حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابانی ضروری است
حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابانی ضروری است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌شرقی بر ضرورت ساماندهی کودکان کار تأکید کرد و خواستار همکاری دستگاه‌های مسئول به ویژه نیروی انتظامی و شهرداری در این ارتباط شد.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی دادگستری آذربایجان‌شرقی، بابک محبوب‌علیلو در بازدید از مرکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان کار در تبریز، تقویت و توسعه آموزش‌های فرهنگی و تربیتی با هدف جامعه‌پذیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه را مورد تأکید قرار داد.

وی با قدردانی از فعالیت این مرکز افزود: در این مراکز ضمن این‌که افراد خیر و دستگاه های مسئول به ویژه نهادهای حمایتی دولتی و غیر دولتی باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند، در عین حال لازم است نسبت به گسترش آموزش‌های فرهنگی و تربیتی اهتمام شود و فعالیت‌ها تنها به نگهداری صرف محدود نباشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مراکز نگهداری از کودکان کار به منزله نهاد خانواده تلقی می‌شود و شایسته است تا برنامه‌های آن فراتر از بحث‌های نگهداری، مولفه‌های بازسازی اجتماعی و جامعه‌پذیری همراه با ارائه الگوهای رفتاری را در بر بگیرد و با اولویت اجرا شود.

محبوب‌علیلو ادامه داد: لازمه دست‌یابی به هدف‌های تعالی این مراکز و نتیجه بخش بودن فعالیت‌های آن‌ها برقرار روابط عاطفی و صمیمی میان مددکاران و مددجویان است تا مددجو به راحتی بتواند حرف دلش را بزند.

وی با اشاره به تأثیر رفتارهای بزرگان و مسئولان در شکل‌گیری شخصیت کودکان و جوانان اهمیت و نوع رفتار مربیان و مددکاران این مراکز را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به این‌که وقوع آسیب‌های اجتماعی و کودکان کار ناشی از بد رفتاری و سوء رفتار برخی خانواده‌ها است لذا سعی شود در این مراکز برنامه‌های آموزش خانواده‌های بدسرپرست هم در دستور کار قرار دهد.

وی اظهار کرد: یاری نیازمندان و اهتمام به حل مشکلات آنان براساس آموزه‌های دینی، اخلاقی دارای پاداش معنوی و اجر آخروی است و نباید از آن دریغ کنیم.

دادستان مرکز آذربایجان‌شرقی خطاب به مسئولان این مرکز یادآوری کرد: کودکان کار در دست شماها به عنوان امانت هستند باید رسم امانت‌داری را به جا بیاوریم و خدمت به آنان را فرصت و غنیمت بشماریم.

وی با اشاره به پیشگامی و حسن سابقه تبریز و آذربایجان در فعالیت‌های خیرخواهانه گفت: کمک به محرومان و نیازمندان خوشبختانه در این خطه در سال‌های اخیر به فرهنگ فراگیر و عمومی تبدیل شده و ما مصداق‌های آن را در کمک‌های مؤمنانه و مواسات و آزاد سازی زندانیان و محکومان جرائم عیر عمدی و مالی نیز کمک به محرومان را به خوبی مشاهده می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌شرقی بیان کرد: اهتمام به امور خیریه در آذربایجان‌شرقی به ویژه در سال‌های اخیر آن چنان فراگیر شده که حتی مردم با فاصله‌گیری از روش‌های سنتی در اقدام ارزشمند و خداپسندانه نذورات و احسان خود را به جای شام و ناهارهای زاید به نیازمندان واقعی و مردم بی بضاعت اختصاص می‌دهند.