لوح یادبود شهدای مشروطه در میدان دانشسرای تبریز نصب شد
لوح یادبود شهدای مشروطه در میدان دانشسرای تبریز نصب شد
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از نصب لوح یادبود شهدای مشروطه در میدان دانشسرای تبریز خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، مسعود برزگر جلالی با اعلام این خبر اظهار داشت: تبریز کهن، نقش غیرقابل انکاری در تاریخ ایران زمین دارد و در این میان، تاریخ مشروطه و جایگاه تبریز به عنوان مهد این جنبش، از همه برجسته تر است.

وی افزود: بر این اساس، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با هدف احیای یاد و خاطره این واقعه مهم و همچنین ارج نهادن به رشادت ها و جانفشانی های شهدای گرانقدر انقلاب مشروطه، لوح یادبودی تهیه و آن را در محل اعدام ۸ تن از آزادیخواهان شهید راه ازادی نصب کرده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همچنین اظهار داشت: این اقدام در دنباله طرح وقایع نگاری تبریز صورت گرفته تا نسل های حاضر و آینده نیز، از این واقعه مهم و نقش تبریز در تاریخ ایران اطلاع داشته باشند.

برزگر جلالی با بیان اسامی شهدای درج شده در این لوح گفت: در راس این شهیدان، میرزاعلی ثقه الاسلام و در کنار وی شیخ سلیم، میرزا ابوالقاسم ضیاء العلما، صادق الملک، آقا محمدابراهیم قفقایچی، محمدقلی خان، حسن و قدیر پسران ثقه الاسلام هستند که در تاریخ دهم دی ماه ۱۲۹۰ شمسی مصادف با عاشورای ۱۳۳۰ قمری اعدام شدند.

این کتیبه از جنس مرمر بوده و پس از تایید اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان به همت معاونت زیباسازی سازمان در محل اعدام آنان در میدان دانشسرای کنونی نصب شد.