عصر تبریز: معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی چندی پیش اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی با داشتن ۱۰ عنوان روزنامه و ۳۱ پایگاه خبری از نظر این دو شاخص به لحاظ تعداد در رتبه سوم کشوری قرار دارد. محمدحسن چمیده فر اظهار کرد: استان تهران با ۴۱۳ ، مازندران با ۳۲ […]
عصر تبریز: معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی چندی پیش اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی با داشتن ۱۰ عنوان روزنامه و ۳۱ پایگاه خبری از نظر این دو شاخص به لحاظ تعداد در رتبه سوم کشوری قرار دارد.
محمدحسن چمیده فر اظهار کرد: استان تهران با ۴۱۳ ، مازندران با ۳۲ و آذربایجان شرقی با ۳۱ عنوان پایگاه خبری به لحاظ تعداد، رتبه های اول تا سوم کشور را از این نظر در اختیار دارند .
وی افزود : در زمینه تعداد روزنامه ها نیز استان تهران با ۱۱۸ عنوان روزنامه، خوزستان با ۱۵ و آذربایجان شرقی با ۱۰ عنوان روزنامه اول تا سوم هستند و گیلان با ۹ عنوان روزنامه چهارم است.
چمیده فر بیان داشت: در مجموع شاخص های رسانه ای نیز آذربایجان شرقی با ۲۲۳ عنوان نشریه و پایگاه خبری پس از استان های تهران( با چهار هزار و ۱۲۰ عنوان نشریه و پایگاه خبری)، خراسان رضوی(۳۳۱ عنوان ) ، قم(۲۹۸)، اصفهان(۲۹۳)،گیلان(۲۴۶) در رتبه ششم کشوری قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: از ۲۲۳ عنوان نشریه و پایگاه خبری دارای مجوز در آذربایجان شرقی ۱۹۱ عنوان رسانه های کاغذی هستند که شامل ۱۰ روزنامه ، دو عنوان سه شماره در هفته، دو عنوان دو شماره در هفته، ۳۶ هفته نامه ، هشت دو هفته نامه ،۴۸ ماهانه، یک عنوان ۱۰ روز یکبار، سه عنوان دو ماهانه،۶۳ عنوان فصلنامه و ۱۸ دو فصلنامه می باشند.
خوشبختانه یا متاسفانه مطبوعات و رسانه های استان از نظر کمی رشد خوبی داشته است اما اینکه این رشد آیا از نظر کیفی هم درخور و مطلوب بوده است محل تامل است.
این روند طی یکی دوسال گذشته سیر صعودی داشت،البته افزایش کمی تعداد رسانه ها به معنی افزایش سواد رسانه ای و توسعه یافتگی آن جامعه نیست،طی دو سال گذشته رشد قارچ گونه رسانه را در تبریز و شهرستان ها شاهد بودیم، برخی از این رسانه ها صرفا در ایام نزدیک به انتخابات با اهداف انتخابی ظهور و بروز پیدا می کنند،یکی از مشکلات مطبوعات و رسانه های استان کیفیت مطالب تولیدی و محتوایی آن می باشد،عمده مطالب منتشره در رسانه ها کپی شده از یکدیگر و تکراری است، کمبود مطالب تولیدی از سوی خود رسانه ها و تبدیل شدن به روابط عمومی ادارات یک حالت رکود را بر جو مطبوعات حاکم کرده است، هر چند در این میان برخی از رسانه ها و نشریات گریزی به مسائل سیاسی و اجتماعی می زنند که در حد خودش کار قابل اهمیتی است.
عمده مشکلات رسانه های استان عبارتند از رشد قارچ گونه مطبوعات در استان، دید اقتصادی به رسانه و تبدیل شدن به روابط عمومی ادارات ، عدم تعامل بین رسانه ها/ رسانه علیه رسانه، کمبود تولید محتوایی در بین رسانه ها، پرداختن به حواشی جناحی و غفلت از مسائل اصلی، کمبود نیروی متخصص و حرفه ای،عدم رعایت اخلاق رسانه ای،عدم حمایت از شغل خبرنگاری و ….
واقعیت این است که رسانه های استان نمی توانند در سطح ملی و همانند برخی از استان های هم سطح خودتولید محصول رسانه ای داشته باشند و این به عوامل مختلفی بستگی دارد که نیازمند تحقیق و بررسی است.(صفی پور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مصاحبه با نصر نیوز)
ناگفته نماند یکی دیگر از دلایل رکود حاکم بر وضعیت رسانه های استان این است که اخیرا این مساله مد شده که برخی گناه را بر گردن گردانندگان خود رسانه ها و مطبوعات بیاندازند، اما حقیقت امر این است که هیچ مدیر، مسئول و سردبیری از تنوع، تولیدی و انتقادی بودن مطالب بدش نمی آید اما متاسفانه نابردباری و عدم انتقاد پذیری ریشه در فرهنگ ما ایرانیان دارد.در حالی که همه مدعی استقبال از مطالب انتقادی هستند اما هنوز ملاک سنجش یک مطلب مبتنی بر قواعد رسانه ای و نقد منصفانه نیست و اصطلاحاتی که بیشتر به درد میدان جنگ می خورد برای ارزیابی مطالب بکار می رود.در این میان متاسفانه برخی رسانه ها نیز فرق بین نقد و تخریب را به معنای واقعی درک نکرده اند، لیکن ضروریست شفافیت در عرصه اطلاع رسانی و گردش آزاد اطلاعات و رواج نقد آگاهانه و منصفانه به همراه ارائه راهکار و پیشنهاد را در رسانه ها جایگزین تخریب و سیاه نمایی شود.
نکته ی دیگر که قابل ذکر می باشد این است که دو غول رسانه ای استان یعنی نصر نیوز و آناج به لحاظ کیفی و کمی یک سر و گردن بالاتر از دیگر پایگاه هی خبری هستند، پایگاه های خبری ال، زیتون، هم نوا و تبریز نو(امید تبریز)نیز به لحاظ تولید محتوایی از وضعیت خوبی برخوردار هستند.