باغات بزرگ تبریز عمدا خشکانده می‌شود
باغات بزرگ تبریز عمدا خشکانده می‌شود
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: باغات بزرگ تبریز با هدف تغییر کاربری در آینده، عمدا خشکانده می‌شوند.

به گزارش عصرتبریز، احمد موقری در جلسه «بررسی نحوه رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در خصوص فضای سبز و قطع درختان در سطح شهر» اظهار داشت: با وجود نیاز شهر تبریز به بیش از ۶ میلیون اصله درخت تنها کمتر از یک میلیون اصله درخت در شهر موجود است.

وی افزود: باغ شهر تبریز که روزی جزو افتخارات این شهر بود و امروز به دلیل عدم توجه به آن، به طور کلی از بین رفته و در جایگاه بسیار پایین‌تری در سطح کشور و کلان شهرها قرار دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: به لحاظ گسترش روزافزون ساخت و سازهای شهری و به تبع آن احتمال قطع بی‌رویه درختان و از بین رفتن فضاهای سبز، درختان در حیات شهرها نقش و اهمیت بسزایی دارند.

وی ادامه داد: قطع بی‌رویه درختان موجب شده نیازهای روحی و جسمی شهروندان به درختان و کارکرد مهم آن‌ها در زندگی شهری نادیده گرفته شود.

موقری خاطرنشان کرد: قطع درختان و از بین بردن فضای سبز قطعاً دارای مجازات می‌باشد، مردم باید به اهمیّت وجود درخت در شهر و منازل، توجه زیادی داشته باشند.

وی بیان کرد: در صورت نیاز به جابجایی درختان باید از مجوّز اخذ کرده و در طراحی نقشه‌های ساختمانی موقعیت درختان واقع در نقشه و ساختمان و معابر هم توسط مالکان و هم توسط نقشه برداران و هم شهرداری در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ادامه داد: تاکنون بارها درختان شهر در مناطق مختلف کلانشهر تبریز در تهدید ساخت و سازهای قانونی و غیرقانونی قرار داشته‌اند؛ که در این راستا نه فقط ساخت و سازهای شخصی بلکه در مواردی گاه به بهانه اجرای پروژه‌های شهری درختان قطع می‌گردند.

وی با بیان اینکه باید حساسیت مسئولان نسبت به قطع درختان و تخریب فضای سبز بیشتر شود، افزود: متأسفانه باغات بزرگ شهر با هدف تغییر کاربری در آینده، با عدم رسیدگی و آبیاری درختان، با تنش آبی مواجه یا خشکانده می‌شوند؛ صاحبان باغات باید در صورت عدم امکان آبیاری، به شهرداری اطلاع دهند تا شهرداری در خصوص تأمین آب و رسیدگی به آن اقدام نمایند.

موقری خاطرنشان کرد: دادگستری استان حسّاسیّت لازم برای حفظ درختان و فضای سبز را داشته و بر وجود شعب ویژه رسیدگی به این گونه پرونده‌ها در دادسرا و دادگستری تأکید دارد.

بنابر اظهارات مسئولان مربوطه ماهانه در حدود ۳۰۰ پرونده در کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرداری تبریز تشکیل می‌شود؛ درختان معارض در ساخت و سازهای شهری، درختان معارض ورودی پارکینگ، درختان معارض با پروژ‌های های عمرانی، و درختان مانع دید تابلوهای تبلیغاتی از علل عمده تقاضاهای شهروندان یا تخلفات آن‌ها در قطع و آسیب رساندن به درختان و فضای سبز در شهر تبریز است.