به لطف بارندگی ها، مساحت آبی دریاچه ارومیه ۵برابر شد/ عملکرد دستگاه‌های مرتبط با احیای دریاچه همچنان مسکوت
به لطف بارندگی ها، مساحت آبی دریاچه ارومیه ۵برابر شد/ عملکرد دستگاه‌های مرتبط با احیای دریاچه همچنان مسکوت

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی از افزایش ۴۰سانتی‌متری ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه خبر می‌دهد که به‌رغم گذشت نزدیک به ۳سال از تصویب ۱۹ راهکار اولویت‌دار برای احیای دریاچه ارومیه هنوز هیچ گزارش شفافی در زمینه عملکرد دستگاه‌های مرتبط با احیای دریاچه منتشر نشده.

عصر تبریز: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی از افزایش ۴۰سانتی‌متری ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه خبر می‌دهد که به‌رغم گذشت نزدیک به ۳سال از تصویب ۱۹ راهکار اولویت‌دار برای احیای دریاچه ارومیه هنوز هیچ گزارش شفافی در زمینه عملکرد دستگاه‌های مرتبط با احیای دریاچه منتشر نشده و به‌رغم آنکه طی گزارش‌های متعدد از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها خواسته شد تا به‌طور شفاف عملکرد خود را اعلام کنند اما این مطالبه همچنان مسکوت مانده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه گفت: ارتفاع سطح آب این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰سانتی‌متر افزایش داشته و مساحت این دریاچه ۵برابر شده است.

آنطور که در گزارش ایسنا آمده است، معصومه ابتکار با اشاره به نقش بارندگی‌های مناسب در شمال غرب کشور در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: علاوه بر بارندگی‌های خوب، تامین حقابه دریاچه ارومیه، لایروبی و بازکردن مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه و همچنین اصلاح الگوی کشت و تغییر شیوه‌های آبیاری در کشاورزی، باعث بهبود وضعیت دریاچه ارومیه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست که روزگذشته در نخستین سمینار مشترک ایران و ژاپن، با عنوان «زنان، صلح و توسعه پایدار» سخن می‌گفت، توجه دولت یازدهم به بحث محیط‌زیست را یادآور شد و افزود: از ابتدای دولت یازدهم دولت رویکرد جدی نسبت به محیط‌زیست داشته است و برنامه‌های خوبی برای بهبود شرایط محیط‌زیست و همچنین نقش زنان و حفاظت از محیط‌زیست دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست یکی از این برنامه‌های موفق را توان‌افزایی زنان روستایی ساکن در محدوده دریاچه ارومیه دانست و خاطرنشان کرد: زنان با یک برنامه آموزشی توانستند در کشاورزی پایدار ایفای نقش کنند. این برنامه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شد و کارهای مثبتی برای مقابله با تغییر اقلیم به اجرا درآمد.

به گفته ابتکار، در این برنامه زنان روستایی آموزش دیدند و در جهت توان‌افزایی آنها و جایگزینی کشاورزی پایدار اقدامات مهمی صورت گرفت و همین امر به احیای دریاچه ارومیه نیز کمک کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر وعده‌هایی که داده، اقدامات عملی فراوانی هم داشته است و این روند ادامه خواهد داشت و ما در جهت توان‌افزایی زنان برای توسعه پایدار تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ایم. این آموزش‌ها در جهت توانبخشی و حفظ محیط‌ زیست بوده است.