کاهش ۲۰ درصدی استفاده از قند ها و اسیدهای چرب ترانس در مراکز صنعتی استان
کاهش ۲۰ درصدی استفاده از قند ها و اسیدهای چرب ترانس در مراکز صنعتی استان
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در استان موفق به کاهش مصرف ۴ درصدی نمک و ۲۰ درصدی قند ها و اسیدهای چرب ترانس در مراکز صنعتی شده ایم.

به گزارش عصرتبریز؛ مسلم نجفی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی غذا عنوان کرد: غذای سالم و ایمنی زیر بنای سلامت است که امروزه مورد غفلت قرار گرفته و با چالش روبه رو شده است.

وی گفت: غذای ناسالم علت بروز ۲۰۰ نوع بیماری از ساده ترین آن‌ها ناباروری و سرطان در دنیا است. بر اساس برآورد های سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذاهای آلوده بیمار می‌شوند و از این عدد ، ۴۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

نجفی با بیان اینکه به مناسبت این روز شعار امسال؛ توسعه پایدار جهانی غذا برای دسترسی همگانی به غذای مغذی انتخاب شده، افزود: استان ما جزو قطب های تولید مواد غذایی در کشور و جزو استان های برتر در تولید غذای سالم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در طی یک سال گذشته ارسال محصولات غذایی استان آذربایجان شرقی افزایش یافته و به ۴۴ کشور دنیا محصولات غذایی ارسال می‌شود.

وی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی طی یک سال اخیر، توضیح داد: از مهر ماه ۱۴۰۰ تا مهر ماه ۱۴۰۱، ۸۰۷ پروانه ساخت محصولات کارخانجات و کارگاه های مواد خوراکی و آشامیدنی توسط معاونت دانشگاه علوم پزشکی صادر گردیده و همچنین ۷۹ واحد مواد خوراکی و آشامیدنی به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی همچنین با اشاره به بخش عمده ای از فعالیت های خود در طی یک سال اخیر اضافه کرد: برنامه پایش در سطح عرضه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی برای اطمینان از سلامتی محصولات به اجرا در آمده و ۲۵ محصول غذایی پر مصرف و ۵۰ قلم محصولات آرایشی و بهداشتی در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: برنامه پایش ایمنی محصولات کشاورزی ( باقیمانده سموم شیمیایی و کودهای کشاورزی، آفت کش ها و … ) برای ۳۰ محصول پر مصرف کشاورزی عملیاتی شده است.

همچنین وی با تاکید بر اهمیت بهداشتی و ایمنی بودن محصولات اظهار کرد: یکی از احکام‌ نظارت بر ایمنی محصولات نمونه برداری به طور مستمر و تصادفی از مواد غذایی در دسترس است.

وی گفت: نمک یکی از علل بیماری قلبی عروقی بوده و در نظارت ما بر محصولات به ضرورت کاهش مصرف نمک، قندهای ساده و اسیدهای چرب ترانس توسط مراکز صنعتی تولیدی بیشتر شده و در استان ما موفق به کاهش ۴ درصد از مصرف نمک و ۲۰ درصد قند ها و اسیدهای چرب ترانس شده ایم.

وی به اهمیت چراغ راهنمای تغذیه ای در انتخاب ماده غذایی مناسب هر فرد تاکید کرد و گفت: برای اینکه به صورت عملیاتی نیز بتوانیم کمک کنیم که کدام غذا را بر اساس سلامت ایمنی خود انتخاب و استفاده کنید، چراغ راهنمای تغذیه ای در هر محصول قرار داده شده است.

وی با اشاره به یکی از برنامه های مهم دیگر، غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک خبر داد و گفت: به علت مشکلات دریافتی آهن و کمبود آهن در افراد بخصوص زنان؛ آرد نان های لواش، سنگک غیر آزاد و تافتون ۱۰۰ درصد غنی شده و به انجام رسیده است. همچنین برنامه غنی سازی شیر و ماست با ویتامین D جزو برنامه‌های وزارت بهداشت قرار داده شده است.