دغدغه مجلس توجه به اقتصاد و معیشت مردم است
دغدغه مجلس توجه به اقتصاد و معیشت مردم است
رئیس مجلس گفت: دغدغه اول و آخر ما در این مقطع توجه به اقتصاد و معیشت باشد زیرا مردم هرگز هیچ اختلاف و تنشی را قبول نمی‌کنند.

به گزارش عصرتبریز، محمدباقر قالیباف امروز در افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی مجلس یازدهم را شروع کرده‌ایم که وضع اقتصادی خوبی نداریم و به عبارتی مردم از نظر اقتصادی حال خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه مسکن دغدغه جدی داریم، گفت: در رسانه‌ها، پدیده پشت‌بام خوابی را دیده‌ایم که اصلا شایسته نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: دغدغه اول و آخر ما در این مقطع توجه به اقتصاد و معیشت باشد زیرا مردم هرگز هیچ اختلاف و تنشی را قبول نمی‌کنند و فقط کار صادقانه اعم از “هم خوب کار کنیم و هم کارِ خوب کنیم” را قبول دارند.

وی با تاکید بر اینکه مردم ما بسیار قانع هستند، گفت: امروز مجموعه‌ای در حال افتتاح است که مثل گذشته در کمترین زمان ممکن با بیشترین تاثیرگذاری در همه جغرافیای کشور با شفافیت و عدالت و در کمترین زمان ممکن و اقتصادی‌ترین روش مسائل نابسامانی کشور را حل و فصل می‌کند.

قالیباف تصریح کرد: وقتی حرف از اقتصاد دیجیتال می‌زنیم یعنی فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی گذشته است که با راه کوتاه، بیشترین دستاورد به دست می‌آید که البته اگر غفلت کنیم قطعا با یک شکاف بزرگ دیجیتالی روبرو خواهیم شد.

وی اضافه کرد: دو نوع نگاه در دیجیتال است که یک نگاه تهدید و یک نگاه فرصت است ولی آنچه مهم است این است که ما جزو چند کشور اولی هستیم که نیروی انسانی بزرگی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه مجلس یازدهم با نگاه پیشرفت و اقتصاد دیجیتالی است، گفت: با این نگاه همه بخش‌ها اعم بخش دولتی، خصوصی، فردی، روستایی که می‌خواهد پیشرفتی برای کشور داشته باشد حمایت خواهد کرد.

وی به دوران مدیریت خود در نیروی انتظامی و شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در دوران مدیریت بنده، در خدمات پلیس به اضافه ۱۰، ۱۱۰، گذرنامه و غیره زحمات زیادی کشیده شد و در نهایت بین مردم جاافتاد.

قالیباف ادامه داد: قبلا در خود تهران فقط ۷۰ کیلومتر فیبر نوری داشتیم ولی الان بیش از ۲ هزار کیلومتر فیبر نوری در شهر تهران وجود دارد.

قالیباف تاکید کرد: یک کار موفق زمانی اتفاق می‌افتد که ما همه باهم همدل و همزبان شویم، به هردوی اینها نیاز داریم. همه ما باید در ارتباط با رفتارهای خارج از قانون و مشکلاتی که در حوزه ساختارهایی که برای ما پیش‌بینی می‌شود، تابع قانون باشیم و به قانون احترام بگذاریم. اگر احساس می شود که قانون نیاز به اصلاح دارد به سرعت مطرح شود، ما در مجلس خدمتگزاریم و آماده رفع خلاءهای قانونی و اصلاح قوانین هستیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان یادآور شد: تحول در مجلس یازدهم مبتنی بر شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی است. حوزه فضای مجازی نیز اگر از این ۴ شاخص برخوردار باشد، نه تنها به جلوگیری از فساد کمک می کند، بلکه موجب ارتقای مدیریت و اثرگذاری و اثربخشی می شود. اقتصاد مقاومتی نیز به معنای مردمی‌سازی و اقتصاد دیجیتال است. تمام بخش‌های دولتی، خصوصی و حتی شورای عالی فضای مجازی که مسئولیت سیاست‌گذاری و نظارت و هدایت کلان این حوزه را دارد، می تواند در این مسیر تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های ناشی از آن گفت: هرچند بخشی از کسب و کارها و حوزه ها با شیوع این بیماری آسیب دیدند، اما برای فضای مجازی فرصتی ایجاد شد که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم. در حوزه آموزش و راه‌اندازی سامانه شاد اقداماتی انجام گرفت، اما با توجه به توسعه عدالت آموزشی باید خدمات قابل توجهی به مردم به ویژه روستانشینان و حاشیه‌نشینان که از امکاناتی چون موبایل هوشمند برخوردار نیستند، ارائه شود.

قالیباف تاکید کرد: از سوی دیگر برای توسعه عدالت آموزشی، شرکت‌هایی که دارای تعهدات اجتماعی هستند، می‌توانند به مردم مناطق محروم در این زمینه کمک کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.

رئیس قوه مقننه کشور خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم موضوع معیشت، اشتغال و اقتصاد را با اولویت مناطق محروم و حاشیه شهر در دستور کار قرار داده و معتقد است تقویت این مسیر کوتاه‌ترین، عادلانه‌ترین و اقتصادی‌ترین راه متناسب با شرایط فعلی کشور است.

وی یادآور شد: سهم ما در GDP حدود ۵ درصد است، در حالی که اقتصاد بسیاری از کشورها بیش از ۱۵ درصد سهم دارند. ما به کمک نیروی انسانی و منابع غنی با همدلی و همزبانی باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم.