به گزارش عصرتبریز، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در جلسه توسعه عدالت آموزشی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در کشور گفت: «بچههای ما هرکدام مانند معدن طلا هستند و باید کسی بتواند این ارزش را کشف کند.»
وی ادامه داد: «اگر ما بتوانیم روی این استعدادها کار کنیم، میتوانند مملکتی بسازند در عالیترین سطح ممکن و اگر نتوانیم، جامعهای شکل میگیرد در بدترین حالت.»پزشکیان با بیان اینکه بسیاری از افتتاح پروژهها و فعالیتها در مقایسه با ظرفیتهای دانشآموزان اهمیت کمتری دارند، اظهار داشت: «بعضی اوقات ما را برای افتتاح پروژهای میبرند و فکر میکنند خبری هست، اما خبر واقعی در همین بچههاست.»
رئیس جمهور تأکید کرد: «ما باید شرایطی فراهم کنیم که پتانسیل موجود در انسانها خودش را نشان دهد و مسیر رشد و توسعه کشور از طریق آموزش و پرورش نسلهای آینده تضمین شود.»
رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت آموزش مهارتمحور گفت: «اگر بتوانیم توانمندیهای دانشآموزان را در مدرسه پرورش دهیم و مهارتهای دیدن، گفتن و شنیدن را تقویت کنیم و آن را با تجربه عملی و تعامل همراه سازیم، یادگیری شکل میگیرد که هیچگاه از بین نخواهد رفت.»
وی افزود که تمرکز بر مهارتآموزی نه تنها موجب تثبیت دانش در ذهن دانشآموزان میشود، بلکه زمینهساز رشد فردی و اجتماعی آنها و توانمندسازی جامعه در آینده خواهد بود.
وقتی رئیس جمهور برای اینکه از کلمه انگلیسی استفاده نکند از اطرافیان معادل فارسی را پرسید.
رئیس جمهور با اشاره به شیوه نقدها در کشور گفت: «به جای اینکه به هم کمک کنیم و نقد را دوستانه کنیم، نقدها گاهی با تخریب انجام میشود.»
وی افزود: «یک عزیزی در دوران انتخابات طرحی ارائه داد و من گفتم طرح را با افراد اعلام کنید تا مشکل حل شود. من اعلام کردم و الان هم میگویم هر کسی که میتواند مشکل آب، ناترازی، سوخت و کشاورزی را حل کند، گوی و این میدان برای او باز است.»
پزشکیان همچنین بهعدم توازن در روند توسعه کشور اشاره کرد و گفت: «توسعهای که تاکنون دادهایم، نا متوازن بوده و نیازمند اصلاح و مدیریت متعادل است.»
رئیس جمهور با انتقاد از برخی مدارس گفت: «ما باید دانشآموزانی تربیت کنیم که بدانند من مال این سرزمینم و باید مشکلات را خودم حل کنم؛ قرار نیست کسی از خارج بیاید مشکلات ما را حل کند.»
وی با اشاره به شیوه عملکرد برخی مدارس افزود: «یه عده مدارسی درست کردند که میروند جایزه آنچنانی میگیرند و بعد ۹۰ درصدشان میروند؛ هنر کردید؟ این تربیت آدمهای مغرور و تکبعدی است، نه نخبهپروری واقعی.»
پزشکیان بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی و تمرکز بر توانمندسازی دانشآموزان برای حل مسائل داخلی تأکید کرد.