برخلاف تبریز، هیچ نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند!
برخلاف تبریز، هیچ نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند!
وزارت نیرو سال گذشته اعلام کرده بود که در توزیع مازوت برای نیروگاه ها عدالت را رعایت می کند اما حالا رییس شورای عالی استان ها می گوید نیروگاه ها در تهران به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند!

به گزارش عصرتبریز، مازوت سوزی هر ساله با فرار رسیدن فصل پاییز و زمستان همزمان با اوج آلودگی هوا به دلیل سکون و وارونگی هوا در کلانشهرها از سر گرفته می شود.

مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز نیز چالشی است که همچنان مردم تبریز و شهرهای اطراف با آن دست به گریبان هستند و به روش های مختلف توقف استفاده از مازوت در این نیروگاه را مطالبه می کنند.

دیدگاه ها درباره سهم نیروگاه حرارتی تبریز از آلودگی هوای تبریز متفاوت است. مدیرعامل شرکت مالک نیروگاه تبریز معتقد است که عامل اصلی آلودگی هواس تبریز از خودروها هستند نه مازوت سوزی! «قلی پور» روز گذشته در نشست خبری مدعی شده که سهم نیروگاه تبریز از این آلودگی تنها ۲ درصد است!

این در حالی است که کارشناسان محیط زیست و مدیران شهری هم می گویند حدود ۱۷ درصد آلودگی هوای این شهر در فصل سرد ناشی از مازوت سوزی نیروگاه تبریز است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال گذشته(۱۴۰۰) در واکنش به انتقاد و مطالبه شهروندان در خصوص مازوت سوزی در نیروگاه تبریز گفته بود: با بازگشت سرما نیروگاه تبریز مجبور به مازوت‌سوزی شد، اما اکنون تمام ۱۶ نیروگاه کشور مجبورا از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و تبعیض از بین رفته است‌.

«روح الله متفکر آزاد» حتی همان زمان اعلام کرد که وزارت نیرو عدالت در توزیع مازوت برای نیروگاه ها را رعایت می کند و دیگر تبعیضی وجود ندارد.

اما حالا با اظهارات رئیس شورای عالی استان‌ها مشخص شد که این تبعیض دیگر دوامی ندارد. «پرویز سروری» گفته است: در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند.

بیماری هایی مانند آسم، بیماری های قلبی و عروقی، تولد و مرگ زودرس، ضعف سیستم تنفسی، تنگی تنفس، سوزش چشم و بیماری های تنفسی از عوارض استنشاق ترکیبات حاصل از مازوت سوزی در هواست.

این روزها لایه ای خاکستری و تیره آسمان شهر تبریز را فراگرفته است. به نظر می‌رسد که عزم و اراده‌ جدی از سوی مسئولان برای پایان دادن به آلودگی هوا وجود ندارد، چون هر روز توپ آلودگی هوا را در زمین دیگران می اندازند! حالا مردم چشم به آسمان دوخته اند چرا که بیش از هر چیز دیگری وزش باد و بارش باران برای رفع آلودگی هوا در ایران کارگشا بوده است!