رمز اصلی موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای چه بود!؟
رمز اصلی موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای چه بود!؟

در بعد روش و راهبرد آنچه که به عنوان رمز اصلی این موفقیت بیان می شود دو بحث عمده “دیپلماسی” یا ” ایستادگی” بیش از دیگر گزینه ها مورد تاکید طیف های سیاسی مختلف کشور می باشد.

 

عصر تبریز: هفته پیش مرحله نهایی توافق هسته ای ایران و  کشورهای غربی، با آغاز اجرای توافق موسوم به برجام رقم خورد.

نتایج منتشر شده از متن اصلی توافق نامه هسته ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ حکایت از پایان مناقشه اتمی ۱۲ ساله ایران با قدرتهای برتر جهان دارد و  آغاز فصل جدیدی از تعاملات بین المللی ایران با دنیای غرب دارد.

این مذاکرات که طولانی ترین و در عین حال پیچیده ترین مذاکرات سیاسی تاریخ معاصر محسوب می شود، ایران را از تنگنای ایجاد شده  در حوزه سیاست خارجی و نیز اقتصادی در دهه اخیر که  به بهانه برنامه هسته ای تحمیل شده بود، خارج کرده و  به دستاوردهای سیاسی اقتصادی نسبتا خوبی البته در قبال واگذاری برخی امتیازات، نایل شده است.

جدای از بحث های فنی و حاشیه ای ادامه دار نتایج این مذاکرات که البته شاید تا ماهها نیز به طول بیانجامد و شاید هم اصلا به هیچ اشتراک نظری در افکارعمومی کشورهای طرف مذاکره منجر نشود؛ آنچه که مهم و مورد توافق همگان هست، موفقیت ایران در عبور از بحران و خارج شدن از بن بست در تعاملات جهانی می باشد.

بدون شک در موفقیت این مذاکرات دلایل و عوامل مختلفی دخیل می باشد که درایت هوشمندانه رهبری و همدلی و تصمیم یکپارچه نظام می تواند سرفصل این عوامل باشد.

ولی در بعد روش و راهبرد آنچه که به عنوان رمز اصلی این موفقیت بیان می شود دو بحث عمده “دیپلماسی” یا ” ایستادگی” بیش از دیگر گزینه ها مورد تاکید طیف های سیاسی مختلف کشور می باشد.

طرفداران بحث”دیپلماسی” معتقد هستند اتخاذ سیاست خارجی مناسب توسط دولت روحانی و تشکیل تیم دیپلماسی مجرب و قوی و بخصوص مدیریت هوشمندانه میز مذاکرات توسط تیم هسته ای کشور مهمترین عامل موفقیت در این مذاکرات بوده است. این طیف، عدم موفقیت تیم دیپلماسی دولت قبل علی رغم ایستادگی ملت و مقاومت نظام سیاسی کشور را در اثبات استدلال خود بیان میکنند.

حامیان بحث “ایستادگی” نیز در دلیل برتری استدلال خود می گویند که در صورت کارگشا بودن سیاست”دیپلماسی” در حصول این نتایح، می بایست قبلا دولت اصلاحات که در مذاکرات خود با غرب دیپلماسی بسیار باز و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تیم سیاسی دولت فعلی داشت، به موفقیت دست پیدا می کرد و این مذاکرات ۱۰ سال پیش به نتیجه می رسید.

در این میان طیف هایی نیز هستند که معتقدند ایستادگی ۱۰ ساله همراه با دیپلماسی موفق دولت روحانی به صورت توأمان رمز اصلی موفقیت بدست آمده در مذاکرات هسته ای اخیر می باشد. به عبارتی ایستادگی شرط لازم و دیپلماسی شرط کافی در نیل به این موفقیت بوده است.

بابک محمدزاده علمداری/تحلیل گر و کارشناس مسایل سیاسی