مجازات جایگزین حبس ۸۰ درصد افزایش یافت
مجازات جایگزین حبس ۸۰ درصد افزایش یافت
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته مجازات جایگزین حبس در این استان نسبت به سال ۱۳۹۷ بیش از ۸۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی دادگستری آذربایجان‌شرقی، موسی خلیل‌اللهی از صدور تعداد ۸ هزار و ۸۷۵ فقره آرای جایگزین حبس در دادگستری آذربایجان‌شرقی در سال گذشته خبر داد و گفت: این آمار در سال ۹۷ معادل ۴ هزار و ۹۴۰ فقره بود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته در دادگستری استان تعداد ۸ هزار و ۷۳۹ فقره جزای نقدی، ۱۳ فقره دوره مراقبت، ۱۵ فقره جزای نقدی روزانه، ۹۹ فقره الزام به خدمات عمومی رایگان و ۹ فقره نیز سایر موارد برای متخلفان و مجرمان صادر شده است.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه حبس‌زدایی یکی از رویکردهای مهم و محوری قوه قضائیه است، یادآور شد: بر همین مبنا دادگستری کل آذربایجان‌شرقی تمام تلاش خود را برای اعمال مجازات‌های جایگزین به‌جای زندانی شدن مجرمان به‌کار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: کاهش جمعیت کیفری یکی از مهمترین فواید حبس‌زدایی و قوانین مربوط به حبس‌های جایگزین است که می‌تواند در سالم‌سازی فضای عمومی جامعه و نیز تادیب مجرمان تأثیر عمیقی داشته باشد.

خلیل‌اللهی، اصلاح و تقویت پایه‌های اخلاق و معنویت جامعه را عامل مهم در کاهش بزهکاری دانست که فرآیندی زمان بر و نیازمند فرهنگ‌سازی می‌باشد.

وی افزود: این اقدامات کار ریشه‌ای می‌طلبد تا زمینه‌های آن در جامعه فراهم شود که در این میان رسانه‌های گروهی و خبرنگاران می‌توانند نقش ممتاز و تعیین کننده‌ای ایفا کنند و انتظار می‌رود این فعالان عرصه فرهنگی ضمن توجه به تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های معمول، در جهت تقویت اخلاقیات و معنویات جامعه با هدف کاهش جرایم نیز گام‌های اساسی بردارند.