سد کلقان‌چای بستان‌آباد افتتاح شد
سد کلقان‌چای بستان‌آباد افتتاح شد
سد کلقان چای احداث شده توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با دستور ویدئو‌کنفرانسی رئیس‌جمهور در بستان‌آباد آذربایجان‌شرقی افتتاح شد.

به گزارش عصرتبریز، سد کلقان چای با دستور ویدئو‌کنفرانسی رئیس‌جمهور در شهرستان بستان‌آباد استان آذربایجان‌شرقی افتتاح شد.

سد کلقان چای که توسط موسسه عاشورای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) احداث شده است، در قالب هفته هجدهم طرح “الف-ب-ایران” سازوکارها و ساخت‌وسازهای وزارت نیرو همزمان با واحددوم نیروگاه دالاهاو کرمانشاه، نیروگاه خورشیدی آرتا اردبیل و تامین پایدار آب فضای سبز شهر تهران، مجموعا با ۳۲۴۵ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.

سد مخزنی کلقان چای بستان‌آباد در فاصله ۲۳ کیلومتری شهرستان بستان‌آباد و روستای کلقان قرار دارد که برای تامین آب شرب شهرهای بستان‌آباد، هشترود و چارواویماق و توسعه صنایع این شهرستان کاربرد دارد.

تامین آب خام تصفیه خانه شهرستان هشترود به حجم ۱۰٫۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب مصرفی صنایع شهرستان‌های تبریز و بستان‌آباد به حجم ۳٫۴ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی بهنگام ۱۱۰۰ هکتار از اراضی تراس رودخانه کلقان به حجم ۷٫۲ میلیون مترمکعب در سال، تنظیم حق آبه زیست محیطی رودخانه‌ها به حجم ۳٫۲ میلیون مترمکعب در سال و کنترل سیلاب‌های فصلی از جمله اهداف افتتاح این سد است.

عملیات اجرایی این سد که از سال ۸۴ آغاز شده و امسال افتتاح شد بیش از ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

نوع سد از جنس خاکی با هسته رسی با طول تاج ۵۲۰ متر و ارتفاع ۶۵ متر، ۲۱ میلیون مترمکعب حجم مفید مخزن است که حجم خاکریزی ۱٫۱ میلیون مترمکعب داشته و ۲۰۲ کیلومتر مربع حوضه آبریز دارد.

آثار اقتصادی و اجتماعی بهره‌برداری از این سد، ایجاد اشتغال و افزایش تولید، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، افزایش سطح بهداشت عمومی، امکان ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری، گسترش پرورش آبزیان و تامین آب کارخانجات و واحدهای صنعتی است.