انتخاب و ارزیابی پنج محور پژوهشی اولویت‌دار استان در سال جاری
انتخاب و ارزیابی پنج محور پژوهشی اولویت‌دار استان در سال جاری
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: محورهای پژوهشی اولویت‌دار استان در سال جاری پنج محور اقتصاد، حفاظت محیط‌زیست، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، حوزه فناوری و هوشمندسازی و چالش‌های آب و انرژی است.

به گزارش عصرتبریز، جهانبخش سلمانیان در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری (آپفن) گفت: دستگاه‌های اجرایی در پژوهای خود باید این نکته را مدنظر قرار دهند که پژوهش‌های انجام‌یافته تا چه حد در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مدیریتی تأثیرگذار بوده است.

وی بر نتیجه‌گرا بودن پژوهش‌ها تأکید کرد و گفت: اگر قرار است پژوهش‌های انجام‌یافته توسط دستگاه‌ها اجرایی نشده و عملی نشوند، بهتر است روی آنها هزینه‌ای انجام نشود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: محورهای پژوهشی اولویت‌دار استان در سال جاری پنج محور اقتصاد، حفاظت محیط‌زیست، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، حوزه فناوری و هوشمندسازی و چالش‌های آب و انرژی است که بر اساس شاخص‌های ضرورت، کاربردی‌بودن، میزان انطباق با محورهای اولویت‌دار، استانی بودن و عمومیت و دامنه اثربخشی ارزیابی خواهند شد.

سلمانیان افزود: باید مشخص شود پژوهش‌های انجام‌یافته تا چه میزان در تصمیم‌گیری‌های مدیران نقش داشته و چند درصد از آنها به مرحله اجرا و عمل رسیده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان‌شرقی به مولفه‌های توسعه استان اشاره کرد و گفت: باید پژوهش‌هایی در اولویت قرار گیرند که در استان مبنای توسعه قرار گیرند. تمرکز اصلی باید بر روی این باشد که پژوهش موردنظر را برای چه چیزی می‌خواهیم و چه تأثیری دارد؟

وی تأکید کرد: پژوهش‌ها را باید از لحاظ کیفی و قابلیت تبیین به مرحله‌ای برسانیم که واقعاً مفید و در جامعه تأثیرگذار بوده و به نقطه‌ای برسد که پژوهش‌ها عملیاتی و کاربردی باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان‌شرقی به موانع موجود در این کار اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که این پژوهش‌ها به سرانجام نمی‌رسد این است که بعضاً برخی دستگاه‌ها به کاری که می‌کنند اعتقادی ندارند و علاقه‌ای از خودشان برای انجام کار از خود نشان نمی‌دهند.

سلمانیان به عملکرد دستگاه‌های استان در حوزه پژوهش تأکید کرد و گفت: تمرکز ما در سال ۱۴۰۲ این است که دستگاه‌های از عملکرد خودگزارشی تهیه کرده و در گزارش خود اشاره کنند که در پژوهش‌های خود در کدام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های دستگاه مطبوعشان استفاده کرده‌اند.

وی به استفاده از مراکز علمی کاربردی در انجام پژوهش‌ها تأکید کرد و گفت: اولویت کاری مراکز علمی کاربردی باشند که هم دستی در اجرا دارند و هم در حوزه علم شاخص هستند، چرا که این شرایط بهتر از مراکزی است که صرفاً در حوزه علم و تئوریک فعالیت می‌کنند.

رئیس کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری آذربایجان‌شرقی به نقش صداوسیما در پیشبرد این حوزه تأکید کرد و گفت: جای یک برنامه تلویزیونی برای تثبیت و کارگروه آپفن در جامعه خالی است، بنابراین نهادهای مسئول این موضوع را در اولویت قرار دهند تا از فعالیت‌های آپفن در چند سال اخیر برنامه‌هایی تهیه و تولید شود تا یک مطالبه عمومی در سطح جامعه ایجاد شود.