نه ما و نه ایران انتظارات آمریکا را قبول نداریم
نه ما و نه ایران انتظارات آمریکا را قبول نداریم
وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مشترک پس از دیدار با همتای ایرانی‌اش با اشاره به مسائل مطرح شده در گفتگوهای دو طرف، بر تقویت روابط دو جانبه مسکو-تهران تاکید کرد.

به گزارش عصرتبریز، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود اعلام کرد که گفتگوهایی در زمینه گسترش و توسعه روابط بین دو کشور در پروژه‌های دو جانبه، همکاری‌های اقتصادی و تجارت و دیگر مسائل سیاسی در منطقه با طرف ایرانی انجام شده است.

لاوروف در این رابطه گفت: ما توافق کردیم که همکاری‌ها و روابط اقتصادیمان را گسترش دهیم. ما همچنین همکاری‌های بشردوستانه نیز داریم. یکی از اولویت‌های ما مبارزه مشترک برضد همه گیری ویروس کرونا است. قراردادهایی در زمینه تحویل محموله‌های واکسن اسپوتنیک وی به ایران داریم و درباره تولید این واکسن در خاک ایران گفتگو کردیم.

وی با اشاره به گفتگوهایشان در زمینه امور بین الملل، گفت: هر دو طرف معتقدند که روابط بین الملل باید بر اساس منشور سازمان ملل شکل بگیرند و ما با نظم جهانی مبتنی بر قوانینی که توسط آمریکا و متحدان غربی اش تبلیغ و ترویج می‌شود، مخالفیم.

لاوروف گفت: قوانین ما، قوانینی که روسیه طبق آن رفتار می‌کند، منطبق با منشور سازمان ملل است.

وی در ادامه توضیح داد: توافق کردیم به همکاری‌ها در زمینه پلتفرم‌های مختلف بین المللی ادامه دهیم و در مورد بسیاری از تصمیماتی که طی اجلاس سران کشورهای عضو پیمان شانگهای در دوشنبه اتخاذ شد بحث و گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به مسئله توافق هسته‌ای با ایران، گفت: درباره برجام نیز صحبت کردیم. معتقدیم که مذاکرات وین باید هر چه سریع‌تر از سر گرفته شود. ایران از آمریکا انتظار دارد که تعهداتش را در قبال برجام انجام دهد. انتظاراتی که آمریکا برای بازگشتش به برجام از ایران دارد، نه از جانب ما و نه از جانب ایران پذیرفتنی نیست.

وی به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: ما همچنین بر افغانستان تمرکز زیادی کردیم و تاکید کردیم که مردم این کشور مستحق رفاه اند و آنها هستند که حق تصمیم گیری درباره آینده کشورشان را دارند. ما معتقدیم که ثبات سیاسی برای رسیدن به این هدف، با توجه به حقوق تمام گروه های سیاسی و مذهبی، بسیار مهم است.

لاوروف افزود: افغانستان باید مرکز ناامنی و بی ثباتی منطقه بودن را کنار بگذارد. شرایط اقتصادی کنونی در این کشور بسیار وخیم است و مسئولیت مستقیم آن به عهده آمریکا است. ما همچنین از تلاش‌های ایران برای پناه دادن به میلیون‌ها افغان قدردانی می‌کنیم.

وی همچنین اشاره‌ای به سوریه نیز داشت و در این باره گفت: هر دو کشور (ایران و روسیه) معتقدند که دست یابی به صلح و پیشرفت اوضاع اقتصادی و سیاسی در سوریه از اولویت‌های آنها است.

لاوروف در پایان به ذکر عناوین دیگر موضوعات مورد بحث از قبیل وضعیت اطراف دریای خزر، آفریقای شمالی و قفقاز جنوبی بسنده کرد.