پاک‌سازی سیمای تبریز از ته سیگارهای رها شده
پاک‌سازی سیمای تبریز از ته سیگارهای رها شده

به مناسبت روز جهانی هوای پاک، سطح شهر تبریز از ته سیگارهای آلوده و خرب محیط زیست پاکسازی شد.

به مناسبت روز جهانی هوای پاک، سیمای زیبای شهر تبریز از ته سیگارهای آلوده  و مخربی که بلای جان محیط زیست است، از سوی فعالین زیست محیطی آذربایجان شرقی، ساعت ۱۰ صبح در خیابان امام، تقاطع رضا نژاد تا عمارت شهرداری تبریز پاکسازی شد.

گفتنی است این مراسم با همراهی اعضای شورای شهر و مسوولین شهرداری تبریز اجرایی شد.

لازم به ذکر است که کارشناسان تخمین می‌زنند ته‌سیگار حدود دوسوم از ۶۰۰۰ میلیارد سیگاری که هر سال مصرف می‌شود، سر از محیط زیست درمی‌آورد که حجم باورنکردنی ۷۵۰ هزار تن را به خود اختصاص می‌دهد.

امروزه اثرات مصرف دخانیات دیگر بر همگان آشکار است. به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به اثرات مخرب ضایعات سیگار روی سلامت و محیط زیست داشته باشیم.

یکی از پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی جهان در مورد ته‌سیگار، به بررسی آسیب‌های مختلف ناشی از ته‌سیگار از جنبه‌های گوناگونی نظیر میزان سم موجود، مصرف تصادفی و نیز اثرات آن بر بدن انسان پرداخته است. نتایجی که تاکنون از مطالعات مختلف این پروژه به دست آمده نشانگر این است که بشر باید هر چه سریع‌تر به سمت کاهش تولید، استفاده و دفع این بخش از سیگار گام بردارد.

ته‌سیگار دارای نوعی پلاستیک است که به طور طبیعی در طبیعت بازیافت نمی‌شود، اما این همه ماجرا نیست. ته‌سیگار دارای انواع مواد سرطانزا شامل نیکوتین و سایر مواد شیمیایی مضر موجود در توتون است.

یک‌ آزمایش ساده نشان می‌دهد اگر ته‌سیگار را به مدت ۹۶ ساعت در یک لیتر آب قرار دهیم، مواد سمی موجود در آن برای کشتن هر نوع ماهی آب شیرین یا آب شور کافی است. بسیاری از کودکان ​سراسر دنیا با ته‌سیگار بازی می‌کنند و حتی برخی حیوانات آن را به اشتباه می‌خورند. در نتیجه ته‌سیگار رها شده در محیط زیست می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سلامت جانداران وارد کند.