به گزارش عصرتبریز، اکبر رضایی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه استان گفت: از هر گونه ایده و نکته نظر اصحاب رسانه و فرهنگ استان در ارتقای کیفی برنامه های شبکه استانی سهند استقبال میکنیم.
وی با بیان اینکه در جهاد تبیین بیشترین مسئولیت بر دوش رسانه ملی است ادامه داد: رسانه ملی تمام تلاش خود را میکند تا در جنگ روایتها، با روایت اول، فرصت عرض اندام را به رسانه های بیگانه ندهد.
وی با اشاره به تعدد و قدمت رسانه های مکتوب استان، خاطرنشان کرد: این ظرفیت، فرصت بزرگی برای پیشرفت استان محسوب میشود و باید فعالیت های خود را در شان استان شکل دهیم.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجانشرقی با تاکید بر شناخت ابزارهای رسانه ای در عصر حاضر گفت: اگر با ساختار تک تک رسانه های حاضر آشنا نباشیم، فعالیت رسانه ای مختل خواهد شد و این موضوع اثرگذاری کارهای رسانه ای را زیر سوال میبرد.
در ادامه معاون پژوهش صدا و سیمای آذربایجانشرقی نیز با اشاره به آمار مخاطبان صدا و سیمای مرکز استان در تبریز، اظهار کرد: بر اساس آمارگیریهای انجام گرفته توسط معاونت پژوهش، درصد مخاطبان شبکه استانی سهند در بهار سال ۹۶ به میزان ۶۳.۳ درصد بود که این رقم در بهار سال ۹۷ به ۵۵ درصد کاهش یافت اما در بهار ۱۴۰۱ به ۵۸ درصد رسیده و امروز در اسفندماه ۱۴۰۱، میزان مخاطبان شبکه استانی سهند در بین مردم تبریز بالغ بر ۶۲.۳ درصد است.
دژم خوی افزود: این آمارگیری بر اساس نمونه گیری از ۶۰۰ نفر ساکن تبریز به تفکیک توزیع جمعیتی مناطق مختلف شهر انجام گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها، مخاطبان برنامههای رادیو تبریز نیز طی سالیان گذشته از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است؛ این آمار شامل ۲۱.۴ درصد در بهار ۹۶ و ۲۶.۷ در بهار ۱۴۰۱ و در نهایت ۲۹.۵ درصد در اسفند ۱۴۰۱ را شامل میشود.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس نیازسنجیهای انجام گرفته، مردم از رسانه، دغدغه مندی را میطلبند، گفت: برنامههای بومی و به زبان ترکی، یک امتیاز برای شبکه بوده و باعث جذب مخاطبان میشود.
معاون پژوهش صدا و سیمای آذربایجانشرقی گفت: باید قبول کنیم که سنین جوان و فرهیختههایی با تحصیلات بالای لیسانس به دلیل برنامههای عمومی شبکه سهند، درصد پایینی از مخاطبان این شبکه را تشکیل میدهند.
وی خاطرنشان کرد: ۹۱ درصد از بینندگان شبکه سهند، مخاطب بخش خبری ساعت ۲۳ (۱۱ خبرلری) نیز هستند. این بخش خبری جزو برنامههای پرمخاطب در بین شبکههای استانی کشور است و به عنوان مرجعیت خبری جایگاه خوبی در استان دارد اما با این حال در پوشش اخبار بحرانها با چالشهایی مواجه است.
در ادامه محمدباقر ارجمندی، مدیر اتاق خبر صدا و سیمای آذربایجانشرقی نیز خاطرنشان کرد: محدودیت نیروی انسانی توانمند خبری برای تهیه گزارشهای خبری تصویری باعث ایجاد چالش در پوشش سریع وقایع در شبکه سهند شده است.
وی در تشریح آمار گزارشهای خبری این شبکه، اظهار کرد: روزانه دو گزارش موضوعی از شبکه سهند پخش میشود. در ۱۱ ماه گذشته نیز در مجموع ۶۶۰ گزارش خبری تصویری از شهرستانها پخش شده و ۴۰۰۰ خبر مکتوب نیز در سایت خبرگزاری صدا و سیما انتشار یافته است.
وی در خصوص پوشش خبری زلزله خوی در شبکه سهند نیز ادامه داد: پوشش خبری زلزله خوی از زمان اعلام خبر زلزله در بخش اخبار ساعت ۲۳ شبکه آغاز شد. در ادامه تعدادی از خبرنگاران شبکه در محل حادثه حضور یافته و کمک رسانیهای هلال احمر و ادارات را با تهیه مصاحبه و گزارشهای تصویری و مکتوب پوشش دادند و حتی دو گفتگوی ویژه خبری نیز در این راستا برگزار شد.
ارجمندی از تهیه ۱۰ گزارش موضوعی برای ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: گزارشهای خبری برای معرفی شهدای نقاط محروم استان، مباحث مربوط به مدیریت آب، حوادث طبیعی و … از جمله فعالیتهای واحد خبر در ایام مختلف است.
در ادامه مهدی راثی، معاون صدای مرکز صدا و سیمای آذربابایجان شرقی نیز در خصوص فعالیت رادیو تبریز تشریح کرد: رادیوتبریز به عنوان دومین شبکه رادیویی کشور، جزو مراکز پرتعهد رادیو در کشور است و نزدیک به ۵۰۰۰ ساعت تعهد کاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما رادیو تبریز را سه سال پیش با رتبه ۲۶ تحویل گرفتیم ولی امروز مرجعیت خبری و صحت انتشار اخبار، رادیو تبریز را جزو سه رادیو ممتاز برتر کشور کرده است.
وی افزود: معاونت صدای استان در سال ۱۴۰۰ موفق شد بیشترین رشد و ارتقا را در شاخصهای محتوایی صدای کل مراکز داشته باشد. طی دو سال اخیر نیز سه اثر بین المللی برای جشنوارههای خارجی ارسال کردیم که در تاریخ رادیو تبریز سابقه نداشته است.
راثی، برگزاری برنامههای رادیویی و تولید مستندهای فاخر با محوریت بحران قفقاز، معضلات اجتماعی، تصادفات، وضعیت محورهای مواصلاتی و سایر مشکلات را از جمله فعالیتهای این معاونت در تلاش برای زبان گویای مردم شدن، عنوان کرد.
اولویت قراردادن معیشت مردم در برنامه سازی ها، تقویت وجهه مردمی صدا و سیما، فراخوان برای حضور چهره های مردمی، بازنگری در جایگاه فرامنطقه ای صدا و سیما، توجه به ظرفیتها و اخبار شهرستان ها، توجه ویژه به رویدادهای فرهنگی استان، حضور پررنگ در شبکه های سراسری و استفاده از کارشناسان جوان و منتقد در گفتگوهای ویژه از جمله پیشنهاداتی بود در این نشست از سوی اصحاب رسانه مطرح شد.