به گزارش عصرتبریز، روحاله رشیدی در دومین نشست سلسله خبری خود که از ابتکارات این عضو است در خصوص رد یا تایید بحث مشاوره اعضای شورا در انتصاب مدیران شهرداری توسط شهردار گفت: قائدهای برای این مشورت وجود ندارد، وقتی شهردار با رای ۷ به ۶ انتخاب میشود یعنی تفاوت نگاه در شورا وجود دارد زیرا فاصله نگاه آدمها از اعلیعلیین تا اسفلالسافلین است.
این عضو شورای شهر تبریز در مورد فساد درون شهرداری هم اضافه کرد: تحقیقا ریشه فساد در شهرداریها، مربوط به دخالت شورا در انتصابات است و به همین دلیل شعار ما در ایام انتخابات این بود که که شهرداری نظارتگریز شده است و باید مینگذاریهای موجود را پاک کنیم. زیرا وقتی شورا در انتصابات دخیل است شهردار از این فرصت برای کشیدن فیتیله به پایین استفاده میکند و دیگر پاسخگوی شورا نخواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در خصوص بحث تبدیل وضعیت کارکنان تاکید کرد: عمدهترین علت به وجود آمدن این مشکلات، وجود شرکتهای واسط تامین نیرو است در حالیکه این شرکتها با هدف افزایش کارایی و کاهش هزینهها به وجود آمده بودند، اما در عمل شاهد هستیم که هیچ کدام از این دو هدف محقق نشده است و افراد با سابقه بیست و چند ساله همچنان بهخاطر نگرانی بابت نبود امنیت شغلی تمرکز خود را از دست میدهند و به نظر من بعد از دیدن آفت برون سپاری در مواردی مانند هفت تپه و ماشینسازی، بهترین راه برای حل این مشکل، عقد قرارداد مستقیم با شهرداری و حذف شرکتهای واسط تامین نیرو است.
رشیدی در خصوص زمان تکمیل پروژههای فعلی از جمله تقاطع غیر همسطح ارتش و شهید فروزنده و سایر پروژههای در حال انجام نیز گفت: بعد از تزریق مجدد اعتبار برای پروژهی تقاطع غیر همسطح ارتش در دورهی سرپرستی، وعدهی افتتاح این پروژه در ۱۵ اسفند سالجاری داده شد اما بعد از بازدیدی که کردیم و با توجه به مشکلاتی که در زیرساختها (آب، برق و گاز) مشاهده شد، متاسفانه باید بگوییم این مشکلات به دلیل عدم اطلاعرسانی دقیق توسط ادارات مرتبط در خصوص محل اتصالات و … به وجود آمده است و بعید میدانم این پروژه در اسفند ماه سالجاری تکمیل شود.
وی افزود: ما اجازه نمیدهیم آقای شهردار بهصورت نمایشی این پروژه را افتتاح کند و البته خود آقای شهردار نیز این روحیه را ندارد که پروژهها را بهصورت نمایشی افتتاح کند و مردم وقتی این پروژه را تکمیل شده میدانند که با خودروهای شخصی از روی پل عبور کنند؛ اما پروژه شهید فروزنده به دلیل موانع کمی که دارد، نسبت به ارتش روند خوبی دارد و زمان افتتاح این پروژه را فروردین ماه سال آینده اعلام کردهاند.
وی، ناتوانی شرکت جهاد نصر ارتش پیمانکار این پروژهها را مشکل اصلی تاخیر به وجود آمده در تکمیل این پروژهها عنوان کرد و افزود: موضوع اصلی این است که چرا شهرداری سه پروژه را به صورت همزمان به پیمانکاری که تاکنون حتی یک پروژهی اجرایی هم در تبریز نداشته و تواناییاش مورد ارزیابی قرار نگرفته، واگذار کرده است؟
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در رابطه با ساماندهی وانتبارها نیز گفت: بحث وانتبارها علاوه بر حوزهی خدمات شهری، به نوعی به دلیل ایجاد بار ترافیکی، با کمیسیون ترافیک نیز در ارتباط است
وی اضافه کرد: واقعا جای تعجب دارد وانتبارهای بدون پلاک، بدون موتور و بدون درب، ۲۴ ساعته در معابر، میادین و چهارراهها ساکن مانده و میوه فروشی میکنند، اما راهنمایی و رانندگی هیچ مقابله ای با آنها نمیکند در حالیکه اگر پلاک سایر خودروها کوچکترین مخدوشی داشته باشد، از سوی راهنمایی و رانندگی تذکر داده و برخورد میشود.
وی یادآور شد: این موضوع یک جنبهی ارتزاق دارد که افراد میتوانند از طریق ثبت نام در سازمان حمل بار شهرداری با داشتن مجوز و در مکان تعیین شده، به کار خود ادامه دهند اما جنبهی دیگر این موضوع باندی شدن این پدیده است بهطوریکه بعضی افراد هستند که نزدیک ۵۰ دستگاه وانتبار دارند و اکثر افرادی که در کنار این وانتبارها کار میکنند، مزد بگیر هستند و افراد اصلی کسانی هستند که این موضوع را سازمان دهی و جای خود را محکم کردهاند.
رشیدی تاکید کرد: علت اصلی به وجود آمدن این پدیده، رهاشدگی شهر در طول یک سال گذشته است که گویا شهر در طول یک سال گذشته مدیری نداشت؛ البته اندکی هم به دلیل دورهی گذار بعد از انتخابات شکل گرفت؛ همانطور که در دوره انتقال شورای پنجم به ششم حدود ۲۵۰۰ قطعه در منطقهی ۷ حصار کشی شد!
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث ایجاد سازمان ورزش و باشگاه شهرداری خاطرنشان کرد: من در کودکی و در کوچه پس کوچه های تبریز با توپ پلاستیکی و کفش رزین، فوتبال و در زمینهای خاکی آخر یوسفآباد رزمی کار کردهام و واقعا نمیدانم بعضیها با چه معیاری میگویند رشیدی مخالف ورزش است.
وی ادامه داد: من به عزیزان همکار در شورای شهر نیز عرض کردم که ایجاد سازمان جدید از طریق تصویب در شورا و تایید فرمانداری ممکن نیست بلکه شهرداری باید نامهی درخواست ایجاد سازمان جدید را به سازمان شهرداریهای وزارت کشور ارسال و به دلیل ناکارآمدی بخشی از معاونت سازمان فعلی، ایجاد سازمان جدید ورزش را درخواست کند که در نهایت بعد از تصویب در سازمان شهرداریها، وزارت کشور به شورای شهر ابلاغ میکند که ایجاد سازمان جدید را تصویب کند و بعد از طی این روند، مباحثی مانند عدالت ورزشی، ورزش همگانی و ورزش محلات مطرح میشود.اگر وضع مالی مجموع خوب نیز باشد و پول از سر و کول شهرداری هم بالا برود باز هم شهرداری تیم داری بکند زیرا در وظایف ذاتی شهرداری وجود ندارد.
این عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: سوال اصلی این است که آیا علت اصلی وضعیت فعلی ابنیههای ورزشی نبود سازمان ورزش است؟ چرا کسی اقدامات انجام شده در طول چهار سال اخیر توسط سازمان هنری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز را مطالبه نمیکند؟ آیا مشکل صرفا با ایجاد سازمان جدید و تعیین رییس جدید حل خواهد شد؟ در حالیکه مشکل اصلی رهاشدن شهر در طول این مدت است.
رشیدی در پاسخ بر سوال خبرنگار عصر تبریز در مورد فرق تفکیک و احیای سازمان ورزش خاطر نشان کرد: هیچ فرقی بین احیا و تفکیک از سازمان فرهنگی وجود ندارد و عملا تاسیس یا احیای سازمان ورزش پروسه زمانبری است.
رشیدی در تشریح نگاه استراتژیک عدالت در توزیع امکانات شهر ابراز داشت: حاشیهنشینی حاصل نگاه نامتوازن به مناطق مختلف شهر است. خاوران به اسم حاشیهنشینها ساخته شده بود ولی در عمل به کام آنها نشد. شورا در راستای احقاق عدالت درونسازمانی نیز طرح “مدیریت تعارض منافع” بصورت یک فوریتی اعلام وصول کرد. وقتی مجموعه عریض و تطویل شهرداری تبریز عدالت نسبی بین کارکنان را برقرار نکنند یقینا تحولسازی در عدالت شهری بیمعناست.
رشیدی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ساز و کار حمایت شهرداری از رسانهها هم گفت: بایستی ساز و کار مشخصی برای حمایت باشد. طبق سنوات قبل شهرداری عملکرد شفافی در مورد حمایت از رسانهها ندارد. اما از رسانهها میخواهیم خودشان اعلام کنند چقدر از شهرداری مبلغ حمایتی گرفتهاند. در بودجه سالجاری دو میلیارد تومان برای برنامه شهریمز شبکه استانی سهند در نظر گرفته است. اما هیچوقت به این برنامه نرفتهام زیرا اعتقاد دارم برنامههای صدا و سیما باید راهگشا و مطالبهگر باشد.