت محترم تقاضا داریم. اول، اضافه کردن سهمیه ماهانه مردم است. آنچه تخصیص داده شده کم است؛ دوم، جلوگیری از سوء استفاده بعضی از تجار و تولید کنندگان از این موضوع و گران کردن سایر اجناس است. سوم، دولت محترم که گفته هر چه اضافه شده همه برای مردم و مخصوصا برای مستمندان صرف می شود، به این وعده دقیقا عمل نماید.

وی ادامه داد: اگر این سه مطلب حل شود اصل مطلب خوب است. چون از غرب، شرق و جنوب کشور بنزین ما غارت می‌شود. حتی کامیون‌های بزرگ ترکیه با نصب باک‌های بزرگ به ثروت اصلی ملت ما رحم نمی‌کنند گاهی کامیون‌های سوخت آذری که از بیله سوار وارد کشور ما می‌شوند و سوخت خود را به نخجوان می‌رسانند با محموله آب وارد و با بنزین ایرانی از کشور خارج می‌شوند!

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: قاچاق سوخت از پرسودترین قاچاق‌هاست. در ترکیه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس هر لیتر بنزین معادل ۱۷ هزار تومان است و بنزین هزار تومانی ایران برای اهل قاچاق بسیار وسوسه کننده است. با وضعیت فعلی درست است که باز فاصله دو نرخ وسوسه کننده است ولی کارت سوخت راههای قاچاق را تماماً مسدود می‌کند. نفت سرمایه ملی ما و متعلق به تمام نسل‌هاست مصرف روزانه ما به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده بود. با این وضعیت دولت باید تمام نفت استحصالی را به بنزین تبدیل می‌کرد و حتی گاهی پتروشیمی ها را نیز تبدیل به مرکز تولید بنزین می‌کردند تا نیاز کشور تامین شود. در حالی که نفت با دو هزار مشتقات می‌تواند رکن مهم پیشرفت کشور باشد.

وی در ادامه گفت: ارزان تر از آب بودن بنزین باعث اشتها مصرف کاذب بود و خودروهای تک سرنشین شهر ها را به تسخیر خود در آورده بود و ثروت کشور بیجا و بی جهت نفله می‌شد.

عاملی یادآور شد: ارزان بودن و مصرف غیر ضروری، شهر ها را تبدیل به انبار آلودگی و ذرات سمی و کشنده کرده بود و سالانه هزاران نفر بعد از صرف هزینه‌های سنگین با همین علت جان خود را از دست می‌دادند. همچنین ارزانی بنزین تحرک را از ملت ما سلب کرده بود و عدم تحرک از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی، عروقی، چربی کبد، چاقی، دیابت و ده ها بیماری کشنده است. در نتیجه از طریق معالجه این بیماری‌ها هزینه کلان به کشور تحمیل می‌شد یعنی خزانه کشور به صورت دو سر ضرر و زیان می‌دید.

به گفته وی این سوبسید وحشتناک، ناعدالتی بزرگ درست می‌کرد. طبقه پایین از این سوبسید محروم بود. بعضی خانواده‌ها سه خودرو دارند؛ هم پدر هم مادر و هم فرزندان خودرو مستقل دارند و کاملاً اسراف آمیز از سفره سوبسید استفاده می‌کنند. عقل و عدل اقتضا می‌کند که دولت به نحوی طبقه محروم از خودرو را نیز از سوبسید بهره مند کند و راه آن همین است که برنامه ریزی کرده‌اند یعنی مبلغ اضافه شده را از صاحبان خودرو اخذ و به طبقه محروم برگردانند.

عاملی تصریح کرد: دست و پای دشمن می رقصید از این که می دید ما به جای اینکه ثروت اصلی کشور را صرف عمران، آبادانی، رفاه ملت و پیشرفت کشور خود کنیم، دود هوا می‌کنیم. آنها تمام عیار به عقل ما می‌خندیدند و ما را مسخره می‌کردند که سوخت را ارزان تر از آب، نفله می‌کنیم و حالا امروز آنها عزا گرفته اند و تمام امید خود را به این بستند که اتفاقی بیفتد که دولت از این تصمیم برگردد و ملت دولت را همراهی نکند و ما یقین داریم که ملت ما با بصیرت خود اشک چشم آنها را برای همیشه در خواهد آورد.

عاملی اظهار داشت: ملت ما همه این‌ها را می‌داند؛ تنها چیزی که مردم را نگران می‌کند عدم وثوق آنها به تدبیر دولت مردان است. اینکه در روز عید بزرگ این اتفاق بیفتد نشان کامل از بی‌تدبیری است. ملت ما می‌خواهد یقین کند که این گرانی به صورت رفاه عمومی حداقل به بخش معظمی از ملت ما بر خواهد گشت و رفع این نگرانی انحصارا در دست دولت مردان است. از این جهت دولت مردان در امتحان خطیری قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه از جناح‌های سیاسی خواست این موضوع را که مربوط به منافع ملی است، سیاسی نکنند.

ضرورت تداوم مبارزه با فساد مالی

عاملی در ادامه یادآور شد: عدالت اجتماعی آرزوی بزرگ انسان‌ها و مقصد بزرگ و آرمانی ملت ما و منشاء مشروعیت حکومت‌ها بوده و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به طور ویژه به این موضوع و مبارزه با فساد مالی تاکید کردند.

