لبخند بورس بر سهامداران در سومین روز کاری
لبخند بورس بر سهامداران در سومین روز کاری
بورس تهران امروز با رشد ۱۱۲۵۴ واحدی و بازدهی ۲٫۱۶ درصدی بر فراز ۵۳۲ هزار واحد ایستاد.

به گزارش عصرتبریز، بورس تهران در سال ۹۸ با حدود ۱۹۰ درصد رشد نسبت به بازارهای رقیب بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران صبور نمود. با توجه به تورم ۳۸ درصدی سال ۹۸ و انتظار تورم ۲۵ درصدی امسال، الزام دولت و بانک مرکزی برای فروش دارایی بانکها و رشد ارزش دارایی شرکتها و نیز پتانسیل افزایش سرمایه شرکتها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، رشد بورس در سال ۹۹ می‌تواند ادامه داشته باشد اما به معنای رشد تمام سهام بازار نیست.

پس از اصلاح‌های اسفند ماه بورس تهران که در اثر هیجانات ریزش کامودیتی‌ها از جمله نفت و فلزات و نیز با افت بورس‌ها و بازارهای جهانی بر اثر گسترش ویروس کرونا همراه بود، در سال ۹۹ به روند صعودی خود بازگشت. در نهمین روز بهار ۹۹ و سومین روز کاری بورس، سهامداران به استقبال خرید سهام گروه‌های مختلف صنایع رفتند و گروه بانکی و سیمانی و دارویی و دیگر گروههای کوچک از بیشترین استقبال برخوردار بودند. همزمان با انتشار گزارشات فروش شرکتها در اسفند ماه و رسیدن عملکرد ۱۲ ماهه شرکتها، سهامداران هم ورود نقدینگی به بازار را افزایش دادند و این نشان از انتظار عملکرد خوب در سال ۹۸ شرکتها دارد.

ارزش معاملات در بورس تهران بالای رقم ۳۶۳۴ میلیارد تومان بود که کمی نسبت به روزهای اوج ۹۸ کاهش را نشان می‌دهد اما باز نشان از ورود نقدینگی سهامداران حقیقی به بازار است.

شاخص کل هم وزن با رشد ۵۲۱۲ واحدی و بازدهی ۲٫۸۴ درصدی به قله ۱۸۸ هزاری واحد رسید و نشان از رشد تمام گروه‌های بازار دارد و شرکتهای کوچک بازدهی بیشتری نسبت به شرکتهای بزرگ دارند.

نمادهای وبملت، رمپنا، همراه، حکشتی، ومعادن، وپاسار، و جم به ترتیب با ۶۱۳، ۵۶۶، ۵۰۶، ۳۷۳، ۳۱۵، ۲۶۰ و ۲۶۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت در رشد شاخص را داشتند و نماد فولاد با ۲۲۸ واحد منفی بیشترین تاثیر منفی را داشت.

نمادهای وبملت، غگل، وتجارت، غسالم، شپنا، فملی، و غنوش در صدرهای پربینندهای بورس بودند.

شاخص فرابورس در با رشد ۱۶۹ واحدی بر فراز ۶ هزار ۸۶۴ واحد ایستاد و ارزش معاملات بالای ۲۲۳۸ میلیارد تومان بود که در بیش ۴۱۱ هزار واحد نوبت مورد دادو ستد قرار گرفت.

نمادهای کگهر، ذوب، ومهان، دماوند، مادیرا، هرمز و سمگا بیشترین تاثیر مثبت در رشد امروز فرابورس را داشتند.

به‌طور کلی با توجه به حمایت دولت و وزارت اقتصاد از بازار سرمایه در سال پیش و امسال انتظار تداوم روند صعودی بازار می‌رود.