فقط ۸ درصد آب دریاچه ارومیه مانده!
فقط ۸ درصد آب دریاچه ارومیه مانده!
صدای فریاد بی‌آبی دریاچه ارومیه مدت‌هاست که بلند شده، اما متاسفانه علی‌رغم اقدامات کم‌وبیش مسئولان هنوز دردی دوا نشده و هر روز خبرهای بد بیشتری از وضعیت این دریاچه مخابره می‌شود.

به گزارش عصرتبریز، دریاچه ارومیه هم‌اکنون نفس‌های آخرش را کشیده و تنها یک قدم تا مرگ فاصله دارد! اگر تا دیروز امیدی به نجات این دریاچه وجود داشت، حالا آخرین آمار آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از تراز آبی دریاچه ارومیه، نشان می‌دهد این پهنه آبی به شوره‌زاری تبدیل شده و تنها نام یک دریاچه را یدک می‌کشد!

براساس آمار منتشره در وبسایت آب منطقه ای آذربایجان ‌شرقی در روز ۲۱ شهریورماه، تراز دریاچه ارومیه با ۴۹ سانتی متر کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۱۲۷۰.۲۰ رسیده که ۴۵ سانتی‌متر نیز نسبت به ابتدای سال آبی ((مهر۱۴۰۱)) افت کرده و با میانگین بلندمدت ۴.۳۰ متر فاصله دارد.

 آب منطقه ای آذربایجان ‌شرقی

همچنین بر اساس همین آمار، وسعت دریاچه ارومیه با ۱۱۵۳.۵۰ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۹۸۶.۶۲ کیلومترمربع کاهش نسبت به یک مهر ۱۴۰۰ (ابتدای سال آبی) به ۱۰۴۰.۱۰ کیلومتر مربع رسیده است.

حجم آب نگین آبی آذربایجان‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴۵ میلیاردمترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی ۱.۳۲ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و به ۱.۴۱ میلیاردمترمکعب رسیده است.

همچنین براساس این آمارها، حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به ۱۷.۲۸ میلیارد مترمکعب در زمان اکولوژیک، بیش از ۱۵.۸۷ میلیارد مترمکعب(حدود ۹۲درصد)کمتر شده است.