موزه مشاغل به‌ چرخه گردشگری تبریز باز می‌گردد
موزه مشاغل به‌ چرخه گردشگری تبریز باز می‌گردد
نشست هم‌اندیشی احیای موزه مشاغل با حضور جمعی از مسئولین شهری، هنرمندان، تجار و بازرگانان و مسئولان تبریز برگزار شد.

به گزارش عصرتبریز به نقل از شهریار، در این نشست یعقوب هوشیار شهردار کلانشهر تبریز اظهار کرد: تا زمانی که مردم مطالبه‌گری موثری از مسئولان و دستگاه‌ها نداشته باشند و در موضوعات مختلف مشارکت فعالی نکنند، نمی‌توان کارها را آنطور که باید پیش برد.

شهردار تبریز ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری تبریز ما در پی این هستیم که نقش پررنگی به مردم بدهیم و در واقع مردم بیشترین و مهم‌ترین نقش را در مدیریت شهر ایفا کنند.

شهردار تبریز اضافه کرد: در این میان نخبگان جایگاه ویژه‌ای دارند و خودمان را ملزم می‌دانیم چه در مسائل عمومی و چه در مسائل تخصصی شهر، آرا صاحب‌نظران و نخبگان را مد نظر قرار دهیم.

هوشیار یادآور شد: متاسفانه تا امروز آنچنان بین مدیران و ظرفیت‌های اجتماعی همگرایی‌های لازم وجود نداشته و به همین خاطر مدیریت شهری به برخی اهداف اصلی خود نرسیده است.

شهردار تبریز با اشاره به مذاکرات خود با رضا سرابی اقدم در نخستین روزهای آغاز به‌کار در مسئولیت شهردار تبریز گفت: امیدواریم به زودی موزه مشاغل و موزه‌های دیگری را به چرخه موزه‌های تبریز برگردانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با نکوداشت نام و یاد برادران نخجوانی گفت: امروز کتابخانه مرکزی تبریز یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های نسخ خطی کشور را داراست و این نبوده است مگر به همت دو برادر بازرگان تبریز حاج محمد و حاج حسین نخجوانی که در سفرهای تجاری خود با عشق و علاقه‌ای که به فرهنگ داشتند نسخ خطی را خریداری و به تبریز منتقل کردند.

سید قاسم ناظمی افزود: امروز نیز برای اعتلای فرهنگ و هنر تبریز نیاز به نخجوانی‌ها داریم و تجار و فعالان اقتصادی بایستی در پیوند با فرهنگ و هنر دستگیر هنرمندان باشند.

وی افزود: رضا سرابی اقدم انسانی معمولی است که با همین معمولی بودنش توانسته در برابر وسوسه‌های مالی بایستد و در یک نمونه قالب تیر که مربوط به چهارهزارسال قبل است و می توانست با فروش آن، مشکلات خود را رفع کند، به موزه آذربایجان اهدا کرده است و این وظیفه ما را در برابر مشکلاتی که برای او به وجود آمده است دوچندان می‌کند.

رئیس کمسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر تبریز که در ماه‌های گذشته پیگیر پرونده رضا سرابی موسس موزه مشاغل و مجموعه‌دار تبریزی بود در این نشست با ارائه گزارشی از روند حل مشکلات وی گفت: در پرونده استاد رضا سرابی چهار شاکی وجود داشت که با مذاکره و جلب کمک خیرین سه پرونده مختومه شده است و تنها یکی باقی مانده است که امیدواریم طی روزهای آینده با جلب رضایت شاکی چهارم، شاهد آزادی کامل استاد رضا سرابی اقدم همزمان با بازگشایی دوباره موزه مشاغل باشیم.

حجت‌الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر افزود: با شکایت شاکیان موزه مشاغل مصادره و به مزایده گذاشته شده بود که فردی با ۲۰۰ میلیون تومان برنده مزایده شده بود و فقط یک قدم با از دست رفتن موزه مشاغل فاصله داشتیم که با ورود حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آل‌هاشم امام جمعه محترم تبریز و نظر مساعد دکتر خلیل‌اللهی رییس کل دادگستری استان، این روند به تاخیر افتاد و در فرصت به‌دست آمده نظر شاکیان جلب شد.

طبق توافق با شهردار تبریز و نظر مساعد وی طی روزهای آینده وسایل موزه مشاغل دوباره به این مکان بازخواهد گشت و روند غرفه‌آرایی و چیدمان وسایل آغاز خواهد شد.

شعرخوانی استاد خسرو سرتیپی و اجرای موسیقی توسط استاد قادر رودکیان دیگر برنامه‌های این نشست بود.

در پایان از خیرینی که در روند حل مشکلات موزه مشاغل مشارکت داشتند تجلیل به عمل آمد.