اینجا را حتما و حکما باید دید
اینجا را حتما و حکما باید دید
بی‌گمان آوازه تبریز و زیبایی‌هایش مرزها را چنان طی کرده که حتی از دورترین نقاط فرنگستان برای تماشای این شهر و تاریخ چندین هزار ساله‌اش می‌آیند و انگشت حیرت به دهان گزیده از بازار هزار ساله و مسجد کبود و ارک، در ائل گلی نفسی تازه می‌کنند و با مهربانی و مهمان نوازی تبریزی‌ها، رو در رو می‌شوند.

به گزارش عصرتبریز، گذر از ایام هجوم کرونا و بسته شدن دروازه‌های دید و بازدید، گویی در تمامی دنیا تاثیری یکسان داشته و همچنان که ایرانیان برای تجدید روحیه سفر را انتخاب می‌کنند، فرنگی‌ها و دیگر ملت‌ها نیز قدم در راه سفر گذاشته‌اند.

هفته گذشته بازار گردشگری ائل گلی تبریز بسیار گرم بود. آنچنان که علاوه بر مسافران داخلی، گردشگران و میهمانان خارجی نیز، در این مجموعه تاریخی، تفریحی زیبا اقامت کردند.

به رسم میزبانی، به نزد آنها رفتم و پس از سلام و احوال‌پرسی و خوشامد معمول، نظر آنها را در مورد تبریز و اقامتشان در این شهر جویا شدم؛ گردشگران سوئیسی، یونانس و همسرش، به اتفاق دوست خانوادگی شان که آنها هم آقا و خانم جوانی بودند در بخشی از مسیر جهانگردی خود، در تبریز اقامت کرده و قصد بازدید از آثار تاریخی و دیدنی‌های این شهر را داشتند.

صبح روز دوم اقامت آنها در ائل گلی، با یوناس، مانوئلا و همسرانشان به گفتگو نشستم و پیش از همه نظر آنها را درباره تبریز پرسیدم. یوناس ضمن تشکر از توجه و مهربانی مردم تبریز به مسافران و میهمانان خارجی، به سابقه تاریخی تبریز اشاره کرده و می‌گوید: در این خاک دیدنی‌ها بسیارند و ما علاقه‌مند به دیدن این زیبایی‌ها بودیم.

بنا به اظهارات وی، سفر آنها به تبریز برای بار اول بوده و روز قبل نیز، به بازار تبریز رفته بودند. مانوئلا می‌گوید: کتابی بود درباره گردشگری جهان که در آن راجع به بازار تبریز نوشته بود: اینجا را حتما و حکما باید دید و همین عبارت آنان را به تبریز کشانده بود.

گردشگران سوئیسی

آنها به همراه راهنمای خود از اهالی تبریز، قسمت‌های مختلف بازار از جمله سرای امیر، بازار عطاران، تیمچه مظفریه، راسته بازار و کاروانسراهای قدیمی بازار را که اکنون به مراکز تجاری تبدیل شده‌اند، گشته و ناهار را نیز در یکی از رستوران‌های سنتی بازار صرف کرده بودند.به همین بهانه درباره غذاهای تبریز هم از آنها سوال کردم و مانوئلا، یوهان و همسران آنها، همه از غذاهای تبریز بسیار تعریف کردند و به نظرشان، از بهترین غذاهایی بود که در طول سفر خود خورده بودند. پرسش بعدی من درباره زیباترین و جالب‌ترین قسمت‌های بازار از منظر آنان بود. یوهان با اشاره به بازار امیر و تیمچه مظفریه پاسخ می‌دهد: دیدن آن همه زیورآلات طلا در یکجا، بسیار خیره کننده بود. فرش‌های تبریز هم با طرح و کیفیت بی‌نظیرش، به نظر ما خیلی زیبا و جالب آمد.

این بار از ائل گلی سوال کردم؛ با تاکید بر اینکه اهالی سوئیس با آن طبیعت بکر و زیبای خود، به این مجموعه تاریخی تفریحی چه نگاهی دارند؟

مانوئلا ضمن اظهار تعجب از پیشینه تاریخی و ۷۰۰ ساله این مجموعه زیبا، پاسخ می‌دهد که علاوه بر محیط پاکیزه، زیبا، سرسبز و آب و هوای بی‌نظیر مجموعه ائل گلی، آداب و رفتار شهروندان و مسافران ایرانی که برای گردش به این مکان می آیند، برایشان جالب و خوشایند بوده. میهمان نوازی این مردم مهربان هم موجب شده که سفرشان به این شهر، بیش از پیش خاطره‌انگیز باشد.

برای دو زوج سوئیسی سفری خوش آروز کردم و به این امید که نام زیبای تبریز، برای همیشه در اذهان آنان به نیکی ثبت شود.

خاطره میرزایی