منطقه فسیلی مراغه به عنوان یک شاخص جهانی قابل تعریف است
منطقه فسیلی مراغه به عنوان یک شاخص جهانی قابل تعریف است
رئیس محیط زیست مراغه گفت: اولین موزه صحرایی فسیل شناسی ایران و خاورمیانه در مراغه واقع شده است که قدمت فسیل های موجود در آن به ۷ الی ۱۲ میلیون سال می رسد.

به گزارش خبرنگار عصرتبریز، منطقه فسیلی مراغه در دامنه جنوبی کوه سهند و شرق مراغه واقع شده است. این منطقه یکی از غنی ترین مناطق سنگواره ای جهان می باشد که در امتداد کمربندی از مناطق فسیلی بین المللی قرار گرفته که کشورهایی نظیر یونان- اسپانیا و پرتغال در آن قرار دارد.

بهشت فسیلی مراغه عنوانی است که از سوی فسیل شناسان به این منطقه داده شده است.

فسیل مراغه

 

فونای فسیل های منطقه بین ۴ الی ۶ میلیون سال پیش و شامل اسب ها، فیل ها، کرگدن ها، گاوسانان، گوشت خواران و پریماتها می باشد.
این منطقه در اردیبهشت ماه سال ۸۴ به مساحت ۱۰۲۶ هکتار به عنوان اولین اثر طبیعی، ملی، فسیلی توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسید است. به منظور حفاظت و نگهداری و تحقیق و تفحص این فسیل های ارزشمند مرکز تحقیقات فسیل شناسی در یک کیلومتری جاده مراغه- هشترود قرار دارد. اولین موزه صحرایی فسیل شناسی کشور در شمال روستای مردق در دره گرگ واقع شده است.

مراغه با توجه به غنای گونه‌ای فسیل مهره‌داران یافت شده، یکی از پنج منطقه مهم فسیل‌دار جهان محسوب می‌شود. این منطقه در وسعتی برابر ۳۰۰ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب و ۵۰۰ کیلومتر در مسیر شرق به غرب گسترش دارد که لایه‌های فسیل‌دار و استخوان‌دار آن مربوط به اواخر دوران سوم زمین شناسی است. منطقه فسیلی مراغه، خاستگاه پستانداران گوشتخوار و علفخوار ۵/۱۲ میلیون سال پیش است و از غنی‌ترین مجموعه‌های فسیلی جهان به شمار می‌رود.

توالی سازند مراغه حاصل ته‌نشینی رسوبات رودخانه‌ای، مردابی، دریاچه‌ای و دشت سیلابی است و با توجه به مجموعه فسیلی یافت شده و مقایسه آن‏ها با فسیل‌های یافت شده در دیگر مناطق جهان، سن ۵/۱۲ تا ۵/۷ میلیون سال را می‌توان برای تشکیل رسوبات و فسیل‌های منطقه در نظر گرفت.

فسیل مراغه

غلامرضا زارع رئیس محیط زیست مراغه در جمع خبرنگاران گفت: اولین موزه صحرایی فسیل شناسی ایران و خاورمیانه در مراغه واقع شده است که قدمت فسیل های موجود در آن به ۷ الی ۱۲ میلیون سال می رسد. نمونه این موزه در کشورهای چین و آمریکا واقع شده است.

وی گفت: در این سایت تاکنون ۵۶ جنس گونه حیوانی شناسایی شده است که معروف ترین آنها ببر دندان شمشیری است و احتمال افزایش تعداد گونه ها در حفاری های آینده وجود دارد.

رئیس محیط زیست مراغه افزود: بر اساس مطالعاتی که دقیقا به اثبات رسیده است این منطقه به عنوان مادر یا نسل اول جانوران آفریقا شناخته می شود.
زارع با اشاره به توسعه گردشگری گفت: منطقه مراغه به واسطه وجود آتش فشان سهند، غارهای متعدد و… به عنوان یک ژئوپارک مطرح است. چون این منطقه به عنوان یک منطقه پرفسیل و حائز اهمیت در نوار اوراسیا می باشد.

وی گفت: در کتاب هایی که در دنیا در خصوص اوراسیا و فسیل های اوراسیا نوشته و چاپ شده است، ۴ فصل از ۲۴ فصل آن در خصوص مراغه نوشته شده است.
این باشتان شناس تاکید کرد: امروز سایت مراغه جزو ۵ منطقه فسیلی مهم دنیا می باشد. ما فعلا در ابتدای حفاری و استخراج قرار داریم و امیدواریم پس از تکمیل حفاری و استخراج مطمئنا در رده سوم قرار خواهیم گرفت.

فسیل مراغه

زارع افزود: منطقه فسیلی مراغه واحد خود زایی است که به عنوان یک شاخص جهانی قابل تعریف است. وجود آثار و ابنیه تاریخی همچون غارهای چند طبقه، آبی و یخ ساز در منطقه مراغه وجود یک زئوپارک را برای ما تعریف کرده است.

  • خبرنگار: سعید خسروشاهی