تاثیر فیلترینگ بر کاهش مرسوله های پستی/ تبدیل آذربایجان شرقی به هاب پستی شمالغرب
تاثیر فیلترینگ بر کاهش مرسوله های پستی/ تبدیل آذربایجان شرقی به هاب پستی شمالغرب
سرپرست اداره کل پست آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی امروز به عنوان هاب پستی شمالغرب می باشد که در نتیجه آن با ۱۶ استان مبادله پستی داریم.

به گزارش خبرنگار عصرتبریز، جواد دباغ صادقی پور روز شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی پست، اظهار کرد: اعتقاد قلبی بنده این است که رسانه ها بازوی توانمند مدیریت سازمان برای انتقال اخبار و مطالبات هستند.

وی گفت: کارکنان شرکت پست جزو صفی ترین کارکنان بوده و به صورت گمنام به مردم خدمت می کنند و مجموعه پست استان به صورت ۳ شیفته و ۲۴ ساعته ارائه خدمات می نماید.

دباغ به تعداد مرسولات توزیع شده در استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۶ میلیون مرسوله در آذربایجان شرقی توزیع شده و بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ مرسوله به مقصد سایر نقاط کشور، آماده سازی و ارسال شده است.

وی با بیان اینکه ترافیک مرسولات مجازی پست نیز در آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۰۰ مرسوله در سال است، افزود: ۹۵ مرسوله در روز متوسط ترافیک توزیع پست در آذربایجان شرقی و متوسط مکانی توزیع مرسولات پستی استان ۹۰ مکان است که در هر ۲ شاخص با متوسط کشوری تقریبا برابر است.

سرپرست اداره کل پست آذربایجان شرقی تاکید کرد: سرانه مرسوله در استان برابر ۱/۵ مرسوله است که برای استان ما اسف بار بوده و از میانگین متوسط کشوری پایین تر است. این آمار در چین ۱۸۰۰ و در آمریکا ۱۲۰۰ مرسوله برای هر شهروند در طول سال است. در کشور ما نیز این عدد برابر ۳/۳ است. برای افزایش سرانه باید فرهنگ سازی کنیم.

سرپرست اداره کل پست آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث توزیع دو آیتم موفق و به موقع مورد توجه است. در توزیع به موقع مرسولات در ۲۴ تا ۴۸ ساعت، بیش از ۹۸درصد و در شاخص توزیع موفق مرسوله های پستی ۹۸.۵درصد موفق بوده ایم.

دباغ صادقی پور افزود: ادارات کل پست کشور در ۴۰ شاخص کیفی ارزیابی می شوند که اداره کل پست آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ در شاخص های ارزیابی رتبه سوم تجمعی و در ۶ ماهه اول امسال رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

جواد دباغ

سرپرست پست استان به فعالیت این اداره کل در ایام کرونا اشاره کرد و گف: در زمان پیک کرونا زمان رسوب مرسولات در استان زیر ۴ روز بود و کارکنان این استان دور کاری نکردند. در حالی که این عدد در برخی استان ها بین ۱۰ تا ۱۵ روز بود. ما متاسفانه در ایام کرونا ۴ نفر از همکارانمان را از دست دادیم.

وی ادامه داد: برای اولین ستاد اربعین را در شرکت پست تشکیل دادیم. امسال در ایام اربعین ۸۷ هزار گذرنامه در باره زمانی ۱۰ الی ۴۸ ساعت توزیع شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. همچنین در مرزهای خروجی زمینی به سمت عراق نیز ۱۲ موکب که ۲ موکب مربوط به آذربایجان شرقی بوده گمشده های زایران حسینی را سامان دهی و به صاحبان آنها بازمی گرداند.

وی با اشاره به راه اندازی هاب پستی شمال غرب کشور در تبریز، گفت: پیش از این با سه استان مبادله پستی داشتیم اکنون با راه اندازی پست با ۱۶ استان به طور مستقیم بر اساس مدت زمان و برنامه زمان بندی مبادله در ۲۴ تا حداکثر ۴۸ ساعت انجام می شود.

جواد دباغ در پاسخ به سوال خبرنگار عصرتبریز در خصوص تاثیر گذاری فیلترینگ اینستاگرام بر تعداد مرسوله های پستی گفت: با توجه به اینکه این اتفاقات در ۱۵ روز اخیر بوده است و اینکه آمار خرید و فروش های اینترنتی در ۲۵ ماه بعد قابل استخراج و دسترسی است، امروز امار دقیقی در دست نیست. آنچه که دیده می شود کاهش ترافیک و کاهش مرسولات پستی است.

دباغ صادقی پور به موضوع هوشمند سازی شرکت پست اشاره کرد و گفت: در خصوص هوشمند سازی و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نام گذاری سال دو نوع هوشمند سازی داریم، رهگیری لحظه به لحظه و آنی مرسولات که تکمیل تر می‌شود و وضعیت لحظه به لحظه مرسولات را گزارش می دهد

وی گفت: پروژه اقتصاد مقاومتی(Gnaf)، یکی از پروژه های هوشمند سازی پست است که بر اساس آن ارائه کدپستی ده رقمی بر بستر وب gnaf.post.ir انجام می گیرد. متقاضیان می‌توانند بعد از بارگزاری اطلاعات و بدون حضور فیزیکی بعد از ۴۸ ساعت کدپستی ده رقمی را اخذ کنند.