استفاده از صاحب نظران ادبی در ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات
استفاده از صاحب نظران ادبی در ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز بر استفاده از ظرفیت های صاحب نظران ادبی در جهت ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات از سوی یونسکو تاکید کرد.

به گزارش عصرتبریز، حجت الاسلام و المسلمین احمد حمیدی در جلسه کارشناسی تهیه پروپوزال انتخاب تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات با اشاره به پیگیری های شهردار تبریز و مکاتبات انجام یافته طی سه سال گذشته از سوی شهرداری تیریز جهت پیوستن تبریز به شبکه شهرهای خلاق جهانی از سوی یونسکو گفت: طی صحبت‌های انجام شده با معاون دبیرکل یونسکو در ایران. ثبت تبریز به عنوان «شهر جهانی ادبیات» از سوی یونسکو در مرحله اختتام قرار دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز گفت: تاریخ ۴هزارساله تبریز، پشتوانه ای بر گنجینه علم و ادب و عرفان اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، وجود آثار مختلف تاریخی و علمی، فرهنگی همچون موزه عصر آهن، دانشگاه ربع رشیدی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فرهنگی و علمی و وجود دانشگاههای مادر کشور در تبریز، فرهیختگان و دانشمندان شهیر و شاعران برجسته در تبریز را نشانگر فرهنگ غنی تبریز معرفی کرد .

حجت الاسلام و المسلمین تصریح کرد:‌ تبریز خاستگاه مکاتب برجسته هنری و ادبی است و شعر و ادب و هنر آذربایجانی در طول تاریخ توسعه یافته است به نحوی که این شهر در هزار سال گذشته محل نشست و برخاست فضلا،‌ شعرا و ادبا از جمله صائب تبریزی، شمس تبریزی، فضولی، شهریار و پروین اعتصامی و همام تبریزی بوده است که این همه، ظرفیت بسیار ارزشمند و گسترده‌ای را برای تعاملات جهانی و کسب عنوان شهر خلاق فراهم می سازد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز از دیگر امتیازات تبریز برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو در حوزه ادبیات را زیر ساخت‌های ادبی همچون نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به نام استاد شهریار، مقبره‌الشعرا و جایگاه آن در توسعه فرهنگ و ادب، تاثیر مشاهیر تبریز در فرامنطقه ای، تعداد انتشارات، تاسیس اولین کتابخانه، اولین چاپخانه و اولین مدرسه به سبک جدید در کشور و ایجاد بزرگترین نمایشگاه بین المللی کتاب بعد از تهران و برگزاری رویدادهای ادبی ملی و بین المللی عنوان کرد .

جلسه کارشناسی تهیه پروپوزال انتخاب تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز، نمایندگان دفتر یونسکو در کشور دکتر فخرزاده و دکتر فلک پور و برخی از کارشناسان حوزه فرهنگ و تاریخ وادبیات در دفتر معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری تبریز برگزار شد.