به گزارش عصرتبریز، محمدحسن شهسواری که بهعنوان مدرس کارگاههای داستاننویسی نخستین مهرواره آفرینش به تبریز سفر کرده است، در حاشیه این رویداد ادبی گفت: من پیشتر ۱۳ داستان این نوجوانان را خوانده بودم که به من در بیان مطالب کارگاه بسیار کمک کرد بهنظرم سطح کیفی آثار آنها بهویژه در بحث زبان داستانی به مراتب بالاتر از انتظار من بود.
او در توضیح مطالبی که در کارگاه بیان کرده است، افزود: در داستاننویسی چندان اعتقادی به تکنیک ندارم، و در نهایت شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد از نویسندگان با شگردهای داستاننویسی آشنا باشند چراکه پایهی اصلی نوشتن، شگردهای زبان است به همین دلیل در کارگاهها روی این موضوع تاکید داشتم.
نویسنده رمان «شهربانو»، ضعف در صحنهنویسی را یکی از ایرادهای اصلی داستانهای ایرانی عنوان کرد که این آثار با آن دستوپنجه نرم میکنند.
شهسواری توجه به فرم بهجای اصل داستان را مشکل دیگر آثار داستانی ایرانی و آثار نوجوانان دانست و گفت: نیمی از زمان این کارگاهها را صرف طرح مساله
روند خلق هنری کردم و به نوجوانان توضیح دادم که ما اثر هنری را نمینویسیم اثر هنری وجود دارد و ما خودمان را به آن نزدیک و آن را کشف میکنیم.
او اشتیاق به نوشتن را به جنون تعبیر کرد و ادامه داد: داشتن استعداد برای نوشتن کافی نیست بلکه شما باید در کنار استعداد، جنون نوشتن داشته باشید و پس از آن نیز بسترسازی فرهنگی بسیار اهمیت دارد.
نویسنده کتاب «مرداد دیوانه»، دربارهی بسترسازی فرهنگی توضیح داد: نگاه خانوادهها این است که فرزندان با استعداد آنها چرا باید به جای پزشکشدن یا پولدار شدن به سمت داستاننویسی روی بیاورند؟ به همین دلیل بچهها وقتی از اینجا بیرون بیایند، دیگر نویسندگی را دنبال نمیکنند.
این نویسنده و روزنامهنگار با بیان این که اهدای جایزه، چاپ کتاب و نشر این داستانها در مجلهها و رسانهها بخشی از همین بسترسازی فرهنگی است، تصریح کرد: در برخی کشورها مدام این داستانها را در مجلهها و سایتها منتشر میکنند و آن را مورد نقد و بررسی قرار میدهند و این بخش مهمی از این بسترسازی است در حالی که امروز در ایران این بخش بسیار کمرنگ شده است.
شهسواری همچنین برگزاری مهرواره داستان آفرینش را یکی از این بسترها دانست که دایم باید تکرار شود و در برگزاری آن وقفهای ایجاد نشود تا یک جریان فرهنگی را به وجود آوریم.
نویسنده مجموعه داستان «تقدیم به چند داستان کوتاه» درعین حال دربارهی نوجوانان برگزیده مهرواره داستان آفرینش کانون اظهارنظر کرد: این نوجوانان را بااستعدادترین آدمهایی دیدم که در این سن داستان مینویسند. این ذهن خلاق و زبان برای یک نوجوان ۱۶ ساله بهواقع حیرتانگیز است.
گفتنی است، در نخستین مهرواره داستان آفرینش و در کنار کارگاههای تخصصی ویژه نوجوانان، کارگاههایی نیز برای افزایش دانش تخصصی مربیان کانون با حضور چند نویسنده و پژوهشگر این حوزه برگزار میشود.
لازم به ذکر است، مهرواره داستان آفرینش با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستاننویس انجمنهای ادبی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور از ۱۴ تا ۱۷ مرداد به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی در تبریز در حال برگزاری است.
آذربایجان وپیرامون-در انتظار بهار
تاریخ : ۲۹ - مرداد - ۱۳۹۸آقایان محترم اگر زبان فارسی از اول ابتدائی تا پایان دوره متوسطه در مدارس تدریس نشود اینهمه تلوزیون و روزنامه و….به فارسی نبود حتی یکنفر نیز حاضر نمی شد در دانشگاه به فارسی درس بخواند ضمنا می دانیم همین دانشجویان که در دانشگاه واحد ترکی انتخاب می کنند در واقع مجاهده می کنند چون می فهمند باید تا آخر عمر زندگی خود باید پرونده امنیتی هم داشته باشند ضمنا اگر این هم نبود می دانند هیچ شانس اشتغالی در مدارس رادیو تلوزیون با این مدرک ندارند و خوب خانواده ها حاضر نیستند با این جو خصمانه بچه هایشان ترکی بخوانند مگر اینکه طبق قانون قزآن وحق تدریس زبان ترکی مانند فارسی در تمام سطوح تحصیلی اجباری ورسمی باشد و تابو بشکند