وی افزود: بعد از صدور بیانیه گام دوم، حرکتی عمده در موضوع عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد شروع نشده بود تا اینکه با تغییر ریاست قوه قضاییه، رئیس جدید با تمام توان، همان موضوع را در سرلوحه کارهای خود قرار داد. این یک فرصت استثنایی است و ما همه باید از این اقدام حمایت کنیم.

عاملی یادآور شد: قوه قضاییه در ۵ ماه گذشته بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان به خزانه برگردانده است. بیش از چهار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را به بیت المال عودت داده و ۱۸۸ هزار هکتار اراضی ملی را از چنگ زمین‌خواران درآورده است. مفسدین دانه درشت را به پشت میز محاکمه آورده و با این اقدامات بسیار ارزشمند اعتماد را به مردم برگردانده است.

خطیب جمعه اردبیل ادامه داد: ما از این جریان ناب حمایت قاطع می‌کنیم و از ریاست محترم قوه قضاییه قاطعیت و صلابت بیشتر را انتظار داریم. در روایت است «لو عدل فی النّاس لاستغنوا» یعنی اگر عدالت اجرا شود فقیر پیدا نمی‌شود.

وی همچنین گفت: از دولت محترم نیز می‌خواهیم زمینه صیانت را آنچنان قوی نماید که امکان هرگونه خلاف و زمینه انباشته شدن پرونده‌های قضایی از بین برود. اینجانب در سفر ریاست جمهوری به اردبیل قبل از وقوع تخلفات مالی به رئیس جمهور پیشنهاد کردم که اولین کار شما در اوایل ریاست جمهوری باید طراحی نظام صیانت باشد به حدی که کوچکترین ارتعاشات مالی تحت نظر و مراقبت باشد. اگر به آن توصیه عمل می‌شد خلاف ها و اختلاس‌ها صورت نمی‌گرفت.

فرصت استثنایی پیشرفت برای ایران و جمهوری آذربایجان

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به تفاهم صورت گرفته با کشور آذربایجان در خصوص توسعه ترانزیت ریلی گفت: یک فرصت استثنایی برای ایران و آذربایجان درست شده است. دولت آذربایجان با پیشنهاد استان اردبیل می‌خواهد از نزدیک‌ترین نقطه راه آهن آذربایجان به مرزهای ما با ادامه دادن راه آهن وارد استان ما بشود.

وی اظهار داشت: ۸ کیلومتر از راه آهن آنها تا منطقه مغان اردبیل فاصله است، آن را با هزینه خودشان احداث می‌کنند سپس راه آهن ۴ کیلومتر در داخل مغان دور می زند و به آذربایجان بر می‌گردد هزینه آن را نیز دولت آذربایجان تامین می‌کند. یک محوطه بزرگ به عنوان نقطه مشترک در همان نقطه تعیین می‌شود. این نقطه مشترک می شود «بارانداز». تمام محصولات ما به روسیه و اروپا راه پیدا می‌کند. آنها نیز بار خود از بندرعباس را از همان جا به داخل آذربایجان انتقال می‌دهند و یا از همان جا به نقاط مختلف دنیا و مخصوصا به خلیج فارس می‌رسانند. اگر این پروژه راه بیفتد، مغان زیر و رو می شود. کامیون‌ها و تریلی های باری به مغان سرازیر می‌شوند و حجم مهمّی از اشتغال درست می‌شود.

امام جمعه اردبیل گفت: طرف آذری اخیراً به استان اردبیل آمد و از تمام نقاط مرزی بازدید کرد سپس کارشناسان آنها در مغان یک نقطه را تعیین کردند. حالا کارها همه انجام شده؛ آنها امضا کردند طرف ایرانی هم امضا کرده اما به دلایلی از تهران موافقت صادر نمی‌شود. با توجه به اینکه این پروژه از مصالح بسیار کلان استان ما و مخصوصا منطقه مغان است ما نسبت به آن بسیار حساس هستیم.

وی تاکید کرد: من از شما مردم عزیز می‌خواهم با تمام توان پشت این پروژه باشید و آن را از دولت مطالبه کنید. به دولت محترم عرض می‌کنم سریعا موافقت خود را اعلام و اسناد نهایی را امضا کند. اگر این پروژه باز هم به تأخیر بیافتد، من علت اصلی و مانعین اصلی را به مردم معرفی خواهم کرد.

خطیب جمعه اردبیل با اشاره به خرابی‌های زلزله اخیر و لزوم همدردی با خسارت دیدگان اظهار داشت: عزیزان توجه کنند دو هزار خانواده در زلزله میانه در چادر و کانکس زندگی می‌کنند و احتیاج به کمک شما دارند. امروز در مصلی بین الصلاتین هر عنایتی نمایید، جمع آوری و برای عزیزان لوازم مورد نیاز خریداری خواهد شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از خطبه‌ها به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی، با تشکر از انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان، گفت: زحماتی که توسط این انجمن جهت بیماران کلیوی متحمل می شود فوق العاده است. این انجمن مصداق بارز عطوفت اسلامی و انسانی است. از اهالی و مخصوصاً از خیرین محترم می خواهم با این انجمن مبارک همکاری تنگاتنگ داشته باشند.

وی همچنین اظهار داشت: از نیروی انتظامی به طور ویژه تشکر داریم که مجرمین قتل های اخیر را به نحو شایسته و در اسرع وقت دستگیر کردند. از قوه قضاییه نیز می‌خواهیم در رسیدگی به این پرونده‌ها حتماً تسریع نمایند تا بازدارندگی حکم، هرچه بیشتر مشهود گردد.