دستگیری بیش از ۵ هزار قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر
دستگیری بیش از ۵ هزار قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر
فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی گفت: امسال ۵ هزار و ۶۱ نفر قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر در استان دستگیر شدند.

به گزارش عصرتبریز، سردار حسین عبدی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است که نظارت اجتماعی بسیار قوی دارد، امنیت یکی از نیازهای اساسی جامعه بوده و رشد و تعالی در بحث‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیاز به امنیت است.

وی افزود: رتبه‌ی آذربایجان شرقی از لحاظ وقوع جرایم از میانگین کشوری بسیار پایین است البته در چند جرم و تخلف در رده‌های اول قرار داریم، یکی از این حوزه‌ها، بحث رانندگی در معابر برون و درون شهری است که به لحاظ فراوانی وقوع تصادف نسبت به جمعیت در رتبه‌های سوم و جهارم قرار داریم.

سردار عبدی با بیان این‌که از اول سال ۹۹ تا کنون درصد فوتی‌های حوزه‌ی راهنمایی و رانندگی در پلیس راه و راهور ۱۵ در صدکاهش یافته است، افزود: امسال ۶۵۲ نفر در تصادفات فوت کرده اند که این خودش رقم بالایی است. همچنین امسال تعداد مجروحان در تصادفات ۲۳ درصد کاهش یافته است البته یکی از دلایل کاهش آن اعمال محدودیت های کرونایی در ابتدای سال جاری بود.

وی یادآور شد: تعداد مجروحین در تصادفات جاده‌ها و خیابان‌های استان در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته کاهش ۳۷ درصدی داشته و از عدد ۱۹ هزار و ۱۴۹ نفر به ۱۴ هزارنفر رسیده است.

سردار عبدی به عمده‌ترین علل اصلی تصادفات حادثه ساز و منجر به جرح و فوت در استان نیز اشاره کرد و گفت: عدم توجه به جلو( ۲۶ درصد) انحراف به چپ (۲۵ درصد) و تخطی از سرعت مطمئنه (۲۴ درصد) سه عامل مهم در وقوع تصادفات در استان هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به کشفیات مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: بالغ بر پنج ونیم تن انواع مخدر در استان کشف شده است که ۵ هزار و ۶۰۰ پرونده در این راستا تشکیل شده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۷ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان طی سال جاری، گفت: افزایش کشفیات مواد مخدر ناشی از تلاش‌های پلیس مواد مخدر بوده است، و امسال ۵ هزار و ۶۱ نفر قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر در استان دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی بیان کرد: با این‌که شهر تبریز عنوان شهر بدون معتاد متجاهر را داراست ولی به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا اکثر کمپ‌های ترک اعتیاد و باز پروری نمی‌توانستند از معتادان به طور جمعی نگهداری کنند به همین دلیل امسال پذیرش معتادان در کمپ‌ها ۷۸ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که شیوع مواد مخدر در آذربایجان شرقی ۱.۲۲ درصد بوده است، گفت: آذربایجان شرقی از لحاظ شیوع مواد مخدر در رده‌ی ۲۸ کشوری قرار دارد و این امر به فرهنگ بسیار بالا و هوشیاری خانواده‌ها باز می‌گردد.

این مقام انتظامی با اشاره به اهمیت فوریت‌های پلس ۱۱۰، افزود: امسال میانگین تماس‌های مردم با پلیس در ۲۴ساعت، ۶ هزار تماس بوده که رشد پنج درصدی دارد و بیش از ۵۰ درصد تماس‌ها منجر به عملیات پلیسی شده است.

سردار عبدی عمده ترین اقدامات پلیس فضای را در حوزه ی پیشگیری از وقوع جرائم در فضای سایبری عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات خوب در فتا، همکاری سیستم بانکی کشور برای ایجاد رمز پویا بود، در سنوات گذشته شاهد برداشت‌های زیادی از حساب افراد بودیم که با ایجاد رمز پویا شاهد کاهش برداشت‌های غیر مجاز هستیم.

وی با تاکید بر این‌که کاربران فضای مجازی باید مراقب درگاه‌های جعلی اینترنت بانکی باشند، گفت: مردم و کاربران نباید فریب پیام‌ها و آگهی‌ها منتشر شده با عنوان فروش ویژه‌ی نوروزی و غیره را در فضای مجازی بخورند، بلکه باید خریدهای خود را از سایت های معتبر و دارای نماد الکترونیکی انجام دهند.

وی ادامه داد: برخی از کلاهبرداران در ایام عید با انتشار پیام و تبلیغاتی از طریق شبکه‌های اجتماعی، شهروندان را دعوت به کمپین‌های جمع آوری کمک‌های نقدی می‌کنند، مردم باید هوشیارانه در این رابطه عمل کنند چرا که پرونده‌های زیادی در این خصوص در استان وجود دارد.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی افزود: همچنین با توجه به نزدیک شدند چهارشنبه‌ی آخر سال، تبلیغ خرید و فروش مواد محترقه درفضای مجازی نیزانجام می‌شود، مردم نباید فریب افراد سودجو را بخورند.

وی با اشاره به تشکیل سه هزار و ۷۹۲‌ پرونده در حوزه فتای استان طی سال جاری، گفت: ۹۴درصد جرم‌های وقوع یافته در فضای مجازی کشف شده است، همچنین شاهد افزایش ۴۱ درصدی دستگیری درحوزه پلیس فتای استان هستیم.

وی افزود: در بحث وقوع سرقت نسبت به سال گذشته، افزایش مختصری داریم ولی براساس نرخ وقوع جرم سرقت به نسبت جمعیت در استان، در رده‌ی ۲۸ کشوری قرار داریم.

سردار عبدی با بیان این‌که ۴۲٫۳ درصد سرقت‌ها مربوط به خودرو، پلاک و قطعات خودرو است، گفت: مردم خودروهای خود را روشن رها نکنند، در بسیاری از مواقع که منجر به سرقت شده، صاحب خودرو با وجود پارکینگ، خودروی خود را در جای تاریک و کوچه پارک کرده و سارق قطعات خوردو را به سرقت برده است، قطعا اگر ایمنی‌های لازم را در نگهداشت خودرو بیشتر رعایت کنند، وقوع سرقت در استان کاهش خواهد یافت.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که مردم می‌توانند موتور سیکلت‌های توقیف شده خود را براساس هزینه‌ی سال ۹۴ و حداقل هزینه از پارکینگ‌ها ترخیص کنند، گفت: امسال طی گزارشات نیروی انتظامی با مقام معظم رهبری، تمامی موتور سیکلت‌های توقیف شده در پارکینگ‌ها در راستای تحقق فرمان حضرت آقا ترخیص می‌شود، همچنین طرح موتورگیری دیگر اجرا نمی‌شود مگر این‌که راکب مرتکب جرم باشد.

وی افزود: بیش از ۷۷ درصد سارقان شناسایی شده در استان، معتاد هستند، ۹۸ درصد سارقان دستگیر شده در استان مرد، ۷۰ درصد آن‌ها سابقه دار، ۱۰ درصد غیر بومی و ۷۷ درصد از آن‌ها بیکار هستند.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۸۲ درصد کلاهبرداری ها کشف شده، گفت: امسال ۶ مورد سرقت مسلحانه در استان رخ داده که ۱۰۰ درصد این سرقت‌ها کشف شده است.

سردار عبدی اضافه کرد: امسال ۲۳ باند مواد مخدر در استان متلاشی شده که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: همچنین اخیرا دو باندد ترانزیتی توسط پلیس استان متلاشی شد که متهمان آن از اتباع خارجی وکشورهای همسایه بودند و از یکی ازآن‌ها حدود ۵۰۰ کیلو هروئین و و از دیگری نیز۱۰۰ کیلو هرویین کشف شد.

سردار عبدی با بیان این‌که قتل‌های انجام شده در استان سازمان یافته نیست و تاکنون هیچ گونه تروری در استان مشاهده نشده است، گفت: اکثر قتل‌ها، موردی بوده و وقوع آن‌ها بیشتر به دلایل انتقامی، مالی، ناموسی و حتی خانوادگی بوده است.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی قتل‌ها گفت: ۹۴ درصد قتل‌ها در استان طی سال جاری کشف شده است و اخیرا دو یا سه قتل با اسلحه انجام شد در آخرین قتل خانمی در یک چاپخانه توسط مردی با اسلحه‌ی شکاری به قتل رسید.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به تمهیدات پلیس برای برقراری امنیت در چهارشنبه سوری، تشریح کرد: مراسم چهارشنبه سوری در گذشته کاملا بی خطر بود و همواره نشاط به همراه داشت ولی در دهه‌ی ۷۰ بحث مواد محترقه غیرمجاز و دست ساز رو به فزونی شد و قاچاق این مواد از طریق قاچاقچیان به دلیل سود زیاد، رونق گرفت.

وی با بیان این‌که ۳۶۳ نفر در سال ۹۷ و ۱۹۱ نفر در سال ۹۸ مجروح شده اند، گفت در سال جاری نیز تا کنون ۲۶ نفر در حوادث مشابه مجروح شده اند که متاسفانه دو دختر خردسال شش و چهار ساله ناشی از انفجار مواد محترقه‌ی دست ساز در تبریز جان خود را از دست داده و پدر آنها نیز قطع عضو شده است.

سردار عبدی ادامه داد: امسال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار انواع مواد محترقه در استان کشف شده است و در این راستا کارگاه بزرگی نیز در حوزه‌ی مواد محترقه‌ دست ساز کشف و در این رابطه ۳۰ نفر دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه ما با شادی مردم مخالف نیستیم ولی طبق قانون اجازه نمی‌دهیم کسی باعث سد معبرشهروندان شود، تاکید کرد: انتظار می رود مردم و خانواده‌ها در مراسم چهارشنبه سوری دقت بیشتری داشته باشند، با کسی که جلو یا داخل حیاط خود آتش روشن می‌کنند اصلا مخالف نیستیم، از جوانان و مردم تقاضا داریم آتشی را که روشن می کنند خود بتوانند خاموش کنند، آتشی روشن نکنند که خود و رهگذران را بسوزاند.

وی با بیان این‌که خسارت انفجارهای مواد محترقه جبران پذیر نیست، گفت: ایجاد مزاحمت و دور دور کردن خط قرمز پلیس است هر خودرویی که به دلایل ایجاد مزاحمت در چهارشنبه سوری متوقف شود؛ تا ۱۵ فروردین توقیف خواهد شد.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به پیشگیری از سرقت در تعصیلات نوروزی، گفت: اکنون متهمانی در استان وجود دارد که با انگیزه‌ی سرقت از سایر استان‌ها وارد استان شدند، در این راستا دو باند با سارقان غیربومی وارد استان شده و سرقت هایی نیز انجام داده بودند که با تلاش پلیس سارقان این دو باند شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی استان گفت: از آغاز محدودیت ها تعداد ۱۹۴۳۷ خودرو را از از مبادی شهرها برگردانده و در حوزه اصناف نیز تعداد ۲۳۸۸ واحد صنفی متخلف توسط پلیس پلمب شده است.

وی افزود: اعمال محدودیت های منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح برقرار بوده و این محدودیت ها تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.