برگزاری همایش نظامی گنجوی در تبریز
برگزاری همایش نظامی گنجوی در تبریز
همایش نظامی گنجوی به مناسبت هفته بزرگداشت این شاعر پرآوازه با حضور جمعی از استادان دانشگاه، شاعران و پژوهشگران حوزه ادبیات در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش عصرتبریز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت ۲۱ اسفند زاد روز حکیم نظامی، چهره نامدار زبان و ادبیات فارسی برنامه‌ای را تدوین کرده است که در سراسر کشور به شیوه‌های گوناگون و با هدف پاسداشت مشاهیر فرهنگ و ادب و عرفان ایران اجرا می‌شود.

به همین مناسبت همایش بزرگداشتی در دانشگاه تبریز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد و چهره‌های ادبی و شعرا مقالات و اشعاری در این زمینه قرائت کردند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به فلسفه برگزاری این همایش گفت: در هفته بزرگداشت نظامی گنجوی و به منظور شناساندن اشعار و آثار پرمحتوای این شاعر بزرگ برای دانشجویان و عموم علاقه مندان شعر و ادب این همایش برگزار می‌شود.

حسن گلی با بیان اینکه قرن ششم نقطه عطفی در تاریخ ادبیات ایران بود، افزود: چهره درخشانی، چون حکیم نظامی گنجوی در این قرن می‌زیست، نظامی بخش مهمی از تاریخ و هویت فرهنگی ما را تشکیل می‌دهد و بازخوانی آثار، شخصیت و هویت این شاعر بزرگ ایران زمین برای نسل امروز جالب است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه نخبگان، اساتید و رسانه‌ها حفظ داشته‌ها و شخصیت‌های بزرگ علمی، ادبی و هنری است، خاطرنشان کرد: ما باید از داشته‌ها و مفاخر و آثاری که اندیشمندان به وجود آورده اند حفاظت کنیم.

دبیر علمی همایش هم گفت: در گام اول کمیته‌ای علمی تشکیل شد که تاکید آن کمیته همایش با عنوان تاثیر نظامی در ادبیات بعد از حیات خودش بود.

جمشید علیزاده افزود: همچنین این کمیته پیشنهاد برگزاری نمایشگاه خوشنویسی با استفاده از اشعار ممتاز و معروف نظامی گنجوی را داد که در طول این هفته نمایشگاه خوشنویسی با شرکت خوشنویسان شاخص استان در تالار خاقانی فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

وی ادامه داد: همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری در تبریز برگزار می‌شود که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مسابقه نظامی‌خوانی در میان دانش‌آموزان برتر استان و برگزاری شب شعر نظامی گنجه‌ای اشاره کرد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز با بیان این‌که نظامی گنجوی شیفته فرهنگ و ادب ایران بود گفت: نظامی متون و آثار شاعران قبل از خود را خوانده و به فرهنگ ایرانی علاقه مند بود.

ابراهیم اقبالی درباره نظامی و اهمیت آثار این شاعر اظهار کرد: در بررسی آثار نظامی که «خمسه» او به دست ما رسیده است آثار فرهنگ ایرانی را به طور عمیق در دیوان و اشعار وی به وضوح می‌بینیم.

وی درباره تاثیر فردوسی بر نظامی گنجوی گفت: نظامی بسیار تحت تاثیر فردوسی است و می‌خواسته مانند او عظمت ایران را احیا کند به همین دلیل توانسته فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را در بستر شعرش جاودانه کند.
استاد دانشگاه تبریز ادامه داد: تفاوت نظامی با فردوسی این است که فردوسی بیشتر بر حفظ زبان فارسی تاکید دارد، اما نظامی تلاش کرده ادبیات فارسی را زنده نگه دارد. او یک مرحله از زبان بالاتر رفته و به ادبیات رسیده‌است؛ برای همین زبان فاخری برای خود برگزیده که زبانی صد درصد ادبی و پر از صنایع مهم و لطیف ادبی است.

اقبالی خاطرنشان کرد: مقلدان زیادی داریم که از نظامی تقلید کرده‌اند؛ بعضی یک یا ۲ منظومه و بعضی هر پنج اثر را تقلید کرده‌اند، بعضی هم منظومه‌هایی بر آن افزوده‌اند.

برگزاری همایش نظامی گنجوی در تبریزوی افزود: مهمترین مقلد نظامی، امیر خسرو دهلوی است که هر پنج منظومه نظامی را تقلید کرده و نسبت به شاعران دیگر خوب از عهده برآمده است، اما هیچ یک از این مقلدان به پای نظامی نرسیدند به این دلیل که اولاً تقلید هر چقدر هم قوی باشد، نسخه دوم محسوب می‌شود، دوم این که نظامی شاعر نابغه‌ای است که در تصویرسازی بی‌نظیر است.

محمد خاکپور استاد دانشگاه تبریز با اشاره به مسیر نظامی پژوهی در کشور، آن را نیازمند بازتعریف و تدقیق دانست و گفت: ما باید نسخ بیشتری را درباره این شاعر بزرگ مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه نظامی شاعری چندوجهی است خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری نظامی فقط در قالب یک متن مکتوب نیست بلکه در سایر عرصه‌ها هم نفوذ کرده است؛ خوشنویسان ما در مواجهه با متن نظامی غوغا کرده اند، در شاخصه موسیقی نیز همواره اشعار نظامی برجسته بود به طوری که می‌توان به اولین اپرای «لیلی و مجنون» اوزئر حاجی اف در سال ۱۹۰۸ اشاره کرد.

حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است؛ او در شعر به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سردمداران ادب فارسی است.معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی گنجوی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

نظامی گنجوی، نخستین اثر خود یعنی «مخزن الاسرار» را در جوانی سرود؛ او از شاعرانی است که تاثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست. آرامگاه حکیم نظامی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.
وی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیدا است.