سومین جشنواره تئاتر خیابانی ارس برترین‌های خود را شناخت
سومین جشنواره تئاتر خیابانی ارس برترین‌های خود را شناخت

دبیر سومین جشنواره استانی تئاتر خیابانی ارس گفت: با برگزاری آیین اختتامیه باشکوهی سومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس برترین‌های خود را در هفت شاخه تخصصی هنر نمایش شناخت.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد ارس، ابراهیم نصیری در آیین اختتامیه این جشنواره که در محل آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور جلفا برگزار شد، اظهار داشت: هیئت داوران در هفت رشته طراحی آفیش و بروشور، طراحی لباس، طرح، ایده و نویسندگی، موسیقی، بازیگر زن، بازیگر مرد و کارگردانی نفرات برتر جشنواره را معرفی کرد.

وی افزود: در رشته طراحی آفیش و بروشور، حسن رستمی طراح آفیش نمایش بیراووش یاریم اووش و در رشته طراحی لباس، محمد یوسفی‌زاده برای نمایش یامور به عنوان نفرات برتر معرفی و تجلیل شدند.

نصیری اضافه کرد: در رشته موسیقی هم نمایش‌های یامور و اوز ییغما به طور مشترک برتر شناخته شدند.

وی گفت: در رشته بازیگری زن، رعنا سیاهی بازیگر نمایش نوروز خالچاسی به عنوان نفر برتر انتخاب شد و از لیلا محمدی بازیگر نمایش بیر اووش یاریم اووش و آنیل اجاق زاده بازیگر خردسال نمایش نوروز خالچاسی تقدیر شد.

نصیری گفت: در رشته بازیگری مرد نیز امین حاجی‌اکبری برای نمایش قوری‌یر عنوان نخست را از آن خود کرد و مصطفی آذری بازیگر نوروز خالچاسی نفر دوم و غلامرضا رزاقی بازیگر کوسا اویونی ۲۰۱۶ به همراه موسی احمدی مرند بازیگر بیر اووش یاریم اووش به صورت مشترک به عنوان نفر سوم معرفی شدند. در این رشته از میثم حبیبی بازیگر نمایش گردش تاریخی در ارس و علی پاشازاده بازیگر بیر اووش یاریم اووش نیز به عنوان نفرات تقدیری تجلیل به عمل آمد.

وی گفت: رتبه‌های اول تا سوم رشته طرح، ایده و نویسندگی این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی ارس را نیز به ترتیب موسی احمدی مرند برای نمایش بیر اووش یاریم اووش، احد اجاق‌زاده برای نمایش نوروز خالچاسی و سید مرتضی هاشم‌پور برای نمایش گردش تاریخی در ارس به دست آورند.

نصیری گفت: در رشته کارگردانی نیز محمد یوسفی‌زاده برای نمایش یامور، احد اجاق‌زاده برای نمایش نوروز خالچاسی و میرحمید رضایی برای نمایش بیر اووش یاریم اووش به ترتیب حائز عنوان‌های اول تا سوم سومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس شدند.

وی گفت: هیئت داوران این جشنواره متشکل از نادر برهانی مرند، بعقوب صدیق جمالی و فرزاد تقی لر  با اهدای لوح تقدیر و اعطای هدایای نقدی به تمام گروه های راه یافته به مرحله داوری نهایی سومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس، از نمایش های حاضر در این مرحله قدردانی کردند.

بهره‌برداری از فرهنگسرای جلفا در ۲ سال آینده

دبیر سومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس گفت: توجه به تعالی هنر در کنار ماموریت توسعه اقتصادی در سازمان منطقه آزاد ارس ارزشمند است.

نصیری با قدردانی از مساعدت‌های پی درپی مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد ارس در برگزاری این جشنواره اضافه کرد: در حالی که رسالت اصلی سازمان منطقه آزاد ارس حرکت در مسیر توسعه اقتصادی است اما ضرورت دارد از مدیرعامل سازمان به خاطر توجه ویژه به حوزه فرهنگ و هنر قدردانی کنیم.

وی اضافه کرد: برگزاری آیین اختتامیه به معنی پایان کار نیست بلکه افتتاحیه‌ای برای دوره چهارم و دوره‌های بعدی است و امیدواریم نهالی که مسئولان قبلی کاشته‌اند با فعالیت‌های ما ریشه دوانده و تنومند شود.

نصیری به چشم‌انداز ترسیم شده توسط معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد ارس در دستیابی این منطقه آزاد به عنوان هنرپرورترین منطقه آزاد ایران اشاره و تصریح کرد: امیدواریم با تامین زیرساخت‌های لازم تحقق این چشم‌انداز تسهیل شود.

به گفته وی در زمان حاضر ۲ آمفی تئاتر مناسب شامل سالن پردیس ارس دانشگاه تهران و سالن سایت اداری سازمان منطقه آزاد ارس در حال تجهیز است، ضمن اینکه فرهنگسرای جلفا نیز در دست طراحی است و تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس کمیته فرهنگی و هنری ستاد تسهیلات سفر منطقه آزاد ارس اضافه کرد: با خود عهد بسته بودیم یا جشنواره‌ای فرهنگی یا هنری در ارس برگزار نکنیم مگر اینکه آن جشنواره ملی باشد یا قابلیت‌های ملی شدن را داشته باشد.

وی توضیح داد: همه شاهد بودیم که جشنواره نقاشی روی تخم مرغ‌های رنگی در نوروز ۹۵ در ارس برگزار شد که هدفگذاری ما ارتقای سطح آن به جشنواره‌ای ملی و بین‌المللی است و در جشنواره تئاتر خیابانی ارس نیز دقیقا همین هدف با استفاده از ظرفیت نخبگان هنری این رشته تعقیب می‌شود.

نصیری در بیان تفاوت‌های جشنواره سوم با جشنواره‌های اول و دوم تئاتر خیابانی ارس گفت: با وجود محدودیت زمانی بازه اعلان فراخوان و دریافت آثار، ۴۷ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد که نشان دهنده ارتباط مناسب مجری این جشنواره با دست اندرکاران و هنرمندان تئاتر استان بود.

دبیر سومین جشنواره تئاتر خیابانی ارس گفت: هرچند واگذاری امور اجرای جشنواره تئاتر خیابانی ارس منتقدانی داشت و ادعا می‌کردند که باید خود سازمان منطقه آزاد ارس مجری این جشنواره باشد اما واقعیت این است که منطقه آزاد ارس نهادی حاکمیتی است و قرار نیست راساً اقدام به اجرای جشنواره‌هایی از این دست کند.

وی افزود: ما برای برگزاری این جشنواره از توان و ظرفیت نهادهای تخصصی این حوزه استفاده کردیم و اعتقاد داریم به فراخور ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس گام مناسبی برداشته‌ایم.

دبیر سومین جشنواره تئاتر خیابانی ارس اضافه کرد: پس از واصل شدن ۴۷ اثر، ۲۸ اثر از این تعداد به مرحله بازبینی رفت و هیات بازبین شامل خانم ایران زاد و آقایان پوریان، مصطفی، حسنی و راستی ۸ اثر را واجد حضور در مرحله نهایی داوری جشنواره دانستند که با تجدیدنظر و اصلاح بازبینی‌ها این تعداد به ۱۱ اثر رسید.

نصیری گفت: ۱۱ گروه هنری با ۱۱ اثر راه یافته به مرحله نهایی داوری جشنواره ده‌ها بار در سطح معابر و مجتمع‌های فرهنگی هنری جلفا و دیگر محدوده‌های ارس اجرا داشتند و اجرای برخی به قدری زیبا بود که درخواست تکرار مکرر اجراها را داشتیم.

نصیری، ضعف جشنواره تئاتر خیابانی ارس را کم‌توجهی هنرمندان و گروه‌های هنری به محورهای اعلامی در فراخوان جشنواره دانست و اضافه کرد: حوزه‌هایی مانند گردشگری، صنعت، تجارت و اقتصاد در کنار آیین‌ها و سنت‌ها می‌تواند دستمایه نگارش نمایشنامه‌های فاخر و اجراهای جذاب باشد که امید می‌رود در دوره‌های آتی جشنواره تئاتر خیابانی ارس این موضوع مراعات شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد تبدیل این جشنواره به جشنواره‌ای در بین مناطق آزاد کشور در دوره چهارم ارائه شده است که در صورت اخذ مجوزهای لازم و موافقت مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد ارس این مهم قابل تحقق خواهد بود