تعداد سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان‌شرقی ۱.۵ برابر شد
تعداد سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان‌شرقی ۱.۵ برابر شد
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد سازمان‌های مردم نهاد در استان آذربایجان‌شرقی ۱.۵ برابر شده است.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، علی بدرشکوهی اظهار کرد: بیشترین زمینه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان‌شرقی به ترتیب فعالیت در عرصه اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان است.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی در خصوص فعالیت و کمیت تشکل‌های مردمی همواره جزو سه استان برتر بوده، اما به لحاظ کیفی به خصوص در موضوع حقوق شهروندی و خانواده خلاء وجود دارد.

وی ادامه داد: به ازای هر پنج هزار نفر در آذربایجان‌شرقی یک سازمان مردم نهاد وجود دارد که در جامعه ما یک آمار مطلوب و ایده آل است، البته در صورتی که با متوسط جهانی مقایسه شود تفاوت زیادی به اندازه عمق تاریخ با آنها وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: بر این اساس کیفی سازی فعالیت‌های سمن‌های آذربایجان‌شرقی دغدغه مسؤولان و از اولویت‌های کاری ما است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ تعداد تشکل‌های مردمی در استان ۳۰۰ مورد بود گفت: تعداد سازمان‌های مردم نهاد استان ۱.۵ برابر شده است.

بدرشکوهی گفت: تشکل‌های مردم نهاد با نگرش غیر دولتی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل و اهداف اساسنامه‌ای که دارند، فعالیت می‌کنند و شکل می‌گیرند تا در زمینه‌های مختلفی که در جامعه احساس می‌کنند، با ارائه خدمت مؤثر فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در آستانه هزاره سوم بدون اتکا به ظرفیت‌های جامعه نمی‌توان به توسعه دست یافت؛ بدون اتکا به مشارکت‌های مردمی و ظرفیت آنان نمی‌توان به نتیجه‌ای رسید؛ بر این اساس باید زمینه و بستر آن باید مهیا شود که با نگاه مثبتی که دولت دارد به خوبی حمایت انجام شده و به تحقق جامعه مدنی کمک شده است.

وی اضافه کرد: برخی از ظرفیت‌های جامعه در شهرستان‌ها مغفول واقع شده که با فعال کردن آنها توسط سمن‌ها موضوع توسعه به مفهوم عام کلمه محقق می‌شود و به سمت پیشرفت حرکت می‌کنیم.

بدرشکوهی درباره نقش سازمان‌های مردم نهاد استان در روزهای کرونایی نیز گفت: برای اینکه در افکار عمومی جامعیت داشته باشیم باید پیشگامان فرهنگی و اجتماعی به صورت جدی وارد میدان شوند.

وی افزود: برای توسعه و ترویج سازمان‌های مردم نهاد باید پیشقراولان فرهنگی ورود کنند تا نیازهای جامعه به عنوان مطالبه و گفتمان جدی مطرح شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ایجاد شفافیت در عملکردها در توسعه سمن‌ها مؤثر خواهد بود، ادامه داد: بدون شک نقش سازمان‌های مردم نهاد در تقویت نقاط قوت و ترمیم نواقصات نیز تأثیرگذار است.

وی یادآوری کرد: در موضوع کرونا نیز ورود موفق سمن‌های آذربایجان‌شرقی زبان زد خاص و عام در کشور شد به طوری که از محل کمک‌های مردمی و خیریه‌ها ۵۱۰ میلیارد ریال در قالب بسته‌های معیشتی و بهداشتی توسط ۴۴۰ سمن جمع آوری و توزیع شد که ظرفیت بالای آذربایجان‌شرقی را نشان می‌دهد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در مواجهه با موج دوم کرونا که در حال گذر از آن هستیم، سمن‌ها نشست‌های مشورتی برگزار کردند و در آستانه محرم و در جهت استفاده از ظرفیت‌های معنوی این ایام برخی اقلام بهداشتی و معیشتی را برای جامعه هدفی که از دوران کرونا دچار مشکل شدند، آماده سازی شد.

بدرشکوهی افزود: بر این اساس با سمت و سو دادن به ظرفیت‌ها برای تأمین نیازهای معیشتی جامعه هدف، سمن‌ها باید نقش بزرگی را ایفا کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز گفت: لایحه ارسالی مربوط به سمن‌ها بیش از ۱۰ سال است در مجلس معطل مانده است در صورتی که جزو مطالبات به حق سمن‌ها است.