به گزارش عصرتبریز، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه تبریز در مراسم آغاز بهکار رویداد استانی «تبلیغ جریانساز و تحقق جهاد تبیین» با بیان اینکه تبلیغ به اذعان بسیاری از صاحب نظران یک هنر است، گفت: این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و اگر از این بعد تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تأثیر خود را از دست خواهد داد چون علم و هنر دو بال رسیدن انسان به اوج معرفت هستند و از هم دوشی این دو مؤلفه جامعه منافع بسیاری خواهد برد.
وی هدفمندی، شور و شوق برای نجات انسانها، توجه به عوامل مؤثر در جهتگیری و سلوک دینی را بخشی از شئون مقام تبلیغ برشمرد و اظهار کرد: برخی گمان میکنند پیامبران برای سعادت همه انسانها آمدهاند اما بر اساس مفاهیم قرآنی پیامبران آمدهاند تا با بسترسازی شرایط لازم از سوی آنها، انسانها حقیقت جهان را بپذیرند و مقدمه چینی برای انتخاب آزادانه هدف افعال و اعمال تبلیغی پیامبران در قرآن کریم عنوان شده و انبیا حقایق را به مردم عرضه میکنند و این مردم هستند که با انتخاب خود به سراغ هلاکت یا حیات میروند اما مهم این است که این انتخاب از سر آزادی و آزادگی باشد.
آلهاشم تصریح کرد: ما بهعنوان مبلغان باید همانند پیامبران برای نجات انسانها ولع داشته باشیم و به سمت اموری برویم که در سعادت انسانها اثرگذار باشد و بر این اساس پس از معرفت افزایی جامعه باید به عامل عاطفی و انگیزشی در امور تبلیغی توجه کرده و زمینه توجه به اصول معرفتی را فراهم آوریم.
امام جمعه تبریز ادامه داد: در این میان اثرگذاری تبلیغ در قالبهای مختلف خود مرهون ویژگیهایی از جمله تلاش تخصصی برای درک جامعه متناسب با دین و تحقیق تخصصی برای فهم کامل مخاطب است و هر مبلغ باید ابتدا تلاشی تخصصی برای درک معارف دین و شناخت مسائل داشته و سپس ظرفیتها، میلها و آسیبها را بشناسد چون قرار است پس از مهندسی افکار، طبیبی قهار در این زمینه باشد و در غیر این صورت گفتوگوی مبلغ و مخاطب آن هم در شرایط پر هیاهوی امروزی اتفاق نخواهد افتاد و به جریانی یک طرفه و بی اثر تبدیل خواهد شد.
وی کم گویی و سخنان کوتاه، موجز و مفید را از مهمترین نکات کاربردی برای اثرگذاری تبلیغ عنوان کرد و گفت: جمعآوری تخصصی محتوا، انگیزه سازی مناسب ابتدایی و فرآیندی، تحریک احساسات، لحاظ عقلانیت، نظام مندی محتوا، توجه به بحرانهای انسان امروز، زبان و شیوه بیان مؤثر، تبلیغ چهره به چهره و مجازی، استفاده از زبان هنر، لزوم توجه به اثرگذاری بر مخاطب و استفاده از شیوههای نوین تبلیغ و مطالعه مستمر و روزآمد بودن از دیگر الزامات یک مبلغ در شرایط کنونی است.
نماینده ولیفقیه در آذربایجانشرقی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه اکنون یک هم افزایی و البته نوآوری در بین دستگاهها و نهادهای فرهنگی استان به وجود آمده و این امر میتواند زمینه ساز انجام اقدامات قابل توجه و مهم در این بخش باشد و ارگانهایی همچون مجموعه اوقاف و امور خیریه نیز میتوانند با قرار دادن ظرفیتها و امکانات موجود خود در اختیار نهادهای فرهنگی تسهیل گیر انجام این اقدامات باشند.
گفتنی است، در پایان این مراسم از حجتالاسلام حسین قدوسی و حجتالاسلام شیخ جواد باقری بنابی به واسطه یک عمر مجاهدت و تلاش در عرصه تبلیغ دینی و نیز محمد فرشکاران رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به واسطه حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامههای فرهنگی و دینی تجلیل بهعمل آمد.