چراغ مساجد همچنان روشن است
چراغ مساجد همچنان روشن است
همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی موقت مساجد، این روزها بچه مسجدی‌ها به سنگر مبارزه با کرونا تبدیل شده‌اند.

به گزارش عصرتبریز، شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه‌ها و رویدادهای مکان‌های متعدد اقتصادی، فرهنگی و مذهبی را لغو کرد. یکی از این مکان‌ها، مساجد بود که اقامه نمازهای جماعت و برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی در آنها برای جلوگیری از گسترش کرونا لغو شد.

اگر چه این ممنوعیت موقت است اما با این حال مساجد با کارکردی متفاوت برای مقابله با ویروس کرونا بسیج شدند و همگام با سایر دستگاه‌ها و نهادها در سنگر مقابله با شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند.

حالا دیگر بچه مسجدی‌ها، کوچه پس کوچه‌های شهر را ضدعفونی می‌کنند، ماسک در مساجد تولید و رایگان بین مردم توزیع می‌کنند و در این روزهای سخت اقتصادی و آشفته بازار کرونا تکیه‌گاهی برای نیازمندان شده‌اند.

امروز راوی یکی دیگر از گردان‌های مهربانی در جنگ با کرونا هستیم؛ حرف از بچه‌های گروه جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی پایگاه مقاومت شهید انصاری متشکل از ۳۰ نفر از برادران و خواهران بسیجی که ماه‌هاست در حال ضدعفونی معابر، گرفتن دست نیازمندان متاثر از کرونا، تهیه ماسک و توزیع رایگان هستند، می‌زنیم.

جواد بیرام‌زاده، فرمانده خادم این گروه جهادی می‌گوید: پایگاه شهید انصاری قبل از کرونا، با اهداف ایجاد صندوق قرض الحسنه، تحت پوشش قراردهی بیش از ۱۰۰ خانواده نیازمند توسط مرکز نیکوکاری امام رئوف مسجد شالچیلار با واریز ماهانه به حساب سرپرستان جهت حفظ کرامت افراد، برگزاری مراسمات مذهبی در طول سال در قالب هیات ثارالله، برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن و مذهبی و حرفه و فن در مسجد، برگزاری جشن تکلیف برای نوجوانان خواهران و برادران به‌صورت گسترده، احصاء مشکلات محل با همکاری اهالی و دعوت از مسوولان برای رفع این مشکلات، تهیه بسته معیشتی برای افراد کم بضاعت و نیازمند و اجرای برنامه‌های خلاقانه در طول سال برحسب ضرورت آغاز به‌کار کرد.

او ادامه می‌دهد: درست است که مساجد بسته شدند و موجبات خوشحالی معاندین را فراهم آورد ولی ما مسجدی‌ها دست به دست هم داده و مساجد را به سنگری برای همنوعی تبدیل کردیم، دقیقا عین روزهای هشت سال دفاع مقدس.

بیرام‌زاده با تاکید بر اینکه مردم به مساجد اعتماد دارند، می‌افزاید: طبق تصمیم توسط فرماندهی پایگاه مقاومت شهید انصاری و هیات امنا مسجد شالچیلار رسالت مسجد برای روزهای کرونایی تغییر یافت و جهادمان به مبارزه با کرونا تبدیل شد.

او توضیح می‌دهد: از اوایل اسفند تاکنون بسیج خواهران پایگاه شهید انصاری روزانه مشغول به تولید ماسک بودند و تقریبا روزانه ۱۰۰۰ عدد ماسک را با همان چرخ خیاطی‌های معمولی که در اختیار داشتند، تولید کرده و پس از استریلیزه کردن در اختیار اهالی محل قرار می‌دهند.

این بسیجی جهادی به کارهای آقایان گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی هم اشاره کرده و می‌گوید: گندزدایی روزانه محلات، غربالگری اهالی محل، تهیه بروشور در خصوص کرونا و تقدیر ازدافعان سلامت محله جزو کارهای روزانه این گروه جهادی است.

این فرمانده خادم روزهای کرونایی، عمده اعضای گروه جهادی‌شان را جوانان و نوجوانان بسیجی برشمرد و ادامه می‌دهد: همه کارها تحت نظر و حمایت پیشکسوتان مسجد است ولی ما از بین همین بچه‌های جهادی چندین دانشجو داریم که سال پیش از دانشگاه شریف و امیرکبیر قبول شدند و به عبارتی جوانان پای کار این روزها عین جوانان دفاع مقدس هستند که وقتی پای امنیت و سلامتی جامعه‌شان مطرح است دیگر دکتر، مهندس، دانشجو، تک فرزند، فقیر و غنی نمی‌شناسند.

به گفته بیرام‌زاده، هیات ثارالله مسجد شالچیلار با همکاری پایگاه شهید انصاری و هیات امنا و نمازگزاران مسجد در نظر دارد تا در این ایام قبل از ماه مبارک رمضان بسته بهداشتی و معیشتی در اختیار افراد نیازمند قرار دهند.

اگرچه این روزها فعالیت مساجد موقتاً کمتر شده اما همچنان کارکرد خود به‌عنوان یک مجموعه فعال فرهنگی را حفظ کرده‌اند و گروه‌های مردمی این بار در سنگر مسجد برای مقابله با ویروس کرونا به صف شده‌اند تا چراغ مساجد همچنان روشن بماند